طرح منسوخ شده زوج‌و‌فرد که سال گذشته کنار گذاشته شد با آلوده‌شدن هوای تهران یکبار دیگر به خیابان‌های پایتخت برگشته است و امروز و فردا هم در تهران به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

هوای پاییزِ روسیاه به زمستان می‌رسدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ماده‌۱۱۳ قانون حقوق شهروندی که از سوی رییس‌جمهوری در دولت یازدهم ابلاغ شد، آمده است: «هر شهروند حق بهره‌مندی از محیط زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی، از جمله آلودگی هوا، آب، آلودگی‌های ناشی از امواج و تشعشعات مضر، آگاهی از میزان و تبعات آلاینده‌های محیط‌زیست را دارد. دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در شهر‌های بزرگ تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند.» هوای تهران از دیروز که جمعه بود و تعطیل، آلوده شده است و یکی از اصلی‌ترین حقوق شهروندی ایرانیان نقض شده است.

آقای حسن روحانی در آذرماه سال‌۹۵ متن منشور حقوق شهروندی را تصویب و ابلاغ کرد. براساس این منشور حقوق مختلفی برای ایرانیان در نظر گرفته شد که دولت و نهاد‌های زیرمجموعه آن وظیفه دارند برای تحقق مواد این منشور اقدام کنند، اما حالا درست سه سال بعد از ابلاغ آن منشور، هوای تهران و کلان‌شهر‌های کشور وضعیت عجیبی را تجربه می‌کنند و به تبع آن میلیون‌ها شهروند کشور با معضلات و بیماری‌های ناشی از تشدید آلودگی هوا مبارزه می‌کنند.

براساس تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا، الان که شما این گزارش را می‌خوانید مدارس شهر تهران به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند. همچنین طرح منسوخ شده زوج‌و‌فرد که سال گذشته کنار گذاشته شد با آلوده‌شدن هوای تهران یکبار دیگر به خیابان‌های پایتخت برگشته است و امروز و فردا هم در تهران به صورت کامل اجرایی خواهد شد. حتی دیروز این احتمال نیز مطرح شد که شاید ادارات دولتی تعطیل شوند. غیر از تهران شهر‌های دیگر کشور هم به‌دلیل پایداری وضعیت جوی به احتمال زیاد شاهد تدابیر بازدارنده به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی در هوای شهرهایشان خواهند بود. شب یلدای ایرانیان در شرایطی خواهد گذشت که هوای شهرهایشان آلوده است و روسیاهی پاییز میراث زمستان خواهد بود.

آسمان آبی نیست
از ساعت‌۲۳ پنج‌شنبه هوای تهران یکبار دیگر به شرایط آلودگی برای گروه‌های حساس بازگشت. شاخص آلودگی هوا بعد از آن اگرچه در ساعت‌های مختلف فراز‌و‌فرود داشت، اما دوباره به شرایط سالم بازنگشت. غروب دیروز و در زمان تنظیم این گزارش شاخص آلودگی هوای تهران به عدد‌۱۲۱ رسیده بود. مقداری که برای عصر یک روز تعطیل بالا بود چراکه به‌طور حتم در یک روز کاری که مدارس و مراکز آموزش عالی، ادارات، شرکت‌ها و دیگر بخش‌های اقتصادی فعال هستند به‌طور حتم حجم ترافیک و تردد در شهر افزایش خواهد یافت که موجب انباشت آلودگی می‌شود.

این در حالی است که بر‌اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی پایداری هوا در روز‌های جاری هم ادامه خواهد داشت. آنطور که آقای صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرده است تا روز‌های پایانی هفته جاری در اغلب مناطق کشور جوی پایدار خواهد بود و در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت افزایش تدریجی غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود.

این پیش‌بینی خود هشداری است برای مسوولان تصمیم‌گیرنده تا همانند هفته گذشته اعلام دیرهنگام تعطیلی مدرسه‌ها آن هم به صورت روزانه، موجب دردسر برای خانواده‌ها نشود. این در حالی است که بسیاری از شهروندان اعتقاد دارند در زمانی که سازمان هواشناسی اعلام کرده هوای شهر‌ها تا پایان هفته آلوده خواهد بود، مسوولان باید نسبت به تعطیلی کامل اقدام کنند تا حداقل بتوانند برای چند روز هم که شده از شهر‌ها خارج شوند.

بازگشت زوج و فرد
در سیستم اداره ترافیکی تهران که از شهریور سال‌۹۶ و با روی کار آمدن مدیریت جدید شهری در تهران تغییر کرد، طرح ترافیکی در محدوده زوج‌و‌فرد نیز شاهد تغییرات بود. بر‌اساس تصمیمات مدیران ترافیکی تهران اجرای طرح زوج یا فرد در تهران تعطیل شد چراکه عنوان می‌شد این طرح عادلانه نیست.

