ازقدیمی‌ترین نسخه روزنامه وقایع اتفاقیه در حرم مطهر رضوی در سی و ششمین برنامه "سه‌شنبه‌های فرهنگی" آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی سلیمانی رئیس بخش تالار‌های مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: روزنامه وقایع اتفاقیه نخستین روزنامه رسمی کشور، دومین روزنامه فارسی و سومین روزنامه ایرانی است که برای نخستین بار در روز جمعه ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ شمسی با عنوان "روزنامه اخبار دارالخلافه طهران"، به همت "میرزا تقی خان فراهانی" در تهران منتشر شد.


او ادامه داد: انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه ابزاری به منظور اهداف امیرکبیر برای انجام تغییراتی بنیادین در ایران به منظور گام برداشتن در مسیر پیشرفت کشور بود.

رئیس بخش تالار‌های مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تعداد صفحه‎های این روزنامه چهار تا ۱۲ صفحه بود که به صورت نامرتب در فواصل زمانی منتشر می‌شد و اخبار داخلی شامل خبر‌های مربوط به پایتخت، دربار و سفر‌های ناصرالدین شاه، عزل و نصب‌ها و اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات را پوشش می‌داد.

سی و هفت شماره نخست این روزنامه، ‎خطی است که به قلم میرزا عبدالله خلج نوشته شده و این نسخه‌ها تنها در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که از این حیث منحصر به فرد است.

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین نسخه از روزنامه وقایع اتفاقیه را در اختیار دارد که در سال ۱۳۳۴ قمری وقف آستان قدس رضوی شده است.

حدود دو میلیون نسخه در حوزه نشریات به ویژه نشریات چاپی در این آرشیو گردآوری شده است که در فضایی به وسعت هزار مترمربع نگهداری می‌شود.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.