به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلامی ساسان فلاح فر مستند سازی است که در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت با فیلم مستند خاطرات بادیه حضور داشت.
وی در مورد پیشینه کار هنری اش به خبرنگار ما گفت: تقریبا از سال ۹۳ به طور جدی مستند سازی را آغاز کردم گرچه پیش از آن هم کارهایی در این حوزه انجام میدادم.
به همین دلیل به طور دقیق نمیدانم که این چندمین فیلم من است، اما به طور حدودی میتوانم بگویم که این اثر، بیستمین کار من است و بیشتر آثارم تلویزیونی بوده است.
وی افزود: خاطرات بادیه دومین فیلمی است که در جشنواره سینماحقیقت شرکت داده ام و کار قبلی من فیلم مستند سینمایی نبرد پالمیرا بود که نامزد دریافت جایزه شد.
فلاحفر در مورد این فیلم مستند گفت: خاطرات بادیه از زبان یک راوی به تصویر کشیده شده که کسی است که تا کنون جنگ را از نزدیک ندیده است و در اولین تجربه حضورش در این فضا برخی چیزها برایش جالب است. در ابتدا گفته میشود که میتوانی به عنوان یک خبرنگار در کنار یک عملیات در سوریه حضور داشته باشی، اما وقتی به آن منطقه میرود جدای از عملیات انسانهایی که در آنجا میبیند برایش مهم میشوند و سراغ آنها میرود. افرادی که کم کم جلوی چشمش به قهرمان تبدیل میشوند و به شهادت میرسند.
وی با بیان اینکه نزدیک به هفت نفر از افرادی که این راوی میبیند به شهادت میرسند، گفت: همه افرادی که این راوی میبیند افغانستانی هستند و شاید کسی باورش نشود که اتفاقات بزرگی که در سوریه رخ داده مدیون حضور این افراد بوده و آنها بودند که آن اتفاقات را رقم زده اند. تمام قهرمانان ما از اعضای فاطمیون هستند.
* ماجرای حضور حاج قاسم / این فیلم سفارشی نیست
این مستند ساز در مورد حضور حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس در این فیلم گفت: قطعا حاج قاسم در عملیاتی از این دست حضور داشت. این عملیات هم مستثنی از این نبود که به صورت محدود برخی از تصاویر ایشان در این فیلم به نمایش درآمده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما از حضور سردار سلیمانی در این عملیات مطلع بودید گفت: قاعدتا در عملیاتی که پایان سیطره داعش بر سوریه است، فرماندهای که در این سالها باعث شده که داعش از بین برود حضور دارد.
این روحانی فیلم ساز در پاسخ به این سوال که آیا سعی شما بوده که این تلاقی بوجود بیاید یا اینکه این کار را به طور سفارشی انجام داده اید گفت: سفارش در اینجا معنایی پیدا نمیکند چرا که ما در مورد اتفاقی صحبت میکنیم که بشریت مدیون آن است. تمام بشریت مدیون پایان سیطره داعش است و دین و مذهب و ملیت و نژاد هم نمیشناسد.
وی با تاکید بر اینکه باید واقعیت نشان داده شود گفت: همه این فیلم عین حقیقت است و دقیقا جایگاه این فیلم در جشنوارهای مثل سینما حقیقت است.
* اطلاعات طبقه بندی شدهای نشان نمیدهیم
ساسان فلاح فر در پاسخ به این سوال که آیا شما برای نمایش اطلاعات طبقه بندی شده در فیلم خود مشاور نظامی خاصی داشته اید گفت: این فیلم اطلاعات خاصی نمیدهد بلکه به یک عده قهرمان میپردازد که در این میان، حاج قاسم به سراغ آنها میآید و محبت ویژهای به افغانستانیها میکند و میرود. چون قهرمانان داستانم افغانستانی هستند این صحنه را هم نشان میدهم.
وی تاکید کرد: من در فیلمم همچون آنچه که در مورد فیلمهای دفاع مقدس گفته میشود بیشترین توجهم به بعد انسانی افراد حاضر در این جنگ بوده است.
* واقعیتی که همه دنیا باید ببیند
فلاحفر در مورد مخاطب اثرش گفت: به نظر من تمام دنیا حداقل یکبار این واقعیت و حقیقت را ببینند. اما قطعا در خیلی از جاها برای اینکه حقیقت مشخص نشود امکان نمایش پیدا نخواهد کرد و دیده نمیشود.
این فیلم ساز روحانی که رسانه به روزی را برای سخن گفتن با مخاطبانش برگزیده در مورد مشکلاتی که بر سر راه نمایش فیلمهای جنگی ما در دنیا وجود دارد گفت: آنها در جشنواره هایشان فیلمهای بسیار خشن سینمایی را نشان میدهند، اما ما که از دفاع سخن میگوییم و، چون حقیقت و واقعیت با ما است، نباید از آن دفاع کنند و آن را نشان دهند. قاعده دنیا اینگونه است که دوست دارند هر چیزی که گفته میشود از کانال خودشان گفته شود و این واقعیتها گفته نشود.
وی در پاسخ به این سوال که با این پیش فرض، شما برای اینکه حرفتان به گوش دنیا برسد چه تمهدیدی دارید گفت: ما به دنبال توزیع کننده و پخش کنندههای بین المللی هستیم و حتی اگر هم در این راه موفق نشویم ممکن است آن را بر وی او دیها حتی به رایگان قرار دهیم تا علاقمندان بتوانند به تماشای آن بنشینند. مهم دیده شدن این اتفاق مهم است. اتفاقی که همه بشیریت مدیون آن است که باید آن را ببینند.
* رعایت استانداردهای جهانی سینما
فلاح فر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا متناسب با این هدف، در ساخت این فیلم زبان جهانی سینمای مستند را رعایت کرده اید گفت: تقریبا تا جایی که امکانش بوده سعی کرده ایم تمام استانداردهای سینمایی را رعایت کنیم. طبیعتا برخی اتفاقات هستند که اختصاص به ما و مذهب مان دارد مثل اینکه در بخشی از این فیلم در میانه جنگ روضه خوانی را میبینیم و من این صحنه را گذاشته ام چرا که این واقعیتی بوده که درآنجا وجود داشته است.
وی افزود: این قهرمانان در جنگ از مذهبشان بهره میبردند و از آن انرژی میگرفتند. حتی در جایی از این فیلم راوی از یکی از این افراد در مورد این روضه خوانی و مراسم میپرسد که جواب میشنود ما اگر نان هم نداشته باشیم، اما این توسل به اهل بیت را هنگام جنگ داریم.
این کارگردان ادامه داد: در سینمای غرب هم انواع نشانهای دینی و مذهبی را میبینیم از بنای کلیساها تا صدا ناقوسشان یا عبادت کردن کاراکترها در آنجا، اما انگار ما در سینمای خودمان دوست داریم که واقعیتها و حقیقتهای خودمان را نشان ندهیم در صورتی که صحنههای اینچنینی عین حقیقت است؛ یعنی هر آنچه که وجود داشته را من سعی کرده ام که نشان دهم.
وی در مورد برنامه هایشان برای ارسال اثر به جشنوارههای دیگر و اینکه آیا فرضش این است که، چون حق را میگوید ممکن است امکان دیده شدن نیابد، گفت: ما قطعا برنامه زیادی برای ارسال آن به جشنوارهها داریم و برایم تنها مسئله مهم دیده شدن فیلم است، قاعدتا حتی در جشنواره حقیقت هم نباید حتی کاندیدای جایزهای میشد.
کارگردان خاطرات بادیه گفت: تهیه کننده این اثر مرکز مستند حقیقت و آقای مرتضی شعبانی است. در حال مذاکره برای یافتن یک پخش کننده هستیم و تمام مقدمات توزیع جهانی آن را فراهم کرده ایم. زیرنویسها آماده و حتی سایز فیلم آنامورفیک است. اصلاح رنگ، صداگذاری سینمایی شده و پوستر خوبی برایش طراحی شده است. سعی کردیم همه کارها در بهترین حالت انجام شود.
ساسان فلاح فر در پاسخ به این سوال که آیا پروژه دیگری را آغاز کرده است گفت: فعلا در مرحله تحقیق است.
منبع: خبرگزاری موج
انتهای پیام/