به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، موضوع انشا: "علم بهتر است یا ثروت؟ ، همگی در مدرسه، انشایی با این موضوع نوشتهایم و پاسخ همه به این سوال، "علم" بوده است. اما این موضوع انشاء به خاطرات پیوسته است. دلیلش شاید تردید در پاسخ به این سوال باشد و یا شاید هم اصلا انتخابی در کار نیست و همه فهمیدهایم علم بدون ثروت به دست نمیآید؛ یا شاید هم به کار نمیآید.
امروزه مدارس ابتدایی و پیش دبستانی به گونهای اداره میشوند که والدین نیز پا به پای فرزندانشان درگیر تکالیف مدرسه هستند و در برگزاری هر یک از مراسم مدرسه، به گونهای دخالت داده میشوند. تجملات حتی در این فضاهای آموزشی که قرار است آیندهسازان کشور ما را پرورش بدهند، نفوذ کرده و انگار قرار نیست نسل بعد از ما نیز در کارِ گروهی و استقلال، پیشرفت چشمگیری نسبت به ما داشته باشد و تفکرات و دغدغههای بچههای امروز هم قرار نیست عمیقتر از نسل پیشینشان باشد.
در پی گلهمندی والدین تعدادی از دانشآموزان مدارس غیردولتی، از پرداخت هزینههایی اضافه بر شهریه مدرسه، تحت عنوان "خرج کرد"، بر آن شدیم تا با روشن کردن قوانین مربوط به این هزینهها و دلیل پرداخت آن برای والدین، کمکی بر حل این دغدغه باشیم.
البته در این بین، مدارسی هم هستند که به جز شهریه تصویب شده از سمت آموزش و پرورش، هیچ هزینه جانبی ندارند. همین باعث میشود این سوال در ذهنمان پررنگتر شود که پس چرا برخی مدارس هزینههایشان بیشتر از مدارس دیگر می شود؟
مادر یک دانشآموز پیش دبستانیِ یکی از مدارس غیرانتفاعی با گلهمندی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: به غیر از شهریه ثابت به مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ، با همکاری همه والدین مقدار زیادی وسیله برای برگزاری جشنهای مدرسه خریداری کردیم و در واقع تمام این جشنها قرار است با هزینه خودمان برگزار شود. به جز این، مبلغی حدود ۴۰۰ هزار تومان هم بابت خرج کرد تعیین شده که با پیگیری، فهمیدم این مبلغ بابت هزینه سرویس اردوهای داخل شهر، کتابها و مجلات اضافه است.
پدر دانش آموزی از مدرسه ای دیگر نیز در این مورد به خبرنگار ما گفت: وقتی یک شهریه ثابت تعیین شده است، دیگر چه معنی دارد که هزینههای دیگری هم بپردازیم؟ اگر برنامه جانبی وجود دارد، باید با آموزش و پرورش هماهنگ بشود و همراه با شهریه ثابت، اول سال از والدین بگیرند که ما هم از ابتدا تکلیف هزینهها را بدانیم. بعضی برنامهها هم که ضروری نیست، باید خارج از ساعت مدرسه برای دانشآموزان علاقهمند برگزار شود که ما ناچار نباشیم با برخی خانوادههایی که این هزینهها برایشان مهم نیست همراه شویم؛ چون درست است که گفتهاند این هزینهها بابت برنامههای جانبی و شرکت در این برنامهها اختیاری است، اما اگر فرزندمان را شرکت ندهیم، به روحیهاش لطمه میخورد.
علی سبوحی، رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: مراکز و مدارس غیردولتی، دارای قانون تاسیس اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی هستند که این قانون به تایید شورای نگهبان رسیده و توسط مجلس شورای اسلامی جهت اجرا به دولت ابلاغ گردیده است. طبق ماده ۱۵ قانون مذکور، الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیتهای فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات و شرایط منطقهای ونرخ تورم کشور که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میشود، توسط شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی وزارت متبوع تهیه میگردد. این الگو پس از تایید وزیر آموزش و پرورش قابل اجرا است.
