منابع آگاه عراقی فهرستی از اسامی نامزد‌های سمت نخست‌وزیری را که رئیس‌جمهور عراق دریافت کرده است، منتشر کردند.

نامزد‌های نخست‌وزیری عراق چه کسانی هستند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، برخی منابع آگاه سیاسی به خبرگزاری عراق اعلام کردند احتمالا برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور، نامزد نخست‌وزیری را بدون توجه به این که کدام فراکسیون پارلمانی بزرگتر است تعیین می‌کند.

بر اساس اعلام منابع خبری، «محمد شیاع السودانی»، «اسعد العیدانی»، «مصطفی الکاظمی» و «رائد جوحی» مهم‌ترین نامزد‌های معرفی شده برای سمت نخست‌وزیری عراق هستند.

از میان اسامی نامزد‌ها را که تظاهرکنندگان ارائه کردند، جوحی مهم‌ترین شخصیت است که رئیس دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات «صدام»، دیکتاتور سابق عراق، بوده. 

از سوی دیگر منابع عراقی اعلام کرده‌اند السودانی از محبوبیت کمتری برخوردار است و معترضان عراقی با نخست‌وزیری او موافق نیستند.

به نوشته خبرگزاری عراق، بر اساس برخی متغیر‌ها و توافق گروه‌های سیاسی، امکان تغییر این اسامی وجود دارد و رئیس جمهور یک شخص را برای نخست وزیری معرفی خواهد کرد که مقبولیت داشته باشد و در مجلس نمایندگان رای بیاورد.

در همین حال عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، نیز به صالح ابلاغ کرده که پنج‌شنبه آینده آخرین مهلت فعالیت دولت موقت است.

تاکید آیت‌الله سیستانی بر لزوم انتخاب نخست‌وزیر عراق بر اساس قانون اساسی

یک منبع آگاه نزدیک به مرجعیت عراق اعلام کرد آیت‌الله سیستانی انتخاب نخست‌وزیر را بر اساس اصول و مواد قانون اساسی عراق، برعهده فراکسیو‌ن‌های سیاسی می‌داند.

بر اساس اعلام این منبع، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق هیچ ملاحظه خاصی درباره نامزد تصدی سمت نخست‌وزیری ندارد و نامزد خاصی را تایید نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار