مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : وحدت حوزه و دانشگاه نباید به معادل‌سازی مدرک تقلیل داده شود بلکه صاحبنظران این ۲ نهاد علمی باید با هم افزایی علمی به نیاز‌های مهم جامعه پاسخ‌های مناسب عرضه کنند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سیدضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : جمعیت دانشگاهی ما نسبت به جمعیت کل کشور در سطح بسیار بالایی است به طوری که بیش از یک چهارم جمعیت بالای ۱۸ سال ایران تحصیلات دانشگاهی دارند و این نسبت قابل مقایسه با کشور‌های توسعه یافته است.

او گفت : همچنین حوزه‌های علمیه ما بیش از هزار سال است که به فعالیت و کنش علمی می‌پردازند و این استمرار بلندمدت در دنیا کم نظیر است.

این محقق و مدرس دانشگاه با اشاره به مسایل اجتماعی اخیر گفت: نادیده گرفتن واقعیت‌ها و آسیب‌ها یا تبدیل کردن آن‌ها به ابزاری برای تسویه حساب سیاسی، کمکی به حل مسئله نمی‌کند، راه درست در این زمینه آن است که با رویکردی علمی به این موضوعات بپردازیم و آن‌ها را آسیب شناسی کنیم.

او به ضرورت بهره گیری مناسب از ادبیات انتقادی در مباحثات اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و گفت: ادبیات انتقادی، گسترده و فراگیر است و نمی‌تواند گزینشی باشد. همچنین مرز آن با ادبیات تخریبی مشخص است، چون نقد و انتقاد تفاوتی فاحش با تخریب و توهین دارند.

او گفت: برای حل مشکلات کشور باید با وحدت صاحبنظران حوزه و دانشگاه و هم افزایی برای حل موضوع گام برداشت وگرنه باز هم چالش‌هایی از جنس آبان ۹۸ می‌تواند برای کشور وجود داشته باشد.

مدیرعامل ایرنا گفت: اگر در ابتدای انقلاب اسلامی شهید مفتح از حوزه وارد دانشگاه شد و اگر شهید مطهری در حوزه و دانشگاه همزمان حرکت کرد و پاسخگوی نیاز‌های فکری و اندیشه‌ای جامعه بود، امروز نیز اساتید و بزرگان حوزه و دانشگاه باید در این مسیر قدم بردارند و به تبیین مسائل واقعی و حیاتی جامعه بپردازند.

هاشمی با طرح این سوال که دستاورد ما در ۴۰ سال گذشته در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه چه بوده است، گفت: ما در این مسیر برخی اقدامات شکلی مانند معادل سازی مدارک تحصیلی را انجام داده‌ایم، اما این اقدامات در بهترین حالت تنها یک مقدمه است در حالی که کار اصولی و ارزشمند این است که حوزه و دانشگاه به سوالات واقعی و مهم جامعه پاسخ داده و چالش‌های کشور را مورد توجه قرار دهند.

هاشمی با بیان اینکه امروز حوزه و دانشگاه نسبت به حفظ و صیانت از هویت اصیل ایرانی - اسلامی مسوولیت دارند، گفت: نهاد‌های علمی باید پاسخگوی ابهامات و سوالاتی باشند که در بخش‌های مختلف جامعه شکل می‌گیرد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی حوادث آبان ماه را یکی از ابهاماتی دانست که باید توسط حوزه و دانشگاه بررسی و کنکاش شود، زیرا این حوادث نه در کانون مناقشات سیاسی که در حاشیه شهر‌ها و در دل اقشار فقیر شکل گرفت.

او با اشاره به آزردگی جامعه از حوادث و ناآرامی‌های امسال گفت: این اتفاق برای همه دست اندرکاران و دلسوزان یک تلنگر بود که باید از دیدگاه علمی و کارشناسی به بررسی آن پرداخت.

