کارشناس مسئول دفتر آسیب‌‌دیدگان اجتماعی بهزیستی البرز گفت: عزت نفس پایین از ویژگی های بارز خشونت دیدگان خانوادگی است.

ویژگی های رفتاری خشونت دیدگان خانوادگیلیلا اصغری، کارشناس مسئول دفتر آسیب‌‌دیدگان اجتماعی بهزیستی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: قربانیان خشونت، در روابط اجتماعی خود مشکلاتی پیدا می کنند؛ این افراد، معمولاً عزت نفس خود را از دست داده و در محیط های کاری، کارایی پایینی دارند و رفتارهای پرخاشگرایانه یا حالات افسردگی در آنان مشاهده می شود.

او افزود: محققین در بررسی های متعدد خود، به نمونه های مشخص مشکلات فردی و اجتماعی ناشی از خشونت خانوادگی اشاره دارند.

اصغری گفت: به اعتقاد آن‌ها یکی از مهم ترین مشکلات خانواده ها در جامعه امروزی، تحت آزار قرار گرفتن اعضای خانواده است، آزاری که در شکل حاد خود، به بستری شدن آنان در بیمارستان می انجامد.

او افزود: عشق، اعتقاد به این‌که فرد آزار دهنده قول داده تغییر کند، ترس از دست دادن بچه ها یا دارایی ها، مشکلات مالی، تاثیرپذیری از سخنان منفی و تحقیر آمیز آزارگر و اعتقاد به این‌که آنچه او می گوید صحیح است، باورهای عرفی مانند: با لباس سفید به خانه شوهر رفتن با کفن سفید بیرون آمدن، نداشتن حامی در بین دوستان و بستگان، ترس از تهدید یا آزار رسیدن به سایر اعضای خانواده از سوی فرد آزارگر و یا نداشتن مکانی امن جهت پناه بردن و... از جمله دلایل ماندن برخی زنان خشونت دیده در محیطی است که برای‌شان خشونت زا است.

کارشناس مسئول دفتر آسیب‌‌دیدگان اجتماعی بهزیستی البرز در ادامه گفت: با وجود همه این نگرانی ها همچنان تعدادی از زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده، فضای خانه یا سایر محیط هایی که در آن مورد آزار قرار می گیرند را ترک کرده و به جست و جوی کمک می روند.

او افزود: به منظور مواجهه صحيح با افراد درمعرض آسيب يا آسيب ديده اجتماعی و فراهم كردن زمينه ادامه زندگی سالم در جامعه و به استناد آیین نامه چتر ایمنی رفاه مصوبه هیئت محترم وزیران و قانون برنامه چهارم و ماده ۱ و ۴ و ۹ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی درسراسر کشور و طبق سياست هاي كلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن  خانه های امن زنان خشونت دیده و در معرض خشونت تاسیس شده اند.

اصغری همچنین گفت: خشونت خانوادگی، با تأکید بر زنان خشونت دیده مورد توجه سازمان ها و محافل علمی قرار گرفته است، به‌طوری که سمینارها، سخنرانی ها و حتی گردهمایی هایی با هدف بررسی و مقابله با خشونت خانوادگی برگزار می‌شود.

او افزود: بنابراین با توجه به نیاز رسیدگی به این مسئله اجتماعی در چارچوب الگوهای قانونی و فرهنگی کشورمان، طرح حمایت از زنان در قالب حمایت از زنانی که مورد  آزار و اذيت جسمی، روانی، حقوقی و سهل انگاری توسط همسر قرار گرفته اند، تحت عنوان همسرآزاری، زنان خشونت دیده و در معرض خشونت در سازمان بهزیستی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.