یلدا شبی برای باهم بودن خانواده‌ها

خانواده‌ها در آذربایجان شرقی طولانی‌ترین شب سال را با آیین‌های سنتی در کنارهم صبح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،خانواده‌ها در آذربایجان شرقی طولانی‌ترین شب سال را با آیین‌های سنتی در کنارهم صبح می‌کنند.

زبان آذری مردم به یلدا شب چیلله می‌گویند، شبی که در آن هندوانه می‌خورند و معتقدند باخوردن هندوانه، سرمای زمستان را حس نمی‌کنند.

طالبی کارشناس میراث فرهنگی در این خصوص گفت:در گذشته برای نگهداری هندوانه شب یلدا آن را در داخل پنبه می‌گذاشتند و از سقف آویزان می‌کردند و یا در داخل کاه قرار می‌دادند تا خراب نشود.

او افزود:هندوانه، بادام، گردو، کشمش، باسلوق، سنجد، لبو، گندم برشته و سیب از خوردنی‌های این شب طولانی بود و بعد از خوردن تنقلات و میوه بزرگان به نقل حکایات و داستان‌ها حماسی این سرزمین کهن ایران می‌پرداختند و خانواده هم سراپا گوش می‌دادند.
 

طالبی گفت:خونچا بردن به نوعروس، از دیگر آیین‌های این شب که در آن خانواده داماد برای عروس خود هندوانه تزئین شده و تحفه‌های رنگارنگ نظیر پارچه، میوه و شیرینی سوغات می‌برند.

آقای حسنی که برای خرید به بازار تبریز آمده است در خصوص شب یلدا و آیین‌های آن گفت:یلدا، بهترین فرصت برای زنده نگهداشتن آداب و رسوم و صله ارحام است.

او افزود:در این شب خانواده‌ها با کنار هم بودن و سپری کردن لحظه‌های خوش با دل‌های شاد به استقبال زمستان می‌روند.

خانم محبوبی که برای خرید شب یلدا به بازار آمده است گفت: که شب یلدا بهترین فرصت برای از بین برد کدورت هاست.

او افزود:اگر در فامیل کسی با کسی قهر است یا دلخوری دارد بهترین زمان برای فراموش کردن آن شب یلدا است.

در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی نیز امسال مراسم شب یلدا با مشارکت ستاد اجرایی امام (ره) استان برگزارشد و لحظه‌های خوب و خوشی را برای آسیب دیدگان زلزله فراهم کرد.

ربانی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام استان گفت: در تلاش بودیم تا در مناطق زلزله زده میانه و سراب با برگزاری مراسم شب یلدا لحظه‌های خوب و خوشی را فراهم کنیم تا اندکی از آلام این افراد بکاهیم.

شرکت کنندگان در این مراسم نیز در مناطق زلزله زده از برگزاری این جشن ابراز رضایت کردند.

منجمی کارشناس قوم شناسی نیز به آداب و رسوم شب یلدا در ملکان اشاره کرده و افزود:شب یلدا هرکسی در هر کجا باشد سعی دارد با برنامه‌ها وآیین خاصی این شب را گرامی بدارد. در این شب انواع غذا‌ها برای شام پخت می‌شود، اما در شهرستان ملکان به رسم وآیین کهن وقدیمی کله جوش لذیذ‌ترین وخوشمزه‌ترین غذای این شب است.

او می‌افزاید:کله جوش در ملکان به دوصورت پخت می‌شود. کله جوش با گوشت گوسفند ودیگری کله جوش با شکم گاو که برای خوشمزه شدن آن کشک ویا ماست ونخود ونعنا نیز اضافه می‌کنند وبه اتفاق خانواده ویا دوستان وآشنایان نوش جان می‌کنند.
در میان عامه مردم نیز درباره شب یلدا «بایاتی»‌ها و اشعار منظوم متنوعی رواج دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به این «بایاتی» اشاره کرد:
چیله چیخار بایراما بیر آی قالار
پینتی آرواد قوورمانی قـــورتارار
گئدر باخار گودول ده یارماسینا
باخ فلکین گردش و غوغاسینا

ترجمه:
وقتی «چله» تمام شد یک ماه به عید باقی می‌ماند.
زن بدسلیقه گوشت‌های ذخیره خود را تمام می‌کند.
به «بلغورهای» انبار روی می‌آورد
و اینک تو نظاره کن گردش و غوغای فلک را

انتهای پیام/ک

برچسب ها: شب یلدا ، شب چله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.