احتمال وقوع سیل در خوزستان/خیابان های خوزستان رودخانه شدند

با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران احتمال وقوع سیل در استان خوزستان شدت گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی کشور امروز با تقویت سامانه بارشی زا در جنوب و جنوب غرب کشور، رگبار شدید باران، رعد و برق و در مناطق مستعد بارش تگرگ و وزش شدید باد موقتی پیش بینی شده است.

بر همین اساس، احتمال جاری شدن سیل در نیمه جنوبی و جنوب غربی کشور بسیار زیاد وجود دارد که در این شرایط به شهروندان توصیه شد هنگام تردد در جاده‌های مواصلاتی احتیاط و از توقف در حاشیه رودخانه‌هاخودداری کنند.

احتمال وقوع سیل در خوزستان/خیابان های خوزستان رودخانه شدند

مدیرکل مدیریت بحران استان نیز در اطلاعیه‌ای با پیش‌بینی بارش شدید باران در استان، اثر مخاطره این بارش را آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، بارش تگرگ، برخورد صاعقه، مه آلودگی و کولاک برف در ارتفاعات، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد در محور‌های مواصلاتی و کاهش دید و متلاطم و مواج شدن خلیج فارس عنوان کرد.

اورژانس قدیمی بیمارستان رازی اهواز از آب لبریز شد

رئیس بیمارستان رازی اهواز گفت: بر اثر بارش شدید باران، ساختمان اورژانس قدیمی این بیمارستان دچار آبگرفتگی شد.

یک ساختمان دو طبقه در اهواز ریزش کرد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از ریزش یک ساختمان ۲ طبقه در منطقه حصیر آباد این کلانشهر خبر داد.

لغو تعدادی از پرواز‌های فرودگاه بین المللی اهواز

مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان از لغو تعدادی از پرواز‌های فرودگاه بین المللی اهواز بدلیل شرایط نامساعد جوی و بارش باران خبر داد.

استقرار تیم‌های راهداری در جاده اندیکا-شهرکرد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اندیکا از استقرار تیم‌های راهداری در جاده اندیکا-شهرکرد خبر داد.

نبود زیرساخت‌های فاضلاب، درد مزمن شهر‌های بزرگ خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، نبود زیرساخت‌های فاضلاب را درد مزمن کلانشهر‌های استان دانست.

اسکان ۲۷ خانوار شهرستان کارون در اردوگاه اضطراری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از اسکان ۲۷ خانوار ساکن در شهرستان کارون در اردوگاه اضطراری خبر داد.

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به دنبال بارش شدید باران و آبگرفتگی در اغلب شهرستان‌های استان نجاتگران جمعیت هلال احمر در قالب ۲۰ تیم عملیات امداد و نجات در حال به امدادرسانی هستند.

باران جاده ساحلی شرقی اهواز را مسدود کرد

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز از مسدود شدن جاده ساحلی شرقی این کلانشهر بر اثر بارش شدید باران خبر داد.

علیرضا عالی پور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: آبگرفتگی ناشی از بارش شدید باران در عصر روز دوشنبه در اهواز، موجب مسدود شدن جاده ساحلی شرقی این شهر و خاموش شدن برخی خوردو‌ها در محدوده زیر پل سلمان فارسی (نادری) شد.

بارش ۵۸ میلیمتری باران در اهواز

محمد سبزه زاری مدیرکل اداره هواشناسی استان خوزستان در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: باتوجه به پیش بینی‌های انجام شده و هشدار نسبت به بارش شدید باران همراه رگبار، رعدوبرق و طوفان شدید در نقاط مختلف استان، از آغاز بارش رحمت الهی در اهواز تاکنون، ۵۸ میلیمتر بارش در این کلانشهر ثبت شده است.

احتمال وقوع سیل در خوزستان/خیابان های خوزستان رودخانه شدند

او افزود: بارندگی با شدت بالا در دیگر نقاط استان نیز گزارش شده و سبب کاهش دید افقی به ۱۰۰ متر در شهر‌های آبادان و خرمشهر نیز کاهش یافت.

به گفته سبزه زاری، بارش باران در آبادان نیز تا این لحظه ۱۰۴ میلیمتر ثبت شده و همچنان با شدت ادامه دارد.

تردد در محور‌های خوزستان جریان دارد/احتمال ریزش کوه و انسداد مسیرهای کوهستانی

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان درخصوص وضعیت جاده‌های استان باتوجه به وقوع باران، برف و مه‌آلودگی گفت: تمامی مسیر‌های مواصلاتی خوزستان باز هستند و تردد بدون هیچ مشکلی در جریان است.

او افزود: در روز‌های اخیر با ۳ پدیده بارندگی، بارش برف و مه‌آلودگی در خوزستان مواجه هستیم. در محور‌های شمال شرق مانند ایذه – دهدز و اندیکا – بازفت، بارش برف و در محور‌های مرکزی، شمالی و جنوبی خوزستان نیز بارش باران و اوایل صبح نیز در اکثر محور‌ها مه‌آلودگی وجود دارد.