البته طرح جایگزین آن نیز به پرداخت عوارض مربوط می‌شد. یعنی شهروندان توانستند با ثبت‌نام در یک سامانه مشخص و پرداخت عوارض به راحتی وارد این محدده ترافیکی شوند. حالا در روز‌هایی که آلودگی هوای تهران تشدید شده است این طرح دوباره در شهر اجرایی شده و به‌عنوان ابزاری برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اعلام شده است.

در همین ارتباط نیز سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهور پایتخت درخصوص علت اجرای طرح زوج‌و‌فرد از در منازل در مرحله اضطرار آلودگی هوا اظهار داشت: در حال حاضر در پایتخت طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی در حال اجراست و در بقیه معابر پایتخت هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ در واقع طرح زوج‌و‌فرد ظرفیتی است که می‌توان از آن برای بقیه معابر خارج از دو حلقه فوق بهره برد.

وی با بیان این مطلب که با اجرای محدودیت زوج‌و‌فرد در روز‌های آلوده به‌دنبال کاهش تردد در معابر پیرامونی طرح‌ها هستیم، گفت: در روز‌های گذشته وقتی شاخص آلودگی هوا به مرحله اضطرار رسید طرح زوج‌و فرد را از در منازل به مرحله اجرا گذاشتیم تا تعداد خودرو‌های موجود در سطح معابر به‌خصوص بزرگراه‌ها کاسته شده و در ادامه ترافیک کمتر شود؛ مزیت اجرای این محدودیت، سرعت بالاتر خودرو‌ها در بزرگراه‌ها، توقف کمتر و در نتیجه کاهش آلودگی بوده است.

مقصر کیست؟
بر‌اساس اعلام کارشناسان و نیز یافته‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حدود ۸۰‌درصد عامل آلودگی هوای تهران، منابع متحرک مانند انواع خودرو‌های سواری، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها هستند. ۲۰‌درصد بقیه آلودگی هوای تهران نیز از منابع ثابت مانند ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و صنایع منتشر می‌شود.

این در حالی است که مسوولان کشور در وزارت صنایع و نفت معمولاً مسوولیت خود در زمینه آلودگی هوا را انکار کرده و تلاش می‌کنند تا مسوولیت آلودگی هوا را متوجه دیگران کنند. البته گفته می‌شود که در زمینه آلودگی هوا ۱۴‌نهاد و سازمان مسوولیت دارند، اما به‌طور حتم نمی‌توان از سهم مسوولیت وزارت نفت و صنایع از بابت سوختی که برای خودرو‌ها تأمین می‌کنند و خودرو‌هایی که با استاندارد‌های متفاوت تولید می‌شوند، نادیده گرفت.

همین هفته قبل و در بحبوحه آلودگی شدید هوای تهران بود که سازمان محیط‌زیست اعلام کرد خودروسازان از ابتدای سال آینده حق ندارند خودرو‌های یورو ۴ تولید کنند بلکه باید بر‌اساس قانون استاندارد خودرو‌های خود را به یورو ۵ برسانند، اما مساله دیگر سوخت خودروهاست. در حال حاضر گازوئیل مصرفی در خودرو‌های دیزلی کشور دارای درصد بالایی گوگرد است که منجر به تشدید آلودگی خودرو‌های دیزلی می‌شود.

همچنین تردد کامیون‌های دیزلی با میانگین عمر ۴۰‌سال از دیگر معضلات موجود است. این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته تردد خودرو‌های دیزلی شرایط سختی دارد و تمام خودرو‌ها باید فیلتر دوده داشته باشند. جالب است بدانید که خودرو‌های دیزلی قدیمی کشور تقریباً هیچ‌کدام از این فیلتر‌ها بهره نمی‌برند، اما کیفیت بنزین مورد استفاده هم از دیگر نکاتی است که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. البته آقای بیژن نامدار‌زنگنه اعتقاد دارد که آلودگی هوا ربطی به کیفیت بنزین ارائه شده در جایگاه‌ها ندارد. این همان موردی است که خودروسازان هم به آن تاکید داشته و اعلام می‌کنند که خودرو‌های تولیدی آن‌ها شرایط مناسبی داشته و آلاینده نیستند.

مسوولان در شرایطی آلودگی هوا را بین هم پاس‌کاری می‌کنند که رییس قوه‌قضاییه هفته گذشته یکبار دیگر درباره این معضل و لزوم رسیدگی فوری به آن تاکید کرده است. اتفاقی که اگر انجام شده و مورد رسیدگی قرار گیرد دیگر مسوولی در زمان آلودگی هوا ادعای تخلیه شهر نکند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.