آنفولانزا به ویژه در کودکان همراه با تب سنگین است بنابراین برای بهبود شرایط بیمار پاشویه کردن و مصرف استامینوفن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علائم بروز آنفلوانزا و درمان آنبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر سید جواد سیدی فوق تخصص ریه کودکان با اشاره به اینکه آنفولانزا از قدیم الایام در بین جوامع شیوع داشته است ،گفت: به دلیل پیشرفت بهداشت و پزشکی در حال حاضر تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار کاهش یافته است، اما هنوز تهدیدی برای سلامت افراد محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل در ابتلا به بیماری آنفولانزا مشکلات تنفسی است که به شکل ذرات بسیار ریز در هوا معلق هستند و قابلیت مسری بودن زیادی دارند، ادامه داد: ویروس آنفولانزا به حدی مسری است که اگر یک نفر مبتلا به این ویروس باشد می‌تواند این ویروس را بین تعداد زیادی از افراد منتشر کند.

فوق تخصص ریه کودکان با اشاره به اینکه این بیماری برای افراد در معرض خطر می‌تواند آسیب فراوانی داشته باشد،گفت: در بیماری آنفولانزا، فرد دچار تب ناگهانی، سردرد شدید، درگیری گوش یا ترشح گوش و ضعف عضلانی می‌شود که در برخی از موارد هم علایم گوارشی همراه با دل درد و اسهال برای فرد پیش می‌آید.

سیدی با اشاره به اینکه سرما خوردگی نسبت به آنفولانزا علایم ضعیف تری دارد افزود: قبل از شروع علایم بیماری فرد مبتلا دچار آبریزش بینی، تب اندک و سایر علائم سرما خوردگی می‌شود؛ در بیماری آنفولانزا بیمار در حدود ۴۸ ساعت دچار تب بالا و هجوم سایر علائم بیماری می‌شود به نحوی که قادر به انجام فعالیت نیست.

او ادامه داد: هر کودک در سال بین ۵ تا ۱۰ بار دچار سرما خوردگی می‌شود که با مصرف ویتامین سی و مایعات فراوان بیماری کنترل می‌شود، اما در آنفولانزا به خصوص آنفولانزا تیپ یک و دو شدت و گسترش بیماری بیشتر است.

فوق تخصص ریه کودکان با اشاره به اینکه سرماخوردگی معمولا حدود ۷ روز طول می‌کشد و شاید چند علایم ماندگار"سرفه" که اگر بیشتر از یک هفته  وجود داشته باشد مشکلات دیگر، مانند عفونت سینوسی یا آلرژی پیش می‌آید، گفت: بیماری آنفولانزا تا ۴۸ ساعت فروکش می‌کند، اما شدت بیماری بالاست به همین دلیل بدن مستعد عفونت‌های ثانویه می‌شود.

سیدی افزود: مشکلات ریه ناشی از ایجاد چرک در فضای ریه به عوارض ثانویه آنفولانزا مربوط می‌شود که حتی ممکن است علایم مننژیت را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین مهم‌ترین اقدام برای بیماران مبتلا به آنفولانزا، پایین آوردن تب آن‌ها است، زیرا تب بالا در کودکان، باعث کم آبی بدن می‌شود.

او ادامه داد: برای پایین آوردن تب باید از استامینوفن معمولی استفاده شود و به هیچ عنوان مصرف آسپرین توصیه نمی‌شود، زیرا با مصرف آسپرین حال بیمار رو به وخامت می‌رود.

فوق تخصص ریه کودکان با اشاره به اینکه آنفولانزا در سه تیپ مختلف فرد را درگیر می‌کند که شدت گسترش هر یک از این تیپ‌ها متفاوت است، ولی از نظر علایم بالینی تفاوتی با هم ندارند، گفت: از لحظه ورود ویروس به بدن تا زمان تظاهر بیماری، ویروس تکثیر شده و به سیستم تنفس فوقانی وارد می‌شود.

سیدی با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری آنفولانزا همزمان با مصرف دارو پاشویه لازم است تا میزان و فاصله تب‌ها کاهش یابد، افزود: شیوع آنفولانزا در بدن کودکان سرعت بیشتری می‌یابد، زیرا کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سایرین دارند.

او ادامه داد: وقتی فرد از نظر سیستم ایمنی مقاوم باشد ابن بیماری با استراحت و مراقبت بهتر می‌شود، اما در گروه‌های پر خطر مانند کودکان زیر ۵ سال، بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به اسم، کودکانی که در شیرخوارگاه زندگی می‌کنند، بیماران سرطانی، انفولانزا نفوذ و گسترش بیشتری پیدا می‌کند.

فوق تخصص ریه کودکان گفت: برای پیشگیری از این بیماری بهداشت دست، استفاده از ماسک، انجام واکسن، ضروری است، زیرا آنفولانزا یک بیماری واگیر دار است.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.