احتمال وقوع سیل در خوزستان/خیابان های خوزستان رودخانه شدند

سرهنگ دولتشاهی اظهار داشت: همچنین به دلیل مه‌آلودگی به ویژه در اوایل صبح در محور‌های آبادان – ماهشهر و اهواز – ماهشهر، کاهش دید افقی بسیار شدید بود البته اکثر محور‌ها درگیر مه‌آلودگی هستند، اما این پدیده در محور‌ها شدت و ضعف دارد.

او ادامه داد: در محور اندیکا به شهرکرد احتمال ریزش کوه وجود دارد و هر لحظه احتمال انسداد مسیر وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود رانندگان تا حد امکان از این مسیر تردد نکنند. البته بیشترین تردد در این مسیر، تردد‌های محلی است.

پیش‌بینی وقوع سیل در خوزستان

بر اساس این گزارش، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در اواخر مهرماه امسال نیز با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های پاییزه و وقوع سیل در پایین دست سد‌ها گفته بود: سد‌های خوزستان از ظرفیت کافی برای مهار سیلاب‌ها برخوردار هستند و خطری مناطق پایین‌دست سد‌ها را تهدید نمی‌کند.

احتمال وقوع سیل در خوزستان/خیابان های خوزستان رودخانه شدند

همچنین رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر لزوم آمادگی برای مقابله با سیل احتمالی گفت: حفظ، بازگشایی و احیای سیلاب‌بر‌های رودخانه‌های کرخه و کارون برای کاهش خسارت‌های سیل ضروری است.

این در حالی است که عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در اواخرآبان ماه با بیان اینکه دولت هیچ اقدام جدی در خصوص بازسازی سیل بند‌های استان خوزستان انجام نداده است، گفت: خوزستان هیچ آمادگی برای مقابله با سیل ندارد.

خوزستان آمادگی مقابله با سیل را ندارد

اما با وجود اینکه در مردادماه امسال شورای بحران خوزستان هشدار سیل در استان را در سال آبی آینده صادر کرده بود با این حال مسؤولان از آمادگی رویارویی با سیلاب احتمالی می‌گویند.

احتمال وقوع سیل در خوزستان/خیابان های خوزستان رودخانه شدند

او افزود: بر اساس برآورد کارشناسان، وزارت نیرو به دلیل مدیریت ضعیف دو سد دز و کرخه، مقصر است، چرا که اداره هواشناسی بار‌ها در خصوص بارندگی‌های سیل آسا هشدار داده بود، اما این وزارتخانه سد‌ها را برای پذیرش حجم آب جدید آماده نکرده بود.

شامگاه گذشته، جلسه ستاد مدیریت بحران در استان خوزستان برگزار و به تمامی دستگاه‌های اجرایی اعلام آماده باش شد، همچنین به دستور استاندار خوزستان، تمامی مرخصی‌ها لغو و خروج تمامی فرمانداران از محل ماموریت خود ممنوع شد.

 

بارش رحمت الهی در آبادان و خرمشهر

طبق پیش بینی هواشناسی از دقایقی پیش بارش باران در آبادان و خرمشهر آغاز شد.

با اشاره به هشدارهای هواشناسی و با توجه به ورود سامانه بارشی، این بارش ها تا اواسط روز سه شنبه با احتمال وقوع رگبار و رعد و برق، باد شدید و تندباد لحظه ای، تگرگ ادامه دارد.

گفته شده: بیشتر بارشها از اواسط امروز آغاز می شود. در این مدت خلیج فارس مواج و طوفانی خواهد بود.

مدیریت بحران استان خوزستان هم گفته احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، طغیان مسیل ها و رودخانه های فصلی، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، شکستن درختان، مه آلودگی و کاهش دید افقی، کولاک برف در ارتفاعات ، لغزندگی جاده ها وجود دارد.

بارش ۱۱۲.۵ میلیمتری باران در آبادان/آب فرودگاه را فرا گرفت

رئیس اداره هواشناسی آبادان گفت: از صبح روز دوشنبه تا ساعت ۱۹:۴۵ میزان بارندگی در این شهرستان در مجموع به ۱۱۲.۵ میلی متر رسید.

شدت بارش باران آنقدر زیاد بود که بخش‌های زیادی از فرودگاه بین المللی آیت الله جمی از جمله پایانه مسافری غرق در آب شد.

با توجه به وضعیت جوی کنونی و آب گرفتگی معابر، فردا سه شنبه ۲۶ آذرماه، تمام مقاطع تحصیلی، مراکز آموزشی و مراکز آموزش عالی شهرستان آبادان در ۲ نوبت صبح و عصر
تعطیل شدند.

بارش باران و آبگرفتگی در آبادان نیز مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.
 
وضعیت فرودگاه های آبادان در پی یارش شدید باران
 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار