معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده هم‌اینک ۹۰ درصد روستاییان کشور باسواد هستند که قبل از پیروزی انقلاب به ازای هر ۱۰۰ نفر تنها ۲۸.۸ درصد باسواد بودند.

۹۰ درصد روستاییان کشور باسواد هستندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،شاپور محمدزاده  در شورای پشتیبانی سودآموزی سیستان و بلوچستان که در سرسرای اجتماعات استانداری این استان برگزار شد اظهار داشت: همچنین ۹۶ درصد شهرنشین‌ها هم‌اینک باسواد هستند در حالی که قبل از پیروزی انقلاب به ازای هر ۱۰۰ نفر تنها ۶۸ درصد آنان سواد خواندن و نوشتن را داشتند.

او  بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب به ازای هر ۱۰۰ زن تنها ۳۵ نفر از آنان سواد خواندن و نوشتن را داشتند، اما هم‌اینک ۹۳.۴ درصد بانوان باسواد هستند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هم‌اینک ۹۶.۲ درصد مردان بر اساس سرشماری سال ۹۵ باسواد هستند.

او  اظهار داشت: نهضت سوادآموزی در طول چهل سال اخیر خدمات ارزنده‌ای در بخش سوادآموزی به نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده است.

محمد زاده بیان کرد: میانگین پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی هم‌اینک ۹۸.۱۳ درصد است که سیستان و بلوچستان در این بخش فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد.

او گفت: این آمادگی را داریم تا در مناطقی از سیستان و بلوچستان که میزان سطح سوادآنان از میانگین کشوری و یا حتی استانی کمتر باشد به طور جد ورود پیدا کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری تاکید فراوانی بر ریشه کنی بیسوادی در کشور دارند.

او  ادامه داد: تمام توان ما این است تا بیسوادی را در سیستان و بلوچستان ریشه کن کنیم و بدین منظور طی یک تفاهم‌نامه‌ای با استانداری سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد هزینه این کار را قبول کردیم.

محمد زاده اظهار داشت: برای ریشه کنی بی‌سوادی در کشور به همراهی تمام دستگاه‌های دست‌اندر کار و مردم نیاز داریم.

او  تاکید کرد: همگان برای ریشه کنی بی‌سوادی باید ورود کنند، زیرا آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوآدموزی به تنهایی نمی‌تواند این ماموریت بزرگ را انجام دهد.

معاون سیاسی اجتماعی استادار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: موسسه‌های مردم نهاد نقش موثری در ریشه کنی بیسوادی در جامعه دارند که باید آنان را برای این کار ساماندهی و بسیج کرد.

علی زینی وند تصریح کرد: نخستین تشکل مردم نهاد بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

او  بیان کرد: دهیاران و بخشداران نقش مهم و اساسی در ریشه کنی بیسوادی در روستا‌ها دارند که باید به این مورد به طور جد توجه کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از تشکل‌های مردمی برای رفع بیسوادی در این استان نباید غافل شد.

او  تاکید کرد: آموزش از راه دور و حرفه آموزی در کنار سوادآموزی نقش موثری در ریشه کنی بیسوادی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۳۳۳ هزار بیسواد در این استان وجود دارد که نیازمند یک برنامه منسجم برای این افراد هستیم.

حمید رضا رخشانی اظهار داشت:حدود ۶۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان بر اساس سرشماری سال ۹۵ با تلاش‌های انجام شده باسواد شدند.

او بیان کرد: بیسوادی اگر در سن ۱۰ تا ۴۹ سال در سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد در توسعه این استان تاثیر بسزایی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: میزان باسوادی در این استان قبل از پیروزی انقلاب ۲۹.۲ درصد بوده، اما هم‌اینک ۸۰.۲ درصد در طول چهل سال میزان سوادآموزی افزایش یافته است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار