به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری بر لزوم توسعه استیکرهای بومی مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی در پیام رسانها تاکید کرد و گفت: طراحی استیکر میتواند به یک کسب و کار پر سود تبدیل شود.
سید مسعود شجاعی طباطبایی در خصوص فراخوان اولین مسابقه جایزه سال استیکر که توسط شبکه اجتماعی آیگپ منتشر شده است، توضیح داد و گفت: استیکر آنچنان قدرتی دارد که طراحی آن میتواند به یک کسب و کار پر سود تبدیل شده و اشتغال زایی کند. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته بسیاری از شرکتها و اماکن از استیکرها برای راهنمایی مشتریان استفاده میکنند. این معقوله در ایران مهجور مانده و امیدواریم با کمک آیگپ این حوزه را گسترش داده و به خودکفایی برسیم.
دبیر اولین مسابقه جایزه سال استیکر با بیان اینکه برگزاری جایزه سال استیکر بسیار هوشمندانه است و زمانی که در عنوان مسابقهای کلمه «جایزه سال» عنوان میشود، این نوید را میدهد که این رویداد سال به سال اجرا خواهد شد و به یک دوره خلاصه نمیشود، گفت: در ایران تاکنون به مقوله استیکر و طراحی آن پرداخته نشده بود و این برای اولین بار است که این اتفاق توسط شبکه اجتماعی آیگپ رخ میدهد.
شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه استیکر یکی از ابزارهای اصلی و مهم یک پیامرسان در فضای گفتگو است و کاربردهای بسیاری برای کاربران دارد، گفت: با استیکر شما دیگر نیاز ندارید احساسات و عواطف خود را با توضیحات اضافی و نوشتن بیان کنید و یک استیکر خوب میتواند تمام آنچه که کاربر میخواهد را در لحظه و به صورت تصویری به مخاطب مقابل منتقل کند.
وی به اهمیت طراحی و گسترش استیکر با موضوعات بومی، ملی و مذهبی با برگزاری این مسابقه توسط یک پیامرسان اشاره کرد و افزود: این مساله باعث خواهد شد تا دیگر پیامرسانها هم به این موضوع علاقمند شوند و امیدوارم که در سالهای بعد شاهد حضور آنها و همکاریشان با آیگپ در برگزاری این مسابقه باشیم.
مدیر بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری به وضعیت طراحی استیکر در ایران پرداخت و گفت: از زمانی که استیکر در پیامرسانها ابداع و به کاربران در ایران عرضه شد ما شاهد استیکرهایی بودیم که از سوی کشورهای مختلف طراحی شده بود، در این زمینه ما در داخل با کمبود محتوا روبرو هستیم. متاسفانه تا به امروز کمتر شاهد استیکرهای بومی بودهایم و این مسابقه میتواند سرآغازی برای گسترش و توسعه استیکرهای بومی و ملی در ایران باشد.
شجاعی طباطبایی در خصوص ساختار و نوع طراحی استیکرها گفت: ما در استیکر دنبال ساخت و سازهای پیچیدهای نیستیم و نیازمند طرحهایی هستیم که بسیار ساده و جذاب باشد. در این مسابقه بیشتر به دنبال طرحهایی هستیم که در عین سادگی از جذابیت برخوردار باشند. بسیاری از هنرمندان به خاطر حساسیت بالایی که در طراحیهای خود دارند تمام جزییات را ریز به ریز لحاظ میکنند که در استیکر آنچنان به آن نیازی نیست.
مدیر بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه موضوعی که برای این مسابقه در نظر گرفته شده، طراحی استیکرهای بومی- ایرانی است و هزاران موضوع و شخصیت و طرح میتوان از آنها استخراج کرد، گفت: به عنوان مثال طراحی از اساطیر شاهنامه، شخصیتهای قومیتی متنوع و ... میتواند آنچنان بانک محتوایی از استیکر برای ما ایجاد کند که تا مدتهای بسیاری از استیکر بینیاز باشیم.
وی، ادامه داد: در این مسابقه هنرمندان رشتههای مختلفی همچون نگارگری، خطاطی، هنرمندان حوزه انیمیشن، گرافیستها و نقاشها میتوانند حضور داشته باشند و میتوانیم از ایده و هنر آنها استفاده کنیم.
دبیر اولین مسابقه جایزه سال استیکر درباره روش دریافت آثار و بررسی آنها گفت: ما از طریق ایمیل و شبکه اجتماعی آیگپ آثار را دریافت و بررسی میکنیم، اگر طرح بدون اشکال باشد به بخش داوری ارجاع میشود. اما اگر احساس کنیم، کار مقداری ایراد دارد سعی میکنیم با هنرمند ارتباط برقرار کرده تا اشکالات را برطرف کند و مجددا برای ما ارسال کند. بعد از اینکه آثار به صورت کامل دریافت شد، اسامی را از آثار حذف کرده و بر اساس کدهایی که تعریف شده طرحها را مورد داوری قرار خواهیم داد.
انتهای پیام/