معاون وزیر ارتباطات گفت: امروزه صنعت هوا فضا تبدیل به صنعتی اقتصادی شده و مهمترین اولویت سازمان قضایی، توسعه زیرساخت های فضایی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران در نشست شورای راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، گفت: از پنج دهه ی گذشته تاکنون از توسعه صنعت فضایی به عنوان مظهر اقتدار و غرور کشورها یاد می شود اما در یک دهه ی گذشته این صنعت تبدیل به اقتصاد نوظهور شده است.

او افزود: در یک دهه ی گذشته رشد اقتصادی صنعت هوا فضا با رشد ۱۳۹ درصدی همراه بوده است، درحالیکه متوسط رشد اقتصاد جهانی در این مدت رشد ۱۹/۴ درصدی داشته است.

براری ادامه داد: در حال حاضر تمام کشورهای دنیا برای دستیابی به اعماق فضا، در این حوزه سرمایه گذاری می کنند و در صورت عدم ورود به حوزه هوافضا، کشورمان به یک کشور وابسته تبدیل می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه همه کشورها زمینه ورود بخش خصوصی به صنعت هوا فضا را محیا کرده اند، تصریح کرد: امروزه ۷۶درصد از صنعت هوافضای دنیا، به کمک بخش خصوصی مدیریت می شود.

او با بیان اینکه تصدی گری در حوزه فضا باید به حداقل برسد، اظهارداشت: در کشورما باید همچون کشورهای توسعه یافته دیگر، اجازه ی ورود بخش خصوصی به این حوزه داده شود تا با استفاده از شركت هاي دانش بنيان و استارت آپ ها بتوانيم در اين بخش شاهد رشد و توسعه بيشتري باشيم.

براری ادامه داد: کوچک شدن ماهواره ها، قابلیت تولید انبوه و ارزان شدن آن ها، بستر را برای ورود افراد خلاق و کارآفرین، هم برای دستیابی به مدار و هم برای عرضه خدمات در زمین فراهم کرده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: دستگاه های دولتی باید تصدی گری را رها کنند و تبدیل به یک دستگاه توانمند ساز و تسهیلگر برای توسعه بازار شوند.

او با بیان اینکه داده‌های ماهواری  ۱۷ -۲۳ درصد بهره وری کشاورزی دنیا را افزایش می‌دهد، اظهارداشت: یکی از اقتصاد‌های غالب کشور ما، اقتصاد کشاورزی است و  داده‌های ماهواره‌ای نقش مهمی در مدیریت صادرات و واردات محصولات کشاورزی دارد.

براری به ضرورت تشریح ظرفیت فناوری فضایی در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: ورود بخش خصوصی سبب رونق اقتصادی و اشتغالزایی افراد مستعد و خلاق می گردد.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار