بهمنی گفت: اولین توربین کلاس F نیروگاهی توسط متخصصان داخلی راندمان ۴۰ درصد در سیکل ساده گازی و ۵۹ درصد در سیکل ترکیبی ساخته شد.

بومی سازی توربین کلاس F نیروگاهی توسط متخصصین داخلیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید بهمنی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در آیین نخستین توربین کلاس F گفت: این یک توربین پیشرفته در دنیا است به طوری که در فاز اول به صورت سیکل ساده و بلافاصله به صورت سیکل ترکیبی تبدیل می‌شود.

او ادامه داد: این توربین به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، صبح امروز از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه دوکوهه خوزستان ارسال شد و با بهره‌برداری از این نوع توربین، راندمان ۴۰ درصد در سیکل ساده گازی و ۵۹ درصد در سیکل ترکیبی حاصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا اضافه کرد: با توجه به تکنولوژی پیشرفته این توربین و درخواست وزارت نیرو مبنی بر توربین‌های با بازده بالا ما توانستیم با شرکت زیمنس آلمان یک توافقی برای ساخت این توربین داشته باشیم در حال حاضر مراحل ساخت آن توسط متخصصین ایرانی ساخته و برای بهره برداری به نیروگاه اندیمشک انتقال یافت.


بیشتر بخوانید:انعقاد قرارداد ۱۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان با وزارت نیرو


بهمنی اضافه کرد: استفاده از توربین کلاس F مپنا، سبب مصرف سوخت کمتر و سازگاری زیست محیطی بیشتر در تولید برق حرارتی می‌شود نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک، این نیروگاه در قالب مجموعه قرارداد ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه‎های کلاس F، بین گروه مپنا و شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی احداث می‌شود و شامل یک واحد توربین گازی ۳۰۷ مگاواتی، یک بویلر بازیافت حرارتی سه فشاره، یک واحد بخار به ظرفیت ۱۴۱ مگاوات و سیستم خنک‌کن هوایی است.

او بیان کرد: در حال حاضر قرارداد‌هایی با شرکت برق حرارتی وزارت نیرو بسته شده و ۱۲ قرار داد یرای ساخت این توربین نهایی شده و قرار است توسط متخصصین ایرانی شرکت مپنا ساخته شود.

بهمنی افزود:شرکت احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) به نمایندگی از گروه مپنا، پیمانکار اصلی پروژه، به عنوان دومین سیکل ترکیبی کلاس F پس از نیروگاه هنگام بندرعباس است. کارفرمای پروژه، شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی و مشاور کارفرما شرکت مهندسی قدس نیرو است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار