استاندار بوشهر گفت: انتظار داریم دولت به شهر‌های دارای تنش آبی، اعتبار ویژه‎ای تخصیص دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالکریم گراوند استاندار بوشهردر نشست مشترک شورای اداری و اقتصاد مقاومتی استان بوشهر که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: طرح راه آهن استان بوشهر از ابتدا با نگاه مثبت معاون اول رئیس جمهور به اجرا رسید و انتظار است از لحاظ اعتباری حمایت شود.

او با اشاره به موقعیت اقتصادی بوشهر در حوزه نفت و گاز و تامین  ۷۱ درصد گاز کشور در این استان، خواست که در تامین قیر نگاه ویژه‌ای به بوشهر شود.

استاندار بوشهر با اشاره به ظرفیت‎های عظیم گازی در میدان پارس جنوبی و پارس شمالی، تولید ۱۵ درصد تولید خرمای کشور، پرورش بیش از ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی، وجود  ۱۱ بندر بزرگ و کوچک، گفت: حوزه‌های اولویت دار برای توسعه استان بوشهر صنایع دریایی، نفت، گاز، پتروشیمی (با تاکید بر صنایع پایین دستی)، شیلات، کشاورزی، تجارت خارجی، گردشگری و توسعه کسب و کار است.

گراوند با اشاره به اینکه ساخت  پنج سد در استان بوشهر آغاز شده‌ است، افزود: در سفر پارسال رئیس جمهور، برای سد خاییز اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی گذاشته شد، ولی اوراق است. همچنین پارسال باید برای ساخت دو سد تامین نقدینگی می‌شد که ۸۴ میلیارد تومان تامین و با دستور معاون اول رئیس جمهوری فاینانس آن انجام شد و برای دومین سد یعنی دشت پلنگ نیز انتظار داریم وزارت امور خارجه و وزارت نیرو کمک کنند با طرف خارجی فاینانس شود.

او گفت: اگر نقدینگی وجود ندارد حداقل در حوزه تخصیص و تامین اعتبار کمک بیشتری صورت گیرد.

استاندار بوشهر با اشاره به افزایش سرانه ورزشی به میزان ۱۶ سانتیمتر مربع در دو سال گذشته، به بهبود شرایط تامین و توزیع آب در استان اشاره کرد و ادامه داد: جیره بندی آب پس از ۴۰ سال در بخشی از محلات جنوبی شهر بوشهر با ۳۰ هزار نفر جمعیت پایان یافت و در سه منطقه دیگر بوشهر نیز با جمعیت ۳۶ هزار نفر تا  دو ماه آینده جیره‎بندی آب متوقف خواهد شد.

گراوند بیان کرد: در حوزه روستایی ۶ آب شیرین کن با ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب در دست اجراست و حدود ۶۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی این استان در دو سال گذشته بازسازی شده‌است.

او افزود: از پارسال تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان در حوزه جمع آوری فاضلاب شهر بوشهر هزینه شده و ۴۰ کیلومتر از این طرح به عنوان سخت‌ترین بخشی که باید به صورت دستی کار می‎شد اکنون با مشارکت ۶ پیمانکار در دست اجراست و پیش‎بینی شده تا دهه فجر امسال به پایان برسد.

گراوند گفت: در حوزه خانه‎های بهداشت تا قبل سال ۹۶، ۱۰۵ خانه در استان بوشهر وجود داشت که اکنون به ۱۵۵ خانه بهداشت افزایش یافته‌است و تعداد مراکز خدمات جامع سلامت هم در این مدت از ۸۴ مرکز به ۱۰۲ مرکز رسیده‌است.

او، با اشاره به افتتاح دانشکده پزشکی و دندان‏پزشکی بوشهر تا دهه فجر، بیان کرد: امیدواریم بیمارستان ۱۰۱ تختخوابی به عنوان اورژانس هسته‎ای  براساس برنامه افتتاح شود.

استاندار بوشهر عنوان کرد: در حوزه گلخانه‎ها نیز تا پایان سال ۹۵ در این استان ۱۲۴ هکتار گلخانه وجود داشت که تا پایان پارسال، به ۳۰۲ هکتار رسیده و امروز نیز بیش از  ۷۰ هکتار کشت گلخانه‎ای به بهره‌برداری رسید.

گراوند، به اجرای طرح‌های آبیاری نوین هم اشاره کرد و گفت: در مدت دو سال، طرح آبیاری نوین در هفت هزار و ۵۵۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اجرا شده است.

او با اشاره به اهمیت توجه به حوزه آبخیزداری، گفت: در حالی آب‏‌های روان وارد دریا می‌‏شود که برای شیرین سازی هر مترمکعب از همین آب که وارد دریا شده حدود ۲۰۰ هزار ریال هزینه شود.

استاندار بوشهر افزود: استان بوشهر ۲۰ دشت دارد که همه ممنوعه شده است که با طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری زمینه احیای آن‌ها و توسعه کشاورزی  فراهم خواهد شد.

گراوند بیان کرد: انتظار داریم دولت به شهر‌های دارای تنش آبی، اعتبار ویژه‎ای تخصیص دهد.

او، یکی  از طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان بوشهر را طرح نخلستان عنوان کرد که برای بهبود آبیاری نخیلات در دست اجراست و توسعه آن، نیازمند تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی و وزارت جهاد کشاورزی است.

استاندار بوشهر گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات رونق تولید، استان بوشهر در سال ۹۶ رتبه بیست و هشتم را داشت که این رتبه در سال ۹۷ به ۱۷ ارتقا پیدا کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.