رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: انتظار داشتیم داوران پشت دروازه و کنار خط به زاهدی فر در قضاوت بازی استقلال و سپاهان کمک می‌کردند.  

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هدایت الله ممبینی رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره اینکه داور پشت دروازه بازی استقلال و سپاهان خطای هند واضح کی روش استنلی مهاجم سپاهان را ندید، اظهار داشت: به هر حال این صحنه‌ها یک لحظه اتفاق می‌افتند و داور باید در همان دقیقه صحنه را ببیند، آنالیز و تصمیم بگیرد. همچنین داور بازی  در ۴، ۵ متری صحنه خطا بوده است و داور پشت دروازه یک مقدار نزدیک‌تر به صحنه بود و کمک داور اول به علت اینکه باید خط آفساید هم تشخیص می‌داد یک مقدار مسئولیتش در قبال تشخیص صحنه خطا  از ۲ داور قبلی کمتر بود، اما هیچ چیزی از مسئولیت آن‌ها کم نمی‌کند وانتظار داشتیم داوران پشت دروازه و لب خط به داور کمک می‌کردند.  

ممبینی درباره اینکه مقصر اصلی نگرفتن پنالتی برای تیم استقلال چه کسی بود، گفت: به هر حال داور رئیس زمین مسابقه است و تصمیمات نهایی  از سوی داور اصلی اتخاذ می‌شود و حتی کمک داوران موردی را به داور مطرح کنند باز هم داور تصمیم نهای را می‌گیرد. البته کمک داوران  در صحنه خطا در محوطه جریمه سپاهان  می‌توانستند به داور کمک کنند.  

ممبینی: کمک داوران بایدصحنه پنالتی برای استقلال تشخیص می‌دادند/ زاهدی فر ۵ هفته از قضاوت محروم شد

توجیه کمک داوران این است که صحنه خطای هند را ندیدند 

رئیس کمیته داوران درباره اینکه قابل قبول نیست که داور پشت دروازه صحنه خطای هند  بازیکن سپاهان را ندیده باشد، بیان کرد: بله اتفاقات باعث می‌شود که این حواشی به وجود آید و در فوتبال روز دنیا این صحنه‌ها زیاد است. داور پشت دروازه استرسش کمتر بوده است و داور  ۹۰ دقیقه پشت دروازه است تا این صحنه‌هایی را ببیند، اما آن داور توجیه اش این بود که صحنه را کامل ندیده است و دست به بالا رفت، اما زمانی که توپ به شانه بازیکن سپاهان خورد زاویه دیدش به صورتی نبود که آن صحنه خطا را مشاهده کند.  

ممبینی درباره اینکه کمک داور اول می‌توانست صحنه خطا را به صورت کامل ببیند، گفت: کمک داور اول هم گفت که خط آفساید را چک می‌کرده است به همین علت صحنه خطا را به صورت کامل ندیده است و فقط مشاهده کرده که توپ به شانه کی روش استنلی خورده و این بازیکن هم سعی کرده دستش را پایین بیاورد.  

داوران بعد از ۱۵ سال به درجه بالای قضاوت می رسند

رئیس کمیته داوران فوتبال درباره اینکه اظهارات باشگاه‌ها مبنی بر اشتباهات داوری باعث می‌شود که قهرمانی را از دست بدهند، گفت: ما خودمان را جای باشگاه‌ها و هواداران قرار می‌دهیم واتفاقات در درون زمین مسابقه رخ می‌دهد و این حق به دوستان می‌دهیم، چون همه دوست دارند که شاهد  قضاوت خوبی باشند و ما هم این انتظار از داوران خود داریم. به طور حتم داوری که به زمین مسابقه می‌رود  دوست دارد بهترین قضاوت داشته باشد. به هر حال داوری فوتبال  ساعت‌ها زحمت، مُمارست و تمرین است و فقط داوران ما ۹۰ دقیقه قضاوت نمی‌کنند و هزینه زیادی برای آن‌ها شده است. داوران فوتبال ۱۵ سال قضاوت کرده تا به این درجه از داوری برسند، اما بعضی از مواقع نمی‌شود از اتفاقات رخ داده در زمین مسابقه جلوگیری کرد و این مسائل در دواری طبیعی است.  

ممبینی درباره اینکه زاهدی فر داور بازی استقلال و سپاهان محروم شده است، گفت: زمانی که داوری اشتباه می‌کند طبق آئین نامه فیفا،‌ای اف سی و کمیته داوران کشورمان یکسری آیتم‌ها وجود دارد و این داور بعد از چند هفته باید برای قضاوت به بازی‌ها برگردد. مردم سایر کشور‌ها اطلاع ندارند که رئیس کمیته داورانشان کیست چرا که در آن کشور‌ها لازم نیست رئیس کمیته داورانشان برای یک اشتباه پاسخگو باشند. داوران ما در  رده‌های مختلف در ۳ ماه اخیر ۲۸۳ قضاوت داشتند  که طبق آنالیز صورت گرفته دویست و خرده‌ای اشتباهات داوری داشتیم و این تعداد اشتباهات آمار خوبی برای داوری ماست. تا زمانی قضاوت از سوی انسان صورت می‌گیرد در نهایت اشتباه هم وجود دارد و نمی‌شود جلوگیری کرد، اما این حق هم به باشگاه‌ها می‌دهیم که معترض شوند.  

ممبینی: کمک داوران بایدصحنه پنالتی برای استقلال تشخیص می‌دادند/ زاهدی فر ۵ هفته از قضاوت محروم شد

زاهدی فر در رده های  پایین تر قضاوت می کند 

او افزود: به طور حتم طبق آئین نامه فیفا و‌ AFC با داورانی که در زمین مسابقات اشتباهات تاثیر گذار مرتکب شدند برخورد می‌کنیم. زاهدی فر با نگرفتن پنالتی به نفع استقلال اشتباه تاثیرگذار داشته  و این داور ۵ هفته  محروم شده است. اگر داور اشتباه داشته باشد نمره اش از ۷ تا ۴ حساب می‌شود  و اگر این اشتباه در نتیجه بازی تاثیر بگذارد نمره اش زیر ۷  و ۴ محسوب می‌شود که نمره زاهدی فر در این رده است. ما نمی‌توانیم زاهدی فر یکی، ۲  ماه به خانه بفرستیم و استراحت کند و او  طبق آئین نامه کمیته داوران در رده‌های پایین قضاوت می‌کند تا آمادگی ذهنی و روحی خود را بدست آورد و  دوباره به لیگ برتر باز می‌گردد، چون برای داوران سرمایه گذاری شده است.  

ممبینی درباره اینکه کمک داوران بازی استقلال و سپاهان هم محروم شدند، گفت: آن‌ها نیز چند هفته در لیگ برتر داوری نمی‌کنند  و در لیگ‌های پایین‌تر قضاوت می‌کنند.  


بیشتر بخوانید: داور دیدار استقلال سپاهان محروم شد


انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
Korea (Republic of)
مهدی
۱۵:۲۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
دیگه چه فایده؟ استقلال قبل بازی هشدار داده بود اما متاسفانه رئیس کمیته داوران جبهه گیری کرد و برد را ما گرفتند
آخرین اخبار