نوذر نخعی، دکترای پزشکی اجتماعی طلاق را سیلی به جامعه و یک فشار سنج دانست.

طلاق سیلی به جامعه استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، نوذر نخعی، پژوهشگر و دکترای پزشکی اجتماعی در کارگاهی باعنوان رضایت زناشویی که باحضور مشاوران و مددکاران پلیس کرمان در فرماندهی انتظامی استان برگزار شد گفت:در بحث زناشویی چهار اسب سرکش از جمله انتقاد، تحقیر و اهانت، کناره گیری و سکوت وجود دارد که میتواند مخرب باشد.

اوخط قرمز زن را عواطف و خط قرمز مرد را اقتدار دانست و افزود: اگر مردی عواطف زن و اگر زنی اقتدار مرد را زیر سوال ببرد با شکست مواجهه می‌شوند و شکست اقتدار و عواطف منجر به پرخاشگری می‌شود.

 نخعی جنسیت، سن ازدواج، تحصیلات، اشتغال و درامد، طول مدت ازدواج، ازدواج مجدد، طلاق والدین، عوامل مرتبط باقانون، مذهبی بودن، کم بودن تاب اوری خانواده ها، مهاجرت، شبکه‌های اجتماعی، اختلاف فرهنگی را از جمله عوامل مرتبط با رضایت زناشویی عنوان کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی و فرهنگی را از علل طلاق دانست و تصریح کرد: طلاق سیلی به جامعه و نوعی فشار سنج است.

او تاکید کرد:براساس نظریه‌های روانشناسی هیچکس نمی‌تواند شخصیت فرد دیگری راتغییر دهد و چه خوب است تغییر همیشه از خود فرد باشد چرا که تنها فردی که می‌تواند تغییر کنند خودمان هستیم.

نخعی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته در چند استان مشخص شد عدم توانایی حل اختلاف که منجر به دعوا می‌شود و نارضایتی از نحوه ابراز عشق و احساسات دوعامل عمده اختلاف زناشویی بوده است.

او افزود: صداقت اگر سرلوحه زندگی باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود و هیچوقت به افراد نگویید باازدواج می‌توانید طرف مقابل را تغییر دهید.

او سه نوع پیشگیری اولیه، ثانویه و ریشه‌ای را مهم دانست و گفت: در ازدواج مباحث ژنتیکی و نجابت تاثیر گذار است و سندرم نقص سیستم پاداش و طلاق نیز باهم ارتباط دارند.

نخعی گفت: یکی از عوامل تعیین کننده در پیش بینی میزان صمیمیت یک رابطه عاشقانه و ماندگاری آن یا میزان درگیری زوجین و پایان یک رابطه است زوج‌هایی که احساس رضایت از زندگی زناشویی خود دارند، در روابط خود ثبات بیشتری دارند و برای حل کردن مشکلات و تعارض‌های زندگی مشترک خود بیشتر از دیگران، تلاش می‌کنند.

او افزود: رضایت زناشویی ابعاد جسمی، جنسی و عاطفی را در بر می‌گیرد و با رفاه اقتصادی و اجتماعی و عوامل فرهنگی مرتبط است و عدم رضایت زناشویی با افزایش تنش و درگیری بین زن و شوهر همراه است که در نهایت ممکن است به طلاق عاطفی یا جدایی زوجین منجر شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار