رئیس فدراسیون چوگان با اشاره به اینکه متأسفانه در استان ها، زیرساخت چوگانی نداریم، بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این رشته‌ی ورزشی ملی ـ تاریخی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ابراهیم نوزایی، رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران در مجمع انتخاباتی رئیس هیئت چوگان استان کرمان که با حضور اعضا در محل اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان برگزار شد، ضمن تشکر از پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان و کارکنان این اداره کل برای برگزاری مجمع، انتخاب مجدد عامربی به عنوان رئیس هیئت چوگان استان کرمان را تبریک گفت و بیان داشت: محمدرضا عامری با رأی و اعتماد شما ۴ سال دیگر، سکان هیئت چوگان استان کرمان را بر عهده گرفت و امیدواریم با تیمی که در اختیار می‌گیرند، بتوانند در این ۴ سال جهشی در چوگان استان کرمان ایجاد کنند و قطعاً با همکاری و همدلی مسئولان استان به ویژه مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس هیئت سوارکاری استان در این راه موفق می‌شوند.

 

نوزایی چوگان را اولین بازی تیمی دنیا دانست و گفت: در دنیا هیچ ورزشی و بازی پیدا نمی‌کنید که اولین بازی تیمی اعلام شده باشد، بقیه بازی‌ها نیز نشأت گرفته از چوگان است.

او افزود: چوگان یک بازی بسیار خاص است و باعث افتخار ما ایرانی هاست که بگوییم ما ابداع کننده آنیم.

نوزایی تصریح کرد: به خود می‌بالیم و احساس غرور و افتخار می‌کنیم که ابداع کننده این ورزشیم و همه هم به این موضوع اعتراف کرده اند و شاهد بر این قضیه، ثبت جهانی چوگان است.

رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: این رشته‌ی ورزشی ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد، از نیاکان ما به ما رسیده و در سه هزار سال قبل به وسیله‌ی ایرانی‌ها بازی می‌شده است.

نوزایی ایرانی‌ها را انسان‌های بزرگی خواند که می‌توانند در رابطه با این تاریخ و پیشینه به جهانیان فخر بفروشند و افتخار کنند.

 

او گفت: اگر اسناد تاریخی ما از ورزش چوگان نبود، ما نمی‌توانستیم در یونسکو چوگان را به اسم ایران به ثبت برسانیم.

نوزایی از زحمات ایلاخانی زاده پدر چوگان ایران در این راه قدردانی کرد و افزود: در حقیقت با هدایت و زحمات مادی و معنوی وی، وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانتسیم، آذر ماه سال ۹۶ چوگان را برای همیشه به نام ایران در یونسکو به ثبت جهانی برسانیم و این افخار بزرگی برای ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: از زمان ثبت تا کنون مسئولیت ما در سازمان های جهانی و بین المللی بیشتر شده و ما باید بیشتر از این گوهر گرانبها دفاع کنیم.
نوزایی بیان داشت: چوگان در این ایران مدت ها ( بعد از انقلاب به بعد) به فراموشی سپرده شده بود، تا اینکه 14 سال قبل توسط ایلاخانی زاده به خاطر عشق به وطن با هزینه های مادی و معنوی وی، چوگان احیا شد.


رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران به بیان اهمیت این رشته ی ورزشی از دیدگاه شعرا و بزرگان به ویژه رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: شعرای معاصر ایران در این ارتباط بسیار شعر سروده اند، حتی حضرت امام خمینی (ره) نیز از جمله کسانی بوده اند که در این رابطه شعر گفته اند.
نوزایی با اعلام اینکه باید از این دُر گرانبها صیانت و حفاظت کنیم، به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر احیای این ورزش ملی ـ تاریخی اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: "دنبال ورزش هایی بگردید که بومی ماست، و ما آنها را فراموش کرده ایم مثل چوگان، مال ما ایرانی ها بود، ما رها کرده ایم، دیگران از ما ربودند، بیاید این ورزش ملی را احیا کنیم."
او تصریح کرد: این سخن مقام معظم رهبری، مسئولیت های ما را در مورد این رشته ی ورزشی زیاد می کند.
نوزایی بیان داشت: چوگان نسبت به سایر ورزش ها از ویژگی خاصی برخوردار است، ضمن اینکه یک ورزش و بازی قلمداد می شود، جزو فرهنگ و تاریخ ماست که شرایط خاص خودش را دارد.


رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران گفت: این رشته ی ورزشی مانند بقیه ورزش ها نیست که همه وسایلش مهیا باشد، باید زیرساخت آن فراهم باشد تا بتوان بازی کرد.
نوزایی با اذعان به اینکه فراهم کردن زیرساخت چوگان متحمل هزینه است، افزود: علی رغم پرخرج بودن ما باید کاری کنیم، ضمن توسعه ی این ورزش، آن را معرفی کنیم چرا که متأسفانه خیلی از ملت ما هنوز چوگان را نمی شناسند.
او تصریح کرد: برای این کار باید این ورزش را در استان ها توسعه دهیم و هیئت های استانی را فعال کنیم و هیئت های استانی نیز باید با کمک مسئولان استان این ورزش را به مردم بشناسانند و در این بین قطعاً کسانی پیدا می شوند که دلشان برای تاریخ و فرهنگ می سوزد و می توانند به توسعه بیشتر این رشته ورزشی کمک کنند.
نوزایی بیان داشت: نیاز نیست کسی که می خواهد به این رشته ورزشی ورود کند حتما جزو این رشته باشد، بلکه هر شخصی به عنوان حامی می تواند وارد شود.


رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران گفت: باید به سمتی برویم از عهده ی این مسئولیت بیرون بیاییم و بتوانیم در مقابل کشورهای آسیایی و اروپایی که خود را ارتقا دادند، بالا بکشیم.
نوزایی با ابراز خرسندی از پیشرفت چوگان طی چند سال اخیر افزود: خوشبختانه طی چند سال گذشته رشد خوبی داشتیم و در حقیقت از هیچ شروع کرده ایم و اکنون با 160 چوگان باز، تیم های خوبی بسته ایم که توانسته اند در بازی های مقدماتی جام جهانی در مقابل کشورهایی چون پاکستان، هند و آفریقای جنوبی خوب ظاهر شوند، طوری که این کشورها باور نمی کردند، چوگان ایران اینقدر پیشرفت کرده است.
او گریزی به وضعیت استان ها در زمینه ی زیرساخت های این رشته ی ورزشی زد و تصریح کرد: متأسفانه در استان ها زیرساخت چوگانی نداریم.


رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: امروز در استان های اصفهان، تبریز، گیلان، البرز، قزوین کرمان و تهران هیئت داریم و اکثر این استان ها هم اکنون تیم دارند و در مسابقات کشوری حضور پیدا می کنند، این در حالیست که استان کرمان فاقد تیم است.
نوزایی گفت: از استان کرمان نیز انتظار داریم، تیم درست کند، چوگان باز تربیت کند و این استان هم بتواند در مسابقات کشوری حضور یابد چرا که، استان کرمان، استان مستعدیست و استعدادهای بسیار عجبی در آن نهفته است.
او افزود: با کمک مسئولان باید زیرساخت چوگان ایجاد شود، بر این اساس، زمین چوگان احداث شود و اسب چوگانی تربیت کند.
نوزایی تصریح کرد: هیئت چوگان استان کرمان باید تعامل خوبی با هیئت سوارکاری برقرار کند و از آنجایی که در کرمان باشگاه های سوارکاری زیادی وجود دارد، از علاقه مندان باشگا هها باید برای رشته چوگان استفاده کند.
او با اشاره به اینکه چوگان یک بازی فاخریست و از قدیم گفته اند بازی شاهان و شاه بازی هاست، پس اگر درست تفهیم شود، قطعا مشتاقان زیادی پیدا می کند.
نوزایی بیان داشت: در دنیا و کشورهای اروپایی چوگان را بسیار با اهمیت می دانند، لذا انتظار داریم با همت شما و مسئولان در استان، از استاندار گرفته تا مسئولان میراث فرهنگی و اداره کل ورزش و جوانان از همه توقع داریم نسبت به چوگان که یک بازی تاریخی، ملی و فرهنیگیست و مورد حمایت مقام معظم رهبریست بیشتر اهمیت دهند.


رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران گفت: هر مسئولی که بخواهد به ورزش چوگان کمک کند هیچ محدودیتی ندارد چرا که پشتوانه اش صحبت های مقام معظم رهبریست.
نوزایی به توسعه چوگان در سطح شهر کرمان نیز اشاره و تصریح کرد: باید مکان هایی برای این ورزش در نظر گرفته شود تا مردم آن را ببینند و در کنار آن زیرساخت آموزش نیز فراهم شود.
او با اعلام اینکه عید امسال با عالم زاده شهردار کرمان در مورد ایجاد زیرساخت هایی برای انجام این ورزش در ارگ بم جلسه داشتیم، بیان داشت: آنجا مکان خوبی است تا در نوروزگاه ها زمینه ی انجام این بازی برپا شود.
نوزایی گفت: اگر بتوان زمینی که در میدان گنجعلیخان است را برای این کار در نظر گرفت، این بازی نمود خوبی در کرمان خواهد داشت.
او ابراز امیدواری کرد: با کمک دوستان، زمین چوگان استانداری در استان احداث شود و در واقع کرمان نخستین استانی باشد که صاحب زمین می شود.
نوزایی افزود: باید هیئت های شهرستانی و جاهایی که مستعد برای این ورزشند به ویژه شهرستان هایی که ظرفیت مناسبی برای پرورش اسب دارند، را برای توسعه چوگان فعال کرد.
او تصریح کرد: امیدواریم این ورزش ملی را در سطح بین المللی ارتقا دهیم.


در پایان این مجمع انتخاباتی، محمدرضا عامری با کسب 15 رأی از مجموع 15 رأی، برای ۴ سال دوم، ریاست هیئت چوگان استان کرمان را عهده دار شد.
رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران در پایان این مجمع، با اهدای کتاب "گوی و چوگان" از حمایت های پاریزی، مدیرکل ورزش و جوانان استان از این رشته ی ورزشی در کرمان تقدیر کرد.
انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار