رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد اگر اعضای ناتو زندگی سربازانشان را در صحنه‌های عملیات به خطر می‌اندازند باید درباره مبانی این پیمان کاملاً شفاف باشند.

مکرون: باید درباره مبانی ناتو شفاف باشیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره موضع گیری اخیر خود در قبال ناتو در پیامی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «موضع من در مورد ناتو، باعث واکنش‌هایی شد. من آن را بر عهده می‌گیرم. اگر ما سرمایه گذاری می‌کنیم و زندگی سربازان مان را در صحنه‌های عملیات به خطر می‌اندازیم، می‌بایست درباره مبانی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کاملاً شفاف باشیم. فردا من از منافع فرانسه و اروپا دفاع خواهم کرد.»

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در مصاحبه‌ای تلویزیونی تصریح کرد: «با حضور بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نشستی برگزار شد و به طور ویژه با تمرکز بر موضوع وضعیت سوریه و شمال غربی این کشور، به گفتگو پرداختیم.»

مکرون ضمن تاکید بر لزوم شفاف سازی و رفع ابهامات در ناتو (استراتژی پیمان آتلانتیک شمالی)، اعلام کرد: «نکات مهم و اساسی وجود دارد که من به آن‌ها اشاره می‌کنم، نخستین موضوعی، که درباره آن کمتر بحث شده، این است که اولویت قطعی و اساسی در منطقه، مبارزه با داعش و تروریسم است. شما می‌دانید ترکیه پذیرای شماری از پناهندگان سوری بوده است و همچنین لبنان و اردن، در این موضوع ما می‌توانیم همکاری هایمان را، که از چندین سال پیش وجود داشته است، تقویت نمائیم.»


بیشتر بخوانید: واکنش آمریکا به اظهارات مکرون درباره ناتو

مرکل: از تلاش‌های سازمان ملل درباره فرآیند سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم


مکرون گفت: «ما در نشست امروز نتوانستیم اختلافات و عدم توافق خود را از سر راه برداریم و از سوی دیگر دریافتم که در بطن پیمان ناتو، نوعی انسداد درخصوص نتیجه گیری وجود دارد و ما در ناتو سازگار نخواهیم بود.»

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «ما مخالف هرکس که دست به اعمال و اقدامات تروریستی می‌زند، هستیم؛ و به طور قطع فرانسه در خصوص امنیت خاک ترکیه نگرانی دارد، ولی از سوی دیگر ما خواهان رویارویی با کرد‌ها که در کنار ما با داعش نبرد کردند، نیستیم و ما باید بین این دو موضوع تفاوت قائل شویم.»

پیش‌تر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست سران ناتو اعلام کرد: «آمریکا بیش از کشور‌های دیگر در ناتو سرمایه گذاری کرده است. اروپا باید برای دفاع از خود سرمایه گذاری کند و این امر ما را قادر می‌سازد تا وابستگی خود به ناتو را کاهش دهیم.»

مکرون همچنین بر پایبندی خود به سخنانش درباره مرگ مغزی ناتو تأکید کرد. (بیشتر بخوانید)

بعد از حمله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به شمال شرق سوریه، مکرون ناتو را در حالت ”مرگ مغزی“ توصیف کرد و در نتیجه تجدید نظر در راهبرد ناتو را خواستار شد.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز در پاسخ تندی به همتای فرانسوی خود گفت مکرون ابتدا ”مرگ مغزی“ خودش را بررسی کند.

مکرون روز پنجشنبه ۱۶ آبان با اعلام اینکه ناتو در وضعیت «مرگ مغزی» به سر می‌برد افزود: «آمریکا در حال پشت کردن به ماست که این موضوع را می‌توان در خروج ناگهانی نیرو‌های آمریکایی از شمال شرق سوریه بدون مشورت با متحدان ناتو مشاهده کرد. با توجه به بی‌تعهدی آمریکا در قبال ناتو، کشور‌های اروپایی نباید برای دفاع از خود به آمریکا اتکا کنند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار