حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی کارشناس مذهبی درباره ترس و اینکه ترس در چه جایگاهی موجه است, در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: خداوند در وجود همه انسانها ترس را قرار داده است. میزانی از ترس طبیعی است همانند اضطراب؛ روان شناسان، اضطراب را نیز ترس معنا میکنند و به آن ترس مبهم میگویند، یعنی میترسیم، ولی نمیدانیم علت آن چیست.
وی افزود: این میزان از ترس را خداوند در وجود انسان قرار داده است، زیرا اگر انسان نترسد، واکنشی نشان نمیدهد. برای نمونه اگر من از دشمن نترسم، دشمن نیز کشور را فتح میکند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد:برخی فکر میکنند نترسیدن از دشمن همیشه خوب است، اما اینطور نیست، بخشی از آن خوب و بخشی بد است. این خصوصیت درباره غضب هم درست است، زیرا خشم در نهاد ما وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با اشاره به اینکه امیرالمومنین علی (ع) به نیروهای خود میفرمایند: «اگر میخواهید با دشمن رو به رو شوید دندان هایتان را به هم بفشارید و خشم خود را متمرکز کنید»، بیان کرد: خداوند خشم را در وجود ما قرار داده تا بتوانیم واکنشی نشان دهیم. بعضی افراد دشمن را دست کم گرفته و برخی دشمن را بزرگ میپندارند از این رو باید حد تعادل را رعایت کرد. دشمن در برابر خط مقاومت مسلمین نمیتواند کاری بکند و قرآن میفرماید: «اگر شما متحد باشید و به خدا توکل کنید، لازم نیست از چیزی بترسید»
او با بیان اینکه باید این خصلت را تربیت کرد که یعنی کجا باید ترسید و کجا نباید ترسید، ادامه داد: برای نمونه به امام رضا (ع) میگویند تعریف توکل چیست؟ که ایشان میفرمایند: «فقط از خدا بترسید» به این معنا که از خداوند حساب ببرید نه از خلق خدا.
این کارشناس مذهبی درباره اینکه اگر کسی از روی ترس در مقابل شخص یا نهادی سکوت کند، چه حکمی دارد؟ گفت: قطعا اگر انسان ذلیل و ظلم پذیر باشد حق آن ضایع میشود. قرآن میفرماید: «مظلوم میتواند فریاد کند» و همچنین میفرماید: «بدیها را با صدای بلند آواز نکنید»، ولی مظلوم استثنا است. یعنی کسی که به او ظلم شده میتواند فریاد بزند، این فریاد برای اعتراض به ظلم است، اما این موضوع نباید طوری باشد که برخی افراد سوء استفاده کنند و مانند موج سوارانی بر آن جریان سوار شوند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی گفت: امیرالمومنین (ع) ترسو نبودند، ولی وقتی که دیدند حقشان ضایع میشود برای گرفتن حق خود قیام نکردند و به همین علت فرمودند: «دیدم که اگر بخواهم حق خود را بگیرم اختلاف، ارتداد و ناامنی ایجاد میشود». اگر امام علی (ع) اعتراض میکردند موجب میشد تا یهودیان آن زمان سوء استفاده کنند؛ انسان نباید از گرفتن حق خود بهراسد، ولی باید شرایط آن بسنجد.
انتهای پیام/