به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که امروز (۲۰ آذر) برگزار شد، با اشاره به بهبود وضعیت سرانه فضای آموزشی در کشور طی دو سال اخیر، گفت : هرچند در یکی دو سال اخیر وقوع برخی حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل، ویرانیهایی را در کشور به بار آورد، اما در زمان بازسازیها سرانه فضای آموزشی این مناطق وضعیت بهتری پیدا کرد.
او گفت : در این مدت علاوه بر بازسازی مدارس تخریب شده، تعدادی از مدارس قدیمی نوسازی و تعدادی مدارس جدیدی نیز با کمک خیرین ساخته شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش میانگین سرانه فضای آموزشی را در دنیا ۸.۳ متر اعلام کرد و گفت: در کشور ما میانگین سرانه فضای آموزشی نزدیک به ۵.۲ متر است و از این حیث بدترین وضعیت را در استانهای تهران و سیستان بلوچستان داریم.
او میانگین سرانه فضای آموزشی در حوزه مدارس استثنایی کشور را نیز بالای ۱۰ متر عنوان کرد و گفت: برای اینکه در این بخش هم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم، باید حدود ۲۱۰ مدرسه جدید در در کشور احداث کنیم که البته تعدادی از آنها با کمک خیرین درحال احداث است.
حسینی یکی از سیاستهای سالهای اخیر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را حرکت به سمت تلفیق به جای تفکیک عنوان کرد و گفت: میخواهیم دانش آموزان با نیازهای ویژه (اسثتنایی)، بویژه دانش آموزان نابینا، ناشنوا و دارای معلولیتهای جسمی و حرکتی در مدارس فراگیر مشغول تحصیل شوند و آنها را از سایر دانش آموزان جدا نکنیم تا جامعه پذیرتر شوند.
او گفت : باتوجه به این رویکرد، ازابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه که در مدارس فراگیر مشغول به تحصیل شدهاند، ۸۲ برابر افزایش پیدا کرده و اکنون ۷۲ هزار دانش آموز بانیازهای ویژه داریم که در ۱۲ هزار مدرسه فراگیر درس میخوانند.
معاون وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه دروس اکثر دانش آموزان با نیازهای ویژه عملی است، گفت: براین اساس نیاز داریم تا مراکز پیش حرفهای و حرفه آموزی را برای آنها در اکثر مناطق کشور راهاندازی کنیم تا این دانش آموزان با فراگیری یک مهارت بتوانند در جامعه نقشآفرینی بیشتری داشته باشند.
او دانش آموزان اوتیسم را یکی از سختترین طیفهای دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: درحال حاضر نزدیک به ۴۷ مرکز ویژه اوتیسم در کشور داریم که نزدیک به دو هزار دانش آموز در این مراکز حضور دارند.
حسینی گفت: متاسفانه تاکنون تنها در ۱۴ استان کشور مراکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم راه اندازی نشده و در تلاشیم تا در همه استانها از جمله کرمانشاه هم این مراکز را داشته باشیم.
او به وجود ۱۲ مرکز راهنمایی، مشاوره و توانبخشی خانواده زیرنظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هم اشاره کرد و گفت: در این مراکز علاوه بر آموزشهایی که برای دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم، به والدین آنها نیز آموزشهایی خواهیم داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مشکل تردد دانش آموزان با نیازهای ویژه و بالا بودن هزینهایاب و ذهاب آنها اشاره کرد و گفت: از ابتدای دولت کنونی، میزان اعتباری که برای سرویس ایاب و ذهاب این دانش آموزان اختصاص یافته ۴۲ برابر دولتهای قبل بوده است.
او گفت: در سال ۹۸ میزان ۴۶ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب این دانش آموزان در کشور اختصاص یافته که هرچند رقم آن بالاست، اما بازهم کفاف نمیدهد و باید شورای شهر و شهرداریها در همه استانها در این زمینه کمک کنند.
حسینی در پاسخ به درخواست مسئولان آموزش و پرورش استان کرمانشاه مبنی بر نیاز به راه اندازی یک مرکز حرفه آموزی در منطقه اورامانات گفت: اگر بتوانید زمین را تامین کنید، ۵۰ درصد اعتبار احداث این مرکز را ما میدهیم و ۵۰ درصد دیگر آن را از طریق خیرین تامین خواهیم کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش از مسئولان آموزش و پرورش استان خواست تا پیگیر راه اندازی مرکز راهنمایی، مشاوره و توانبخشی در استان کرمانشاه باشند .
انتهای پیام/د