عیسی کلانتری گفت: خودروسازهای ما همچنان از خودروها بنزین یورو ۴ استفاده می‌کنند و برای این کار را تحریم را بهانه می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در کارگروه گرد و غبار استان خوزستان خطاب به مسئولان استان اظهار کرد: اگر می‌خواهید استان را مانند ۵۰ سال گذشته مدیریت کنید نمی‌توانید موفق شوید.

او با اشاره به عدم بررسی اشتباهات گذشته و نتایج آن افزود: استان خوزستان تنها استانی در کشور است که در بدترین شرایط آبی نیز کمبود آب ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: استان خوزستان در دو سال پیش که بدترین شرایط ۵۰ سال گذشته آبی کشور را شاهد بودیم بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب صرف حوزه کشاورزی شد.

کلانتری تصریح کرد: در سال ۶۱ و در طرح‌های توسعه‌ای نیشکر مقرر شد اگر پس از سه سال کاشت خاک شست و شو داده شد جیره آبی آن ۲۳ هزار مترمکعب در هکتار باشد، در دو سال گذشته که بدترین سال آبی کشور بود بالغ بر ۳۴ هزار مترمکعب به طرح‌های نیشکر در استان خوزستان تخصیص داده شد که این نشان دهنده عدم مشکل آب در این استان بوده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای کشت گندم بر اساس اقلیم باید پنج هزار متر مکعب آب در استان مصرف می‌شد که در سال گذشته بالای ۹ هزار متر مکعب آب برای آن مصرف شده و این میزان بابت از بین بردن حق آبه های زیست محیطی بوده است، گفت: با این شیوه شما نمی‌توانید استان را پایدار نگه دارید؛ نفتی که می‌فروشید باید هزینه گرد و غبار شود که این یک کار پایدار نیست.

کلانتری عنوان کرد: در بحث رفع گرد و غبار در استان خوزستان اگر تنها به چهار کانون ریزگرد توجه شود ممکن است ۴۰ کانون دیگر به وجود بیاید که در این خصوص باید مطالعات در خصوص ظرفیت‌های موجود صورت گیرد و گفته شود که چند واحد دامی در استان می‌توانیم داشته باشیم، چه میزان آب پشت سدها نگهداری شود و برای مصرف تالاب‌ها چه میزان حق آبه نیاز دارد.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: اولویت تخصیص آب به تالاب‌ها بالاتر از کشاورزی است و نباید در صورت کاهش آب سدها از حقابه تالاب‌ها گرفته و به کشاورزی تخصیص دهیم.

کلانتری با اشاره به آلودگی هوای تهران عنوان کرد، خودروسازهای ما همچنان از خودروهای یورو ۴ استفاده می‌کنند و برای این کار تحریم را بهانه می‌کنند.

او گفت: اکنون ۸۳ درصد علت تعطیلی شهر تهران آلودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند و ما به جای آنها مدارس را تعطیل می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: کارخانه گرد و غبار در استان خوزستان یکی از دلایل از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و حق آبه های زیست محیطی است.

او با بیان اینکه ما اکنون داریم با معلول مبارزه می‌کنیم و کاملاً علت را رها کردیم، گفت: باید رفع ریشه‌ای ریزگردها را طی پنج سال هدف قرار دهیم.

کلانتری گفت: از یک سو کاشت بوته انجام می‌شود و از سوی دیگر چندین میلیون دام برای مصرف این بوته‌ها در مراتع رهاسازی می‌شود.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ۴۰ سال پیش ۱۳۴ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود داشت که اکنون این میزان به زیر ۹۰ درصد و ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده که این نشان دهنده سیاست‌های تخریب منابع آبی ما است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.