کاظمی گفت: نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت؛ اخلاق و منطق باید همه یکجا در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

مناظرهبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کاظمی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سخنرانی نشست خبری مرحله هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اظهار کرد: آزادی خواهی  فرصتی است برای اندیشیدن و بیان اندیشه توأم با رعایت ادب. نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت؛ اخلاق و منطق باید همه یکجا در کنار یکدیگر قرار بگیرند و آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده باید درون جامعه باشد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: در این مسابقات که طی این هشت دوره به اثبات رسیده سعی کردیم فضای گفتگو را برای دانشجویان باز کنیم و اگر بتوانیم همیشه این فضا را برای دانشجویان مهیا کنیم؛ دیگر بحران نداریم.

او در ادامه بیان کرد: در سازمان دانشجویان هدف از برگزاری این مناظرات این بود که، چون ما آموزش این گفتگو‌ها را نداشتیم تصمیم گرفتیم تا آن را در بین جوانان گسترش دهیم. این مناظرات فرصتی برای یادگیری هر چه بهتر گفتگو میان دانشجویان است تا بتوانند با تمرین در این مسابقات خود را تربیت کنند و فضای یک گفت و گوی صحیح و اصولی را یاد بگیرند.

کاظمی تأکید کرد: ما اگر بخواهیم گفت و گویی صحیح داشته باشیم باید سعی کنیم هیجانات کاذب را از آنها دور کنیم و بتوانیم دانشجویان را در یک فضای علمی و منطقی قرار دهیم.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: ورود دانشجویان از موضع حقیقی یکی از مزیت‌های این مسابقات است؛ از طرفی داور‌ها که عضو اعضای هیئت علمی نیز هستند با این مدل گفتگو‌ها بیشتر و بهتر آشنا می‌شوند و می‌توانند آن را در درون دانشگاه‌ها تدریس و همچنین کلاس‌های درس را به این سو بکشانند.

افتتاح مرکز ملی گفت‌وگو و آزاداندیشی با هدف گفت‌وگوی منطقی در کشور

در ادامه مهدی عباسی، دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره  گفت: ۱۲ تیم از حوزه‌های دانشگاهی، استانی و منطقه‌ای به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند که این تیم‌ها شامل تیم فرهنگ از استان هرمزگان، تیم خیام از استان مرکزی، تیم سروش از استان کرمانشاه، تیم یلدوم از استان آذربایجان غربی، تیم مادر از خراسان شمالی، تیم آشتی از استان کردستان، تیم در سنگر آزادی از استان خراسان رضوی و دو تیم از یزد به نام برهان و ادب هستند.

او افزود: ۳ تیم تقدیر از دانشگاه علم و فرهنگ، تیم ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی و تیم آفاق از دانشگاه خواجه نصیر تهران به این مرحله راه یافته‌اند که از ۳۰ آذر الی ۲ دی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره بیان کرد: در این مسابقات ۱۶ داور در سطح استادان دانشگاه و اعضای هیئت علمی هستند و محور اصلی این مسابقات بیانیه گام دوم انقلاب است.

او درباره زمان برگزاری این مسابقات تصریح کرد: روز شنبه ۳۰ آذر مسابقه اول تیم استان آذربایجان غربی با دانشگاه علم و فرهنگ، مسابقه دوم تیم دانشگاه خواجه نصیر با استان کرمانشاه، مسابقه سوم تیم‌های استان یزد و استان خراسان شمالی، مسابقه چهارم تیم استان کردستان و استان مرکزی است.

عباسی بیان کرد: داوری‌ها بر مبنای رعایت اصول اخلاق مناظره، توجه و رعایت فرآیند‌های علمی و منطقی از طرح مسئله، فن بیان و رعایت نکات دستوری، احاطه و اشراف به موضوع مورد بحث، خلاقیت در طرح مسئله و سئوال نکته یابی است.

دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره گفت: روز دوشنبه از ساعت ۱۳ و ۳۰ الی ۱۴ و ۳۰ مسابقه فینال برگزار می‌شود و از ساعت ۱۴ و ۳۰ الی ۱۷ اختتامیه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سخنگوی دولت و وزرای علوم و بهداشت برگزار می‌شود. مرکز ملی گفتگو و آزاداندیشی با هدف گفت و گوی منطقی و اخلاقی در کشور و گسترش دامنه‌های گفتگو‌های دانشگاه به سطح جامعه و تأمین فرهنگ گفت و گوی اجتماعی تأسیس شده است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار