رئیس اداره منابع طبیعی زرند گفت:از صندوق توسعه ملی اعتبار ۴۳ میلیاردی به منابع طبیعی زرند اختصاص یافت.

اعتبار میلیاردی برای منابع طبیعی زرندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی میرزایی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند گفت: اعتبار میلیاردی از صندوق توسعه برای پروژه‌های آبخیزداری، بیومکانیکی، بیابان زدایی و مقابله با پدیده گردوغبار در زرند اختصاص یافته است.

او افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۴۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال به پروژه‌های منابع طبیعی، آبخیزداری و مقابله بابیابان زایی و پدیده گردوغبار شهرستان زرند اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه آبخیز سربنان تخصیص یافته، افزود: امسال با استفاده از این اعتبار، یک هزار و ۲۴۳ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی، ۸۲۹ و نیم متر مکعب عملیات خشکه چینی و ۶۰ متر مکعب عملیات گابیون در این منطقه اجرایی می‌شود.

میرزایی اهداف اجرای پروژه آبخیزداری، احداث بند‌های سنگی ملاتی و خشکه چینی را حفاظت از خاک، حفظ رسوب و جلوگیری از فرسایش؛ تغذیه قنات ها، چشمه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی پایین دست و مهارسیلاب و حفاظت از زمین‌های کشاورزی و مسکونی عنوان کرد.

او از اجرای پروژه بیومکانیکی در حوزه آبخیز سربنان با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال خبرداد و بیان داشت: با استفاده از این مبلغ در ۲۰۰ هکتار زمین این حوزه، عملیات احداث هلالی آبگیر توأم با بذرکاری اجرایی می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند احداث هلالی آبگیر توأم با بذرکاری به مساحت ۳۰۰ هکتار و با اعتبار ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در حوزه آبخیز غرب و جنوب یزدان آباد را از دیگر پروژه‌های بیومکانیکی در شهرستان زرند عنوان کرد.

او اهداف اجرای پروژه‌های بیومکانیکی را حفظ آب و خاک و جلوگیری از تشکیل هرزآب؛ توسعه و احیای پوشش گیاهی خوش خوراک و جلب مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی دانست.

میرزایی با بیان اینکه به منظور بیابان زدایی و مقابله با پدیده گردوغبار در حوزه آبخیز یزدان آباد و سیریز، ۳۳ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است، افزود: بدین منظور، ۳۰۰ هکتار عملیات نهالکاری در منطقه سنگ، ۲ هزار هکتار عملیات کنترل هرزآب در منطقه چاه غلامعلی و ۲۵۰ کیلومتر تله رسوب گیر در منطقه سیریز اجرایی می‌شود.

او اهداف اجرای پروژه بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار را احیای عرصه‌های بیابانی و تثبیت شن‌های روان؛ حفاظت از تأسیسات، شامل: راه‌های مواصلاتی و راه آهن و جلوگیری از فرسایش و کنترل رسوب عنوان کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند درباره زمان اجرای این پروژه‌ها گفت: همه پروژه‌ها از آذر امسال آغاز و تا اسفند به پایان می‌رسد.
انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.