او افزود: شهریه مصوب مدارس، بر اساس موارد ذکر شده است و مدارس برای اجرای برنامههای جانبی میتوانند پس از تشکیل انجمن اولیا و مربیان در سال تحصیلی و طبق دستورالعمل مربوطه، نسبت به بررسی موضوع اقدام و برای اجرای آن برنامههای پیشنهادی خود را به آموزش و پرورش شهر خود ارسال نمایند. پس از ارسال موضوع در شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش هر شهرستان یا منطقه با توجه به دوره تحصیلی (پیش دبستانی – دبستان – متوسطه) با حضور معاونان و کارشناسان مربوط مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورتی که طبق آیین نامهها منافاتی نداشته باشد، تصویب و جهت اجرا به مدارس ابلاغ خواهد شد.
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش استان سمنان ابراز داشت: به دلیل اینکه هزینهها بر اساس نوع خدمات و کیفیت آموزشی و شرایط منطقهای دیده میشود، امکان یکپارچه شدن وجود ندارد. مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی، پس از تصویب هزینهها در شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش هر شهر، آن را در اختیار اولیا قرار میدهند و از آنجایی که شرکت در کلاسها و هزینههای جانبی اختیاری است، اولیا میتوانند در انتخاب آن نقش داشته باشند.
سبوحی در رابطه با شیوه اعتراض والدین اظهار داشت: در صورتی که اولیا از نوع خدمات و اخذ شهریه اضافه از مدارس شکایتی داشته باشند، میتوانند به سامانه مربوطه مراجعه کنند و درخواست خود را در قسمت شکایات ثبت نمایند تا در اسرع وقت به درخواست آنان رسیدگی گردد. ضمنا سامانه دیگری به نام "سامد" وجود دارد و اولیا در صورتی که شکایتی از مدارس داشته باشند، میتوانند وارد سامانه شده و درخواست خود را ثبت نمایند. لازم به ذکر است پس از بررسی شکایات آنان، جواب در همان سامانه داده میشود و نیازی به پیگیری حضوری اولیا در ادارات و مدارس نیست و قطعا تمامی مدارس غیردولتی دائما توسط کارشناسان مربوطه نظارت و ارزیابی می شود.
نکتهای که قابل توجه است، این است که شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی استان، به عنوان مجری قانون، فعالیت تمامی مدارس و مراکز غیردولتی را رصد خواهد کرد. تشکیل تیمهای نظارتی، با انتخاب افراد به عنوان ناظران میدانی (ازنیروهای پیشکسوت)، تمامی مدارس و مراکز غیردولتی را مورد ارزیابی و نظارت قرار می دهد و در صورتی که کارکنان غیردولتی و یا مؤسسان و مدیران غیردولتی مرتکب تخلف گردند، طبق مواد ۳۴ و ۳۵ قانون صدرالاشاره برخورد قانونی خواهد شد .
با چند مدرسه غیردولتی به منظور صحبت با مدیر مدرسه در خصوص شرح استفاده از خرج کرد، تماس گرفته شد؛ اما هیچ یک حاضر به گفت و گو نشدند.
با مدیریت هزینهها و زدودن تجملات از مراسم دانش آموزی، این امکان وجود دارد که فرهنگ ساده زیستی و قناعت را از کودکی به آینده سازان این مرز و بوم آموزش داد. همچنین از آن جایی که روحیه کار گروهی موضوع بسیار مهمی است، و با توجه به اینکه جوانان ما در کار گروهی ضعیف هستند، با نظارت آموزش و پرورش، همت مدیران مدارس و پیگیری والدین، این امکان وجود دارد که به جای دخالت دادن پدر و مادر و تحمیل هزینههای زیاد، از همکاری خود دانش آموزان و معلمشان برای برگزاری مراسم استفاده کرد.
گزارش از آتنا نائینینژاد
انتهای پیام/ب