بد ندیدیم که درباره فواید و بعضی از ضرر‌های آجیل صحبت کنیم. نوکی هم به ظرف میوه زده‌ایم تا سفره یلدا کامل باشد.

شب یلدا را سالم برگزار كنیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از نوروز امسال، پای آجیل از مراسم دید و بازدید عید بریده شد! این شد که باید گپ و گفت و بازدید، بدون حضور آجیل انجام می‌شد! بحث آجیل هم اتفاقا در همان دید و بازدید‌ها داغ بود. ماجرا مسکوت ماند تا به یلدا رسیدیم. جایی که باید بازهم آجیل حضور داشته باشد. این‌که چند خانواده می‌توانند یلدای امسال، حداقل نیم کیلو آجیل شب یلدا بخرند، بماند. اما بد ندیدیم که درباره فواید و بعضی از ضرر‌های آجیل صحبت کنیم. نوکی هم به ظرف میوه زده‌ایم تا سفره یلدا کامل باشد. این اطلاعات باشد به یادگار برای روزی که دوباره بتوانیم آجیل و میوه‌های درشت و آبدار را به سفره‌ها مهمان کنیم.

درباره روغن‌های مفید زیاد شنیده‌ایم. این را هم شنیده‌ایم که آجیل‌ها سرشار از روغن مفید هستند. همان روغن‌هایی که به اسم چربی‌های غیراشباع می‌شناسیم‌شان. این روغن‌ها نه‌تن‌ها در رگ‌ها رسوب نکرده و راه هیچ رگی را سد نمی‌کنند؛ بلکه به عملکرد بهتر رگ‌ها هم کمک می‌کنند؛ بنابراین از این نظر آجیل‌ها حرف زیادی برای گفتن دارند. به همین دلیل هم مصرف روزانه کمی آجیل خام، در اغلب رژیم‌های غذایی وجود دارد. این را هم یادمان باشد، بهتر است دانه‌ها را خام مصرف کنیم. به این دلیل که اضافه شدن ادویه یا نمک به این دانه‌ها از کیفیت اصلی آن‌ها کم می‌کند.

چاق نمی‌شوید
آجیل‌ها نوعی کربوهیدرات سنگین و دیرهضم به نام فیبر دارد. به همین دلیل هم وقتی کمی آجیل می‌خورید، احساس سیری می‌کنید. دلیل آن همین ترکیب خاص، یعنی فیبر است. فیبر باعث جذب آب در معده شده و حجم معده را پر می‌کند. به همین دلیل خوردن آجیل مانع از پرخوری و ریزه‌خواری می‌شود. اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، می‌توانید مصرف مقدار متعادلی از آجیل‌های خام را به رژیم غذایی روزانه اضافه کنید. این راهم بدانید که فیبر، بیشتر در پوست دانه‌ها جا خوش کرده است. پس حتما بادام یا بادام زمینی را با پوست آن بخورید.

هرکدام چه مسؤولیتی دارند
درست مثل ما آدم‌ها که هرکدام برای کاری ساخته شده‌ایم، آجیل‌ها هم هرکدام احوال خاصی دارند. اگرچه همه آن‌ها دارای ویژگی عمومی فیبر و روغن مفید هستند،، اما هرکدام هم به شکل اختصاصی برای خودشان شخصیتی دارند. با آن‌ها آشنا شوید:

بادام: این دانه که یکی از راحت‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین دانه‌ها در یک کاسه آجیل است، بالاترین میزان کلسیم را بین آجیل‌ها دارد؛ بنابراین اگر به سلامت موها، ناخن و دندان‌ها علاقه دارید، حتما بادام خام را به رژیم غذایی روزانه اضافه کنید. شاید شنیده باشید که خوردن شیر و بادام یا بادام خالی، باعث لطافت و شادابی پوست می‌شود. دلیل آن، مقدار بالای ویتامین E و منیزیم در بادام است. بادام باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود؛ بنابراین مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و جلوگیری از ابتلا به دیابت خواهد شد.

پسته: اگر پوست کنده باشد که خوش‌خوراک‌ترین و بهترین دانه آجیل است. اما به غیر از طعم ویژه‌اش، پسته منبع بسیار خوب آهن است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به کم‌خونی ناش از فقر آهن بسیار مفید است. از سوی دیگر بهتر است دختران پس از بلوغ، هر روز به مقدار کافی پسته بخورند تا دچار کمبود آهن نشوند. این دانه سرشار از اسید چرب «اولئیک اسید» بوده و از این نظر پسته شبیه به دانه زیتون است. اسید اولئیک باعث استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی شده و از طرفی به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. مقدار منیزیم پسته از بادام هم بیشتر است.

فندق: رنگ پوست قهوه‌ای این دانه، یکی از زیباترین رنگ هاست. این دانه کوچک و ریز، حاوی مقدار زیادی اسید چرب غیراشباع، به‌ویژه اسید اولئیک است. علاوه بر این مقدار منیزیم، کلسیم، ویتامین E و ویتامین B آن بالاست؛ بنابراین خوردن فندق برای آرامش اعصاب، حفظ سلامت پوست، مو، استخوان و دندان‌ها بسیار مفید است.

گردو: این دانه که کنار پنیر و نان سنگک بنشیند، صبحانه‌ای بهتر از آن وجود ندارد. گردو سرشار از اسید چرب امگا ۳ است. همان چربی‌ای که برای قلب و مغز مفید است. آنتی‌اکسیدان و فیتواسترول‌ها از دیگر ویژگی‌های گردو هستند. این دانه می‌تواند روند پیری سلول‌های مغز را به تعویق انداخته و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر را به‌شدت کاهش دهد. این دانه فیبر بالایی هم دارد. این دانه یکی از آجیل‌های پرکالری است؛ بنابراین به مقدار مصرف آن را دقت کنید.

بادام زمینی: این دانه خوشرنگ با پوست خاص قهوه‌ای‌رنگش، یکی از بهترین منابع فولات است؛ بنابراین بر‌ای خانم‌ها خوردن مقدار مناسبی از این دانه واجب بوده و باید هر روز مقداری از آن را بخورند. در زمان بارداری خوردن بادام زمینی واجب است! به این دلیل که مانع سقط جنین می‌شود. بادام زمینی حاوی فیبر است به همین دلیل اگر درحال کاهش و کنترل وزن هستید، این دانه را فراموش نکنید. ویتامین E بالای آن، بادام زمینی را به دارویی برای حفظ سلامت پوست تبدیل کرده است. بادام زمینی باعث کاهش استرس و اضطراب، افزایش قدرت حافظه و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود.

مراقبت میوه‌ای
میوه‌های شب یلدا اعم از هندوانه، ازگیل، خرمالو و انار هم خوب و بد خودشان را دارند. به این موارد دقت کنید:

خرمالو و ازگیل:‌اگر مشکل گوارشی یا معده دارید، در خوردن خرمالو و ازگیل احتیاط کنید. بافت این خوراکی‌ها به شکلی است که می‌تواند باعث تشدید مشکلات گوارشی شود.

انار: این میوه ویژگی‌های بی شماری دارد. اما اولا اگر آن را با گل‌پر نخورید، می‌تواند باعث افت فشار شود. خوردن بیش از اندازه انار می‌تواند باعث بروز یبوست شود.

هندوانه: اگر مشکل گوارشی و معده‌درد دارید یا این‌که دچار نفخ می‌شوید، در خوردن هندوانه احتیاط کنید. طبع هندوانه هم سرد است، بنابراین سعی کنید حتما بعد از خوردن هندوانه خوراکی گرمی مانند خرما یا توت بخورید.

آجیل‌ها، یک «اما» دارند...
هرچقدر هم از ویژگی آجیل‌ها بگوییم، کم است. این دانه‌ها، با همه کوچک بودن‌شان، بی‌نهایت ویژگی تغذیه‌ای دارند. مصداق همان فلفل نبین چه ریزه! اما درباره آن‌ها باید به چند نکته دقت کنید:

کالری: آجیل‌ها سرشار از اسید‌های چرب مفید هستند. اما همین ویژگی، میزان کالری آن‌ها را بالا می‌برد؛ بنابراین مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

یبوست: اگرچه این خوراکی‌ها سرشار از فیبر هستند، اما مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند باعث یبوست شود. از سوی دیگر یبوست، زمینه‌ساز ابتلا به بواسیر است؛ بنابراین درمصرف آجیل‌ها دقت کنید.

حساسیت: بعضی از انواع آجیل‌ها مانند بادام زمینی می‌توانند حساسیت‌زا باشند؛ بنابراین اگر زمینه حساسیت غذایی دارید، به این مساله دقت کنید. حساسیت می‌تواند به شکل کهیر، خارش، حالت تهوع و در حالت شدید به شکل شوک دیده شود.

مسمومیت: روغن بالای آجیل‌ها آن‌ها را درمعرض خراب شدن قرار می‌دهد. به‌ویژه اگر دمای مکانی که نگهداری شده‌اند، مناسب نبوده و روغن آن‌ها اصطلاحا تند شود. بوی خاص آجیل که به آن بوی «ناگرفتگی» می‌گویند یا مزه تند دانه‌هایی مثل بادام زمینی یا فندق، نشانه آسیب دیدن آنهاست. از خوردن این نوع آجیل‌ها خودداری کنید تا بیمار نشوید.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.