به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هیئت موسس، اعضای هئیت علمی، پژوهشگران و محققان موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: قبل از انقلاب قرآن در جامعه حتی حوزههای علمیه مهجور بود، اما به برکت نظام اسلامی و خونهای پاک شهدا امروز مباحث قرآنی و قرآن پژوهشی توسعه فراوانی یافته است، اینکه حضرت فرمود «رحم الله من أحیا أمرنا» یعنی باید بدانیم در درجه اول امام (ره) و شهدا در ثواب همه فعالیتهای قرآنی و دینی ما شریک هستند.
استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: قرآن و عترت عِدل یکدیگرند؛ گاهی کبرای قضیه را قرآن میگوید و صغرای قضیه را عترت بیان میکند و گاهی بر عکس! در زیارتنامهها خطاب به شهدا میخوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ شما طاهر هستید و کشورتان نیز به واسطه شما طیب و طاهر میشود، این کبرای قضیه است، صغرای قضیه را نیز قرآن کریم بیان میکند و میفرماید «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ یعنی از سرزمین طیب و طاهر میوه طیب و طاهر به دست میآید.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: آنکه فراگرفتن علم را واجب کرده است به ما گفته است که چه بخوانیم؛ فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»؛ قبلا آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه هر سه به فقه و اصول تعبیر میشد، اما پس از انقلاب اسلامی و زنده شدن حوزهها، تفسیر، کلام، حدیث و سایر علوم در حوزهها رونق گرفت.
او با بیان اینکه ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیا کنیم، بیان کرد: کاری که از خون شهید بر میآید از باران بر نمیآید، باران نهایتا این توان را دارد که آلودگیهایی همچون خون و بول را پاک کند، اما آنچه فرقههای ضاله، استکبار و استعمار را پاک میکند خون شهید است، ما در قبال این خونهای پاک مسئولیم؛ ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیا کنیم، این همان میوه طیبی است که از خون شهید به دست میآید، همین آثار علمی و موسوعههایی که به دست موسساتی همچون موسسه شما تولید میشود مصداق میوه طاهر و حاصل خونهای پاک شهداست، از این رو باید همواره خدا را شاکر باشید.
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دعا، مدرسه است، دعا به انسان پر و بال میدهد، اگر به ما نمیگفتند و اجازه نمیدادند ما جرئت نداشتیم این خواسته را مطرح کنیم که «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ»؛ آنچه به خوبان عالم دادهای به ما نیز عطا کن، اما باید توجه داشته باشیم که آنها چگونه این مقام را به دست آوردهاند و ما نیز باید آن مسیر را پیدا کنیم، باید آنقدر ظرفیت و مقام و آبرو داشته باشیم که تحقق این دعا برای ما در دسترس باشد و این شدنی است وگرنه از ما نمیخواستند که این دعا را بخوانیم، پس این راه برای همه باز است.
این مفسر قرآن کریم تأکید کرد: آنچه اصل است قرآن و عترت است و سایر علوم ابزار فهم این دو است، امروز مشکلات زیادی وجود دارد که راه حل آنها باید از قرآن و عترت استخراج شود، در حقیقت آنچه محل ابتلای عملی مسئولان است باید محل ابتلای علمی ما باشد، به عنوان نمونه در دستگاه قضا، باید مشخص شود «عاقله» به چه معناست؟ آیا مطلق است یا متعلق به زمان و مکان خاصی است؟! از این دست مسائل علمی بسیار وجود دارد که مؤسسه شما و امثال مؤسسه شما میتوانند در این زمینه ورود و منشأ خدمات علمی شوند.
مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: بسیاری از دعاها جملات خبریه است که به داعیه انشاء القاء شده است؛ «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» در واقع یعنی خدایا آن توفیق را به ما بده که به این مقام دست پیدا کنیم، این مسیر قابل پیمودن است و به ما نیز گفتند در دعا، قدرت و رحمت خدا را ببینید نه توان و قصورات خود را.
او در پایان این جلسه، تهیه اطلس جامع قرآن، شامل اسامی افراد و اماکنی که در قرآن به آنها اشاره شده مانند نام پیامبران و دشمنان آنها، زادگاه ائمه، اماکن مقدسی که در قرآن از آنها نام برده شده و دیگر مسائل مربوطه را به اعضای موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی پیشنهاد کرد.
در ابتدای این دیدار حجت السلام فلاح زاده، گزارشی از فعالیت ها، تحقیقات، آثار و موسوعههای تهیه شده در موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی خدمت معظم له ارائه کرد.
انتهای پیام/ح