او با بیان اینکه این رویداد نباید بهانه‌ای برای مچ گیری و تسویه حساب گروه‌های سیاسی باشد، گفت: اگر این حادثه با عمق تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن تحلیل، بررسی و آسیب شناسی شود، راه برای پیش بینی و پیشگیری بسیاری از چالش‌های احتمالی پیش رو و هدایت جامعه در مسیری بهتری باز می‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به سراغ موضوع هویت رفت و افزود: تا وقتی ندانیم کیستیم و هویت ما چیست، تحلیل درستی از انسجام و وحدت نخواهیم داشت.

هاشمی یکی از محور‌های هویت بخشی جامعه را تاریخ و تجربه‌های تاریخی ملت دانست و گفت: فرهنگ دینی ما در کنار هویت تاریخی و سنت‌های ایرانی در چهارده قرن گذشته یک پیوند مستحکم را ایجاد کرده است.

او گفت: ورود اسلام به ایران با استقبال ایرانیان همراه بود، زیرا آرمان‌های اسلامی مانند عدالت‌طلبی، دفاع از مظلومان و مقابله با تبعیض در فرهنگ ایرانی پذیرفته شده بود و به همین دلیل هویت ایرانی با هویت اسلامی پیوند خورد.

هاشمی با بیان این که ملت ایران در دوران پهلوی به سمت مدرنیسم متظاهرانه هدایت می‌شد، افزود: جامعه ایران به ویژه حوزه و دانشگاه نسبت به این گرایش موضع انتقادی گرفت و انقلاب اسلامی را رقم زد؛ در واقع، چون مدرنیزاسیون متظاهرانه نتوانست مطالبات مشترک ملت را پاسخ دهد جامعه به دنبال دستیابی به الگویی برای پاسخ به ارزش ها، شعار‌ها و خواسته‌های واقعی خود بود و به همین دلیل حکومتی سازگار با هویت، تاریخ و فرهنگ مردم ایران را مطالبه کرد.

این جامعه شناس با رد این تصور که ایران فدای انقلاب اسلامی شده است، گفت: انقلاب اسلامی برای اعتلای ایران رخ داد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تحول و توسعه جوامع در صورتی پایدار خواهد بود که با فرهنگ و هویت تاریخی آن سازگار باشد. توسعه تک ساحتی ناپایدار است، اما توسعه‌ای که ریشه در فرهنگ، تاریخ و جغرافیا داشته باشد، پایدار خواهد ماند. در بحران‌های اجتماعی و تاریخی هم هویت اصیل هر جامعه نقش آفرینی می‌کند، همانطور که در تجربه دفاع مقدس هم این هویت ایرانی- اسلامی خود را به خوبی نشان داد و ملت ایران با اتکا به فرهنگ و ارزش‌های مشترک خود یک جنگ نابرابر را مدیریت کردند.
به گفته او «هنوز هم دفاع مقدس برای ما مقدس است و عامل وحدت، هویت بخشی و سامان بخشی به جامعه محسوب می‌شود در حالیکه در جنگ‌هایی که بر مبنای فرهنگ و هویت اصیل جوامع نبوده است، نه تنها هیچ تقدسی برای ملت نداشته بلکه منشا مشکلات و بحران‌های بعدی هم شده است».

هاشمی گفت: انقلاب اسلامی ایران این هنر را داشته است که تعلقات ایرانی، اشتراکات تاریخی و مبانی فرهنگی و دینی را در یک چهارچوب قرار دهد و هویت اسلامی ایرانی را سامان بخشد. همین هویت اصیل است که اجازه فروپاشی جامعه در بحران‌ها را نمی‌دهد.

مدیرعامل ایرنا گفت: در جریان مبارزات انقلاب اسلامی و آغاز انقلاب این سوال مهم مطرح بود که نسبت هویت ایرانی و ملی گرایی با دین گرایی و معنویت گرایی اسلامی چگونه است؟ در پاسخ به این سوال افراط و تفریط‌هایی هم صورت گرفت، اما در نهایت انقلاب اسلامی یک پاسخ جامع به آن داد به طوری که اکنون مردم ایران هویت خود را ایرانی اسلامی یا اسلامی ایرانی معرفی می‌کنند.

هاشمی در پاسخ به سوال یکی از استادان دانشگاه رازی مبنی بر اینکه برخی معتقدند بین هویت ایرانی و هویت انقلاب اسلامی تضاد وجود دارد، گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی ۲ جریان در مقابل آن قرار داشت: یک جریان غیردینی که مدافع فرهنگ غربی بود و معتقد بود که دین با دنیای مدرن سازگاری ندارد، در حالی که انقلاب اسلامی نشان داد تضادی با دستاورد‌های مثبت مدرنیته ندارد، همچنانکه نشان داده است در مهمترین مصداق مدرنیته یعنی پیشرفت علمی همراهی داشته و جهشی بزرگ را به دست آورده است.

این جامعه شناس افزود: بخش دیگری از مخالفت‌ها با انقلاب اسلامی مربوط به یک جریان دینی سنتی بود که اعتقاد داشتند گفتمان انقلاب اسلامی با سنت‌های دینی سازگار نیست؛ این ۲ جریان با افراط و تفریط‌هایی در بخش‌های مختلف جامعه بروز و ظهور داشته است، ولی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی، ورای این ۲ دیدگاه الگویی بدیع از دینداری و دین گرایی در دنیای مدرن را با اتکا به هویت ایرانی-اسلامی به نمایش گذاشت.

هاشمی در پاسخ به سوال یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه رازی مبنی بر اینکه چه نیازی به وحدت حوزه و دانشگاه است و چرا آن‌ها را به حال خود وا نمی‌گذاریم، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه وحدت سازمانی نیست بلکه وحدت در هدف است و نه حتی در روش؛ آنگونه که بین رشته پزشکی و مهندسی وحدت وجود دارد، چون هر ۲ یک هدف دارند و آن تولید علم برای پاسخگویی به سوالات جامعه و تربیت کارشناس برای رفع نیاز‌های آن است؛ بنابراین از آنجایی که کشور ما فرهنگ دینی دارد، در این زمینه هم سوال و نیاز دارد که باید به آن پاسخ داد و برای آن‌ها کارشناس تربیت کرد.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بر پرهیز دانشگاه‌ها از رویکرد انفعالی در تحلیل و ارایه راهکار‌ها به مدیران اجرایی و دولت تاکید کرد و گفت: ایرنا به عنوان کانال ارتباطی نخبگان جامعه و اساتید دانشگاه‌ها با مجموعه مدیران کشوری، با همه توان و تجهیزات، زبان اساتید و تریبون دانشگاه‌ها است.

سیدضیا هاشمی افزود: دانشگاهیان و رسانه‌ها بازوان توانمندی برای دولت هستند که باید بر مبنای داده‌های درست و با هم‌افزایی و انسجام فکری، تحلیل‌های درستی را در اختیار بخش‌های مختلف دولت و حاکمیت قرار دهیم.

او افزود: فقر، حاشیه‌نشینی، مسائل اجتماعی، اقتصادی و شکاف طبقاتی به مرور زمان ایجاد شده و نخبگان دانشگاهی باید برای حل این معضلات نسخه‌های علمی قابل دفاع ارائه کنند و رسانه هم باید ظرفیت‌های دانشگاه را در این خصوص اطلاع‌رسانی کند.

او مهاجرت بسیاری از روستاییان به شهر و بیکار ماندن را عامل حاشیه‌نشینی در شهر‌ها دانست و گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده، بیشترین اعتراض‌ها و درگیری‌های اخیر در حاشیه شهر‌ها بوده است که در این خصوص دانشگاه هم باید موضوع را به صورت تخصصی بررسی و تحلیل کند.

او افزود: افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که همراه مردم، مستضعفان و پابرهنگان است و هر قوه‌ای که باعث شود گروه‌های حاشیه‌نشین در کشور شکل بگیرد اتفاق خوبی نیست و ما به جای پیدا کردن مقصر باید به دنبال راهکار‌هایی برای برون رفت از این وضعیت باشیم.

هاشمی، امنیت را مهمترین ضرورت زندگی اجتماعی دانست و گفت: اگر شکاف طبقاتی ایجاد شده بین مردم و حاکمیت اصلاح نشود، امنیت کلان ملی تضعیف می‌شود و خود مردم اولین کسانی هستند که خواستار برقراری امنیت در کشور می‌شوند.

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.