افزایش چشمگیر و چند برابری سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور

رییس شورای ملی نخود ایران از افزایش چشمگیر و چند برابری سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،ناصر مرادی رییس شورای ملی نخود ایران با اشاره به افزایش چشمگیر سطح زیر کشت نخود پاییزه در کشور در سال زراعی جاری، گفت : پیش بینی می‌شود امسال بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت نخود پاییزه اختصاص پیدا کند، هرچند احتمال کشت بیشتر این محصول هم وجود دارد.

او گفت : سال گذشته حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی سراسر کشور به کشت پاییزه و انتظاری نخود اختصاص پیدا کرده بود.

مرادی با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر سطح زیر کشت و تولید نخود در کشور رتبه نخست را دارد، گفت: امسال سطح زیر کشت نخود پاییزه در این استان به ۶۰ تا ۶۵ هزار هکتار برسد.

مرادی افزود: سال گذشته سطح زیر کشت نخود پاییزه و انتظاری استان کرمانشاه ۲۰ هزار هکتار بود که پیش بینی می‌شود امسال این میزان سه برابر شود.

رئیس شورای ملی نخود ایران افزود: امسال سطح زیر کشت نخود در دیگر استان‌ها به ویژه استان‌های غربی همچون کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و لرستان که قطب‌های تولید نخود کشور هستند هم افزایش چشمگیر و چند برابری خواهد داشت، ضمن اینکه کشت نخود پاییزه در برنامه برخی از استان‌های دیگری هم که تاکنون کشت نخود نداشته‌اند، مثل استان مرکزی قرار گرفته است.

مرادی با بیان اینکه سالانه بین ۵۲۰ تا ۵۵۰ هزار هکتار نخود بهاره و پاییزه در کشور کشت می‌شود، گفت: امسال احتمالا یک پنجم سطح زیر کشت نخود کشور به کشت پاییزه اختصاص پیدا می‌کند.

مرادی میزان تولیدات سالانه نخود کشور را در سنوات گذشته به طور میانگین حدود ۲۷۰ هزار تن عنوان و گفت: امسال میزان تولید نخود کشور به بیش از ۳۰۰ هزار تن برسد.

او افزود: نخود پاییزه در مقایسه با نخود بهاره دارای مزایایی همچون مقاومت به آفت برق‌زدگی بوده، ضمن اینکه متوسط عملکرد مزارع نخود پاییزه هم به مراتب بالاتر از کشت بهاره نخود است. علاوه بر این‌ها کشت نخود پاییزه کاملا مکانیزه است و همین موضوع کشاورزان را به سوی این کشت سوق می‌دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: هرچند نخود در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی قیمت پایین‌تری دارد، اما به دلیل اینکه محصول اصلی در تناوب با گندم است، لذا این کشت یکی از کشت‌های اصلی در تناوب با گندم به حساب می‌آید.

مرادی سپس با بیان اینکه بهترین زمان کشت نخود پاییزه، فاصله زمانی یک ماهه بین ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است، گفت: بعد از این زمان نخود به صورت انتظاری کاشته می‌شود که البته ممکن است کشت نخود انتظاری به اندازه کشت نخود پاییزه خوب و پرعملکرد نباشد.

مرادی بهترین زمان برای کشت پاییزه نخود را بعد از وقوع بارندگی‌های موثر که به اصطلاح محلی به آن "پــَله" گفته می‌شود، عنوان کرد .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.