«قیس الخزعلی» گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات در فتنه‌انگیزی‌های اخیر در عراق دست دارند.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات در پشت‌پرده فتنه‌های اخیر عراقبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق، تاکید کرد: آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات در فتنه انگیزی‌های اخیر در عراق با سوء استفاده از تظاهرات مردمی، دست دارند.

قیس الخزعلی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، در پاسخ به سوالی درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه خود گفت: دشمنی بین ما و سیاست‌های آمریکا - که به اعتقاد ما بر اساس رویکرد و اراده اسرائیل هدایت می‌شود- وجود دارد و هیچ ارتباطی بین ما نیست. این شرایط معروف است و از موضع و جایگاه خود در ایستادن در برابر برنامه‌های آمریکایی- اسرائیلی در عراق آگاهی داریم. طبیعی است و از مدت‌ها پیش انتظار داشتیم که تدابیر بیشتری علیه ما اتخاذ کنند. هر موضع گیری از طرف آمریکا علیه خود را سابقه خوبی برای خود حتی در تاریخ ملی عراق می‌دانم.

الخزعلی افزود: این تحریم‌ها، تحریم‌های بین المللی نیست، بلکه تحریم‌های یکجانبه از طرف آمریکاست. همه می‌دانند که آمریکای ترامپ، سیاستی جدا از جامعه جهانی دارد؛ بنابراین این تحریم‌ها در عمل ارزشی ندارد، بلکه بیشتر تلاش برای مخدوش کردن وجهه ما با طرح اتهاماتی درباره دست داشتن ما در ارتکاب جرائمی در حق تظاهرکنندگان است. ما بخشی از صحنه سیاسی کشور چه در پارلمان و چه در دولت هستیم. ما همچنین جایگاه مردمی در این کشور داریم.

او همچنین خاطر نشان کرد: آمریکا متحد عراق یا دولت عراق نیست، تنها متحد واقعی آمریکا، رژیم اسرائیل است و آمریکا متحد دیگری ندارد. آمریکای ترامپ حتی روابط دوستان هم با عراق ندارد و دخالت‌های آن در امور عراق، آشکار و کاملا روشن است. حتی این تحریم‌ها هم دخالت در امور عراق است. عراق دستگاه قضایی دارد و می‌تواند مسایل را مشخص کند. همچنین درباره اوضاع عراق، از نظر مردم، آمریکا متهم اول است. مردم عراق، آمریکا را مسئول تحریک خشونت‌ها در تظاهرات می‌دانند. حتی مرجعیت دینی هم درباره دخالت‌های خارجی که می‌خواهند به خشونت‌ها دامن بزنند، به این موضوع اشاره کرد.

الخزعلی در خصوص اتهامات علیه این جنبش در مورد دست داشتن در قتل شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز در عراق گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم متهم اصلی در دامن زدن به خشونت‌ها در عراق، آمریکاست. سازمان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا «سیا» از بعضی گروه‌های محلی برای اجرای عملیات قتل و آتش زدن حمایت می‌کند. ما اطلاعاتی در این باره در اختیار داریم که آن‌ها را اعلام کردیم. در زمینه رسانه‌ای هم شاهدیم که شبکه‌های اجتماعی که سفارت و وزارت امور خارجه آمریکا بر آن‌ها تسلط دارد، به خشونت‌ها دامن می‌زنند. شبکه آمریکایی الحره هم برای دامن زدن به خشونت‌ها تلاش می‌کند. این موضوع آشکار است. اما درباره اوضاع کاملا روشن است. فرزندان این ملت، فرزندان ما هستند و ما برای آن‌ها در همه عراق جنگیدیم و فداکاری و خون‌هایی را تقدیم کردیم. درباره حوادثی که در ۲۵ ام ماه اکتبر رخ داد، باید بگویم که واقعیت آن است که گروه‌های موسوم به «جوکر آمریکایی» که بر اساس دستورات آمریکا عمل می‌کنند، مقر‌های ما را آتش زدند و بعضی اعضای جنبش ما را به قتل رساندند. در یک روز، ۱۰ نفر از عناصر بسیج مردمی کشته شدند. جنایت قتل در حق آن‌ها خارج از چارچوب انسانی و وحشیانه بود. شهید ابوجعفر در استان میسان، در حالی که در داخل آمبولانس بود به قتل رسید و جسد او را مثله کردند؛ بنابراین اتهامات علیه ما باطل است. ما می‌دانیم چه کسانی در قتل اعضا و مسئولان جنبش ما دست داشتند، اما واکنش انتقام جویانه حتی در برابر شخصیت‌هایی که می‌دانیم در این قتل دست داشتند، نشان ندادیم. ما می‌دانیم که هدف آن است که ما را به درگیری داخلی بکشانند تا فتنه داخلی به راه بیندازند و وجهه ما و وجهه بسیج مردمی را مخدوش کنند. ما به همین علت به رسیدگی قضایی اکتفا کردیم و احکام قضایی در حق آن‌ها صادر شد. ما برای انتقام گرفتن هیچ اقدامی صورت نداده ایم و صورت نخواهیم داد.

قیس الخزعلی افزود: در ابتدای تظاهرات ابهامی وجود داشت که گروه‌های خرابکار، خشونت طلب و قاتل در داخل تظاهرکنندگان نفوذ کرده بودند. در ابتدا نمی‌توانستیم درباره این نفوذی‌ها سخن بگوییم، زیرا مردم به طور کلی از تظاهرات حمایت می‌کردند. اما به تدریج پس از حادثه قتل شهید ابوجعفر و پس از حادثه میدان الوثبه که جسد یک نوجوان ۱۵ ساله را آویزان کردند، کاملا روشن شد که گروه‌هایی با پوشش تظاهرات، در حالی که سلاح، چاقو و بمب در اختیار داشتند، در بین تظاهرکنندگان نفوذ می‌کردند. البته طرف سومی وجود دارد، اما تلاش‌هایی برای بزرگنمایی نقش آن صورت می‌گیرد. با تحقیقات متعارف اداری نمی‌توان طرف سوم را شناسایی کرد، بلکه باید تحقیقات امنیتی و اطلاعاتی صورت گیرد. اطلاعات ما که در اوایل حوادث اعلام و اکنون آن را تکرار می‌کنیم، نشان می‌دهد که یک هسته مشترک بین موساد و سیا تشکیل شده است که گروه‌های خشونت طلب و خرابکار در عراق را هدایت می‌کند و به این منظور، بعضی گروه‌های محلی را به خدمت می‌گیرد. شرکت‌های امنیتی در عملیات قتل تظاهرکنندگان با شلیک تک تیراندازان، دست داشتند. نخستین بار این ماجرا در عراق رخ نداد، بلکه در گذشته در سوریه و نیز بعضی کشور‌های اروپای شرقی هم رخ داده بود.

دبیرکل عصائب اهل الحق در عراق، درباره تاکید مرجعیت بر لزوم محدود شدن سلاح در دست حکومت عراق، خاطر نشان کرد: در اوایل حوادث، نیرو‌های امنیتی متهم می‌شدند که به خشونت بیش از اندازه متوسل می‌شوند. اما پس از آن، شاهد ضعف در برخورد نیرو‌های امنیتی با تظاهرات بودیم که دلایل مختلفی دارد. یکی از این عوامل، تحقیقات اداری بود که دولت آغاز کرد و مجازات‌هایی را در نظر گرفت تا این پیام را بدهد که دولت از قتل تظاهرکنندگان راضی نبود. در واقع تحقیقات واقع بینانه صورت نگرفت و باعث شد بسیاری از فرماندهان امنیتی در عمل به وظایف خود برای مقابله با گروه‌های خرابکار، مردد شوند. علت دیگر آن است که در بین تظاهرکنندگان، گروه‌های مسلح حضور پیدا کردند که شناخته شده هستند و تاثیرگذار بودند. این موضوع هم باعث ضعف سازمان‌های امنیتی شد.

او افزود: نخستین بار نیست که عراق شاهد برگزاری تظاهرات است. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۲ هم شاهد برگزاری تظاهرات بودیم. علت برگزاری این تظاهرات، واقعی است و ناشی از ضعف در عملکرد سیاسی است که باعث کمبود خطرناک خدمات رسانی، نبود فرصت‌های شغلی و افزایش بیکاری شده است. این عوامل باعث شد ملت عراق چند بار تظاهرات برگزار کند. ما اطلاعاتی به دست آوردیم و چند ماه پیش از آغاز تظاهرات در ماه اکتبر اعلام کردیم و درباره آن هشدار دادیم. ما در آن زمان گفتیم، اراده خارجی به دنبال آن است که در شبکه‌های اجتماعی، زمینه را برای برگزاری تظاهرات در ماه اکتبر فراهم کند. هدف آن‌ها هم سوء استفاده از مسئله نقص در خدمات رسانی بود تا تظاهرات به راه بیندازند و به اهداف خود برسند. عراق دستکم با دو برنامه آشکار روبروست. برنامه آمریکا، تغییر طبقه سیاسی و تغییر نخست وزیر عراق است تا نخست وزیری به قدرت برسد که با معامله قرن موافقت کند. یعنی با اسکان دائم آوارگان فلسطینی در غرب استان الانبار موافقت کند. هدف دوم آن‌ها هم هدف اقتصادی است. همانطور که می‌دانید، دونالد ترامپ از کشور‌های خلیج فارس می‌خواهد تا به آمریکا پول بپردازند، بنابراین او به دنبال نفت عراق هم هست. او می‌خواهد نخست وزیر عراق، نفت کشور را به او تحویل دهد.

الخزعلی افزود: می‌گویم کسانی هستند که می‌خواهند از تظاهرات و احساسات صادقانه مردم که خواسته‌های به حقی دارند، سوء استفاده کنند؛ بنابراین آمریکا برنامه دارد و به شما خواهم گفت که ترامپ از نخست وزیر مستعفی عراق چه خواسته بود. اسرائیل هم برنامه دارد. ترامپ با واسطه با ارسال پیامی برای نخست وزیر مستعفی عراق، خواستار آن شد که با واگذاری نیمی از ذخایر نفت عراق به آمریکا موافقت کند و در این صورت، ترامپ هم به بازسازی عراق متعهد خواهد شد. ترامپ به دنبال نفت است و در تبلیغات انتخاباتی اش هم گفت که نفت عراق را به طور کامل خواهد گرفت و شرکت‌های امنیتی برای حفظ حضور آمریکا ایجاد خواهد کرد. نخست وزیر عراق چنین درخواستی را رد کرد و تاوان حفظ حاکمیت عراق را پس می‌دهد. برنامه آمریکا برنامه سیاسی است. اما برنامه اسرائیل برنامه مخرب و خرابکارانه است. اسرائیل به دنبال تجزیه عراق با به راه انداختن درگیری داخلی است. برای اجرای این برنامه، پول‌هایی پرداخت می‌شود. این برنامه در اصل، اسرائیلی است و آمریکا در صحنه سیاسی آن را پیگیری می‌کند. به طور مشخص، امارات برای اجرای این برنامه، پول پرداخت می‌کند. این اراده‌ها در سال ۲۰۱۴ به دنبال ضربه زدن به عراق بودند. در آن زمان، سعودی‌ها به جای امارات ایفای نقش می‌کردند. در سال ۲۰۱۴ به دنبال تجزیه عراق با ضربه زدن به هر سه طرف شیعیان، سنی‌ها و کرد‌ها بودند. در ابتدا می‌خواستند درگیری بین سنی‌ها و شیعیان به راه بیندازند. نخستین کاری که داعش صورت داد، کشتار بیش از ۱۷۰۰ نفر در پایگاه اسپایکر بود و منتظر آن بودند که شیعیان در زمان ورود به استان صلاح الدین، واکنش طایفه‌ای نشان دهند. اما چنین چیزی رخ نداد و مبارزان بسیج مردمی، با رفتار ملی دوستانه خود، فتنه طایفه‌ای را ناکام گذاشتند. به همین علت، دشمنی آن‌ها علیه سنی‌ها شد و هزینه سنگینی پرداخت کردند. پس از آن تلاشی برای ضربه زدن کرد‌ها به عراق صورت گرفت و تلاش کردند سیاستمداران منطقه کردستان را به جدایی طلبی سوق دهند. زمانی که باید این اقدام صورت می‌گرفت، آمریکایی‌ها عقب نشینی کردند و کرد‌ها را تنها گذاشتند. پیش بینی می‌شد درگیری در استان کرکوک، دشت نینوا، تلعفر و سنجار و مناطق مورد اختلاف، رخ دهد. اما در این باره هم هوشیاری وجود داشت و درگیری رخ نداد. پس از سال ۲۰۱۴ سنی‌ها و کرد‌ها تضعیف شدند، اما شیعیان با پشت سر گذاشتن این مرحله، قویتر شدند. به این علت که شیعیان اکثریت عراق را تشکیل می‌دهند، وحدت کشور را حفظ کردند. اما آنچه در سال ۲۰۱۹ رخ داد، تلاش برای ضربه زدن به شیعیان است. به همین علت، شاهد آن هستیم که حوادث اخیر محدود به مناطق شیعه نشین است.

او در پاسخ به این سوال که آیا احزاب سیاسی، حمایت مردمی از خود را از دست داده اند؟ خاطر نشان کرد: همه احزاب و گروه‌های سیاسی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون در حکومت عراق مشارکت داشته اند، در تجربه حکمرانی اشتباه کردند. تظاهرکنندگان حق دارند به اوضاع سیاسی و نظام حاکم اعتراض کنند. آن‌ها حق دارند به نبود خدمات رسانی و نبود فرصت‌های شغلی اعتراض کنند. اما اینکه سقف مطالبات به سرنگونی نظام و تعطیلی همه احزاب برسد، خواسته سنجیده نیست.

قیس الخزعلی در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در معرفی نامزد نخست وزیری عراق گفت: به نظر من استعفای نخست وزیر، درست نبود. با در نظر گرفتن تحولات، باید فردی قربانی می‌شد و نخست وزیر استعفا کرد. اما از نظر راهبردی، استعفای عادل عبدالمهدی خواست آمریکا بود. با وجود اشتباهاتی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون صورت گرفته است، نباید عادل عبدالمهدی را که فقط یک سال حکومت کرد، مسئول دانست. منطقی نیست که اشتباهات همه طبقه سیاسی و دولت‌های قبلی به گردن عبدالمهدی انداخته شود. عبدالمهدی استعفا کرد و ضرورتی ندارد که از او دفاع کنیم، اما از نظر راهبردی، به درستی عمل کرد. او اشتباهات تاکتیکی داشت. او از نظر راهبردی، توافقنامه مهمی با چین برای توسعه شبکه برق در عراق امضا کرد. او گذرگاه البوکمال را بازگشایی کرد. او از بسیج مردمی حمایت کرد. این تصمیمات بر خلاف اراده آمریکا و علیه برنامه‌های واشنگتن بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا علت تحریم‌های آمریکا علیه شما، روابط تان با ایران نیست؟ خاطر نشان کرد: چرا تحریم‌ها علیه قیس الخزعلی پس از آن اعمال شد که برنامه آمریکایی- اسرائیلی- اماراتی در عراق را برملا و عوامل آن‌ها را رسوا کرد. مشکلی با این تحریم‌ها نداریم.

قیس الخزعلی در پاسخ به این سوال که چه کسی در حملات به مواضع آمریکایی‌ها در عراق دست دارد؟ گفت: با قاطعیت و بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم می‌گویم، بخشی از این حملات، حملاتی است که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل بر آن نظارت دارند. اسرائیل می‌خواهد دولت آمریکا را به ویران کردن عراق بکشاند. ما اسامی کسانی را که در حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا دست داشتند در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار دادیم، اما متاسفانه هیچ اقدامی علیه آن‌ها صورت نگرفت. بخشی دیگری از این حملات، از سوی طرف‌هایی است که معتقدند آمریکا در دخالت در امور عراق، از خط قرمز‌ها عبور کرده است و باید انتظار داشته باشد که با واکنش‌هایی روبرو شود. در سایه ناامنی‌ها و تضعیف نخست وزیر و تضعیف سازمان‌های امنیتی، چنین حملاتی عجیب نیست.

او همچنین در خصوص اینکه اگر آمریکایی‌ها تهدیدات خود را علیه شما عملی کنند، چه اقدامی صورت خواهید داد؟ گفت: آمریکا در عراق ضعیف‌تر از آن است که بخواهد چنین اقدامی صورت دهد و تهدیداتش را عملی کند. با صراحت می‌گویم از سال ۲۰۱۲ تاکنون ما هرگز به نیرو‌های آمریکایی در عراق حمله نکرده ایم. دخالت علنی آمریکا و نقش آشکار آن در ریخته شدن خون عراقیها، باید متوقف شود. آمریکا باید در محاسبات خود به طور کامل بازنگری کند. یعنی حضور نظامی آمریکا در عراق و حتی حضور اقتصادی آن هم در صورت لزوم به خطر خواهد افتاد. اگر آمریکا برای چنین رویارویی آمادگی دارد، چنین ماجراجویی را آغاز کند. ما نمی‌خواهیم اوضاع عراق را برهم بزنیم و آن را به میدان درگیری جدیدی تبدیل کنیم که کشور تحمل آن را ندارد. اما آمریکایی‌ها ابتدا باید اقدامات خود را متوقف کنند، زیرا شاهد هجمه واقعی آمریکا علیه ملت عراق و حکومت عراق هستیم.

الخزعلی در پاسخ به این سوال که آیا از برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت می‌کنید؟ گفت: با صراحت می‌گویم به اعتقاد من، استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام در سایه اوضاع بی ثبات امنیتی، به خطر انداختن اوضاع کشور است و ممکن است باعث وقوع جنگ داخلی شود. اگر اراده جدی برای برگزاری انتخابات زودهنگام وجود داشته باشد، نباید در چنین شرایطی برگزار شود. بلکه شرط اساسی برگزاری انتخابات، ثبات امنیتی است. باید توافق درباره قانون انتخابات و ستاد برگزاری انتخابات، وجود داشته باشد تا بعدا اتهامات تقلب مطرح نشود و جنگ داخلی که دشمن به دنبال آن است، رخ ندهد. به عبارت دیگر، انتخابات زودهنگام نباید در چند ماه آینده برگزار شود. زیرا اوضاع بی هیچ وجه باثبات نیست و بعضی طرف‌ها با توسل به سلاح، اراده خود را تحمیل می‌کنند؛ بنابراین انتخابات سالم نخواهد بود. باید نخست وزیر شجاع انتخاب شود که امنیت را برقرار و اعتبار حکومت را احیا کند. به اعتقاد من، ثابت شد که نظام پارلمانی، شکست خورد و نامناسب بودن آن برای عراق ثابت شد. هر نوع اصلاحات در قانون انتخابات یا دیگر قوانین، بدون اصلاح قانون اساسی، برای عملی کردن اصلاحات مناسب، کافی نخواهد بود. معتقدیم اصلاح قانون اساسی ضرورت دارد تا رئیس قوه مجریه با انتخابات مستقیم مردمی انتخاب شود. هدف تظاهرکنندگان هم آن است که بتوانند رئیس قوه مجریه را انتخاب کنند. به اعتقاد من، تشکیل نظام پارلمانی در عراق با اراده آمریکایی‌ها صورت گرفت و هدف آن هم ضعیف نگه داشتن اوضاع عراق بود. همانطور که تجربه نظام پارلمانی حاکم در لبنان هم چنین شرایطی دارد و شکست خورده است. به اعتقاد من، آمریکا و اسرائیل، به طور مشترک در حال تلاش باری مدیریت اوضاع عراق و لبنان هستند. این مسئله چیزی نیست که ما ادعا کنیم، بلکه نخست وزیر اسرائیل با صراحت اعلام کرد با دونالد ترامپ در اداره اوضاع عراق و تظاهرات در این کشور، هماهنگی می‌کند. این حرف، بزرگترین دلیل درباره دخالت آمریکا و اسرائیل و وجود برنامه مخرب در داخل عراق است. اگر کسی بگوید که من توهم توطئه دارم، کافی است که به اعترافات نخست وزیر اسرائیل گوش کنند. فقط امارات باقی مانده است که شجاعانه اعتراف کند. بعضی عناصر اماراتی که در تامین مالی برگزاری تظاهرات نقش داشتند، بازداشت شده اند و دلیل نقش مخرب امارات است. ما به اماراتی‌ها توصیه می‌کنیم این اقدامات را متوقف کنند و دیگر در این مسیر حرکت نکنند. امارات تنها کشوری است که سفارت خود را در عراق بست. این موضوع نشان می‌دهد که امارات برنامه ریزی می‌کرد و می‌خواهد و پیش بینی می‌کرد اوضاع عراق به سطح ناامنی برسد. به همین علت، سفارت خود را بست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار