روزنامه تلگراف انگلیس در گزارشی مدعی شد ترکیه و حماس برای ترور مقامات رژیم‌صهیونیستی برنامه‌ای را طراحی کرده بودند که شکست خورد.

ادعای همکاری ترکیه و حماس برای ترور مقامات رژیم‌صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه تلگراف انگلیس در گزارشی اختصاصی مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اخیراً با چراغ سبز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، طرح‌هایی را برای ترور مقامات ارشد اسرائیل در کرانه باختری و قدس اشغالی آماده کرده بود که در اجرا با شکست مواجه شد.

بنا به ادعای تلگراف، حماس این حملات را از شهر استانبول سازماندهی و هدایت می‌کرده است.

تلگراف استدلال می‌کند که، چون اردوغان شنبه این هفته با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین حماس، دیداری داشته و درباره «موضوعات مربوط به فلسطین، از جمله خطراتی که مسجد الاقصی را تهدید می‌کند و نقش ترکیه در پشتیبانی از فلسطین» گفتگو‌هایی صورت گرفته و همچنین رئیس‌جمهور ترکیه گفته است «ما به حمایت از برادران خود در فلسطین ادامه می‌دهیم» پس اردوغان در تلاش است خود را قهرمان فلسطینی‌ها معرفی کند و این گروه فلسطینی را در آغوش گرفته است.

تلگراف در ادامه گزارش خود می‌نویسد: مقامات اسرائیل مدعی هستند که ترکیه به توافق میان این کشور و اسرائیل که با میانجیگری آمریکا در سال ۲۰۱۵ حاصل شد و در آن آنکارا متعهد گشت مانع حملات برنامه‌ریزی شده از سوی حماس از خاک این کشور شود به خوبی عمل نمی‌کند و این مسأله موجب خصومت بین دو کشور با وجود روابط دیپلماتک شده است. مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند «نگرانی آن است که ترکیه به تروریست‌های حماس اجازه می‌دهد که از قلمرو آن برای برنامه‌ریزی و انجام حملات تروریستی علیه غیرنظامیان اسرائیلی بهره ببرند.» تل‌آویو می‌گوید معاون رهبر این گروه فلسطینی که آمریکا ۵ میلیون دلار برای سر او جایزه تعیین کرده است آزادانه به ترکیه سفر می‌کند. علاوه بر آن ده‌ها نیروی حماس به استانبول رفت و آمد می‌کنند.

در این گزارش آمده است: همه این مطالب در حالی از سوی اسرائیل مطرح می‌شود که یک منبع دیپلماتیک ترکیه تکذیب کرده که حماس قصد داشته است حملاتی را از خاک ترکیه انجام دهد. این دیپلمات در ادامه گفته است این گروه (حماس) «یک سازمان تروریستی» نیست بلکه یک حزب سیاسی مشروع فلسطینی است که در انتخابات اخیر فلسطین که در سال ۲۰۰۶ برگزار شد به پیروزی دست یافت. این منبع دیپلماتیک در ادامه تاکید کرد که «ما (آنکارا) همه ادعا‌های مبنی بر اینکه ترکیه برای اقدامات ضد اسرائیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد را رد می‌کنیم.»

حماس نیز برنامه‌ریزی حملات از خاک ترکیه را رد کرده و شکایات اسرائیل را «ادعا‌های بی‌اساس» برای آسیب رساندن به روابط سیاسی این جنبش با ترکیه دانسته است. هازم قاسم، سخنگوی حماس گفت «فعالیت‌های مقاومت حماس فقط در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود.»

جالب آن است که تلگراف گزارشش را این گونه به پایان می‌رساند که اسرائیل دارای سابقه طولانی در ترور چهره‌های حماس در خارج از سرزمین‌های اشغالی است، از جمله در سال ۲۰۱۰ که تیمی از مأموران صهیونیستی با گذرنامه‌های جعلی به دبی سفر کردند و «محمود المبحوح» را در اتاق هتلی به قتل رساندند. اما تاکنون اسرائیل از اقدام تروریستی علیه حماس در ترکیه خودداری کرده است، شاید مقامات تل‌آویو نگرانند که انجام ترور در قلمرو یک کشور عضو ناتو که با آن روابط دیپلماتیک دارند دستاورد چندانی برای آن‌ها نخواهد داشت.

در ادامه تلگراف به تجربه قتل جمال خاشقجی می‌پردازد و می‌نویسد: سرویس‌های امنیتی ترکیه بی‌امان جزئیاتی را درباره تیم قتل سعودی که روزنامه‌نگار منتقد آل سعود را به قتل رساند فاش می‌کنند و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند و احتمالاً همین کار را با هر گروه ترور اسرائیلی که قتلی را در استانبول مرتکب شوند انجام خواهند داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار