وزیر امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا با تبلیغات منفی و بدنام کردن دولت این کشور نه تنها حق حاکمیتی چین را زیر پا گذاشته است بلکه بر توسعه و ثبات جهانی نیز اثر می‌گذارد.

وانگ ییبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در مصاحبه پایان سال خود، اعلام کرد: «متاسفانه آمریکا در سال‌های گذشته مکررا محدودیت‌ها و فشار‌هایی را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری بر چین اعمال کرد. واشنگتن از طریق یک سری تصمیمات درباره حقوق حاکمیتی چین، در امور داخلی ما دخالت کرده و تبلیغات منفی علیه چین به راه انداخت.»

وزیر خارجه چین با بیان اینکه سال ۲۰۱۹، چهلمین سال برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا بود گفت: «کار‌هایی که آمریکا انجام داد، اعتماد دوجانبه‌ای را که طی ۴۰ سال گذشته به دست آمده بود، خدشه‌دار کرد و همچنین بر توسعه و ثبات تمام جهان نیز اثر گذاشت.»


بیشتر بخوانید: چین: موضع آمریکا در قبال سوریه ریاکارانه است

لاوروف: برای جلب رضایت آمریکا روابط با چین را بحرانی نمی‌کنیم


وانگ یی گفت: ا«قدامات آمریکا علیه دولت نه تنها اقدامی مخالف حق حاکمیتی چین است بلکه بر توسعه و ثبات جهانی نیز اثر می‌گذارد. پکن می‌خواهد مشکلات با آمریکا را از طریق گفت‌‎وگو و بر مبنای احترام متقابل حل کند، ما امیدواریم آمریکا ، بی‌طرفی خود را از نو بسازد و درک درستی از چین پیدا کند.»

وزیر خارجه چین همچنین افزود: «پویا سازی بزرگ ملت چین روند اجتناب ناپذیری در تکامل تاریخ بشر است و با مشکلات و چالش‌های بی سابقه‌ای همراه خواهد بود. هرچه به این هدف نزدیک‌تر باشیم، بیشتر با انواع مختلف مداخلات و حتی خرابکاری‌ها روبرو خواهیم شد.ما از عزم راهبردی، اعتماد به نفس و صبر کافی برخوردار هستیم.»

وزیر امور خارجه چین درباره مسئله هنگ کنگ نیز گفت: «ما به شدت از دولت منطقه ویژه مدیریت در زمینه مهار خشونت و هرج و مرج، بازگرداندن نظم و حکمرانی مطابق قانون حمایت می‌کنیم. زمان ثابت خواهد کرد که (یک کشور، دو نظام) نه تنها در هنگ کنگ خوب کار خواهد کرد بلکه در مورد مسئله تایوان هم جواب خواهد داد.»

وانگ یی گفت: «پاسداری از خط قرمز حاکمیت و امنیت ملی و همچنین حق توسعه مشروع، رسالت دیپلماسی چین و همه دیپلمات‌های آن است. ما مسئولیت بزرگی را بر عهده می‌گیریم. هیچ جایی برای خطا وجود ندارد. با رهبری متحد کمیته مرکزی حزب، ما به ساخت یک دیوار بلند برای محافظت از منافع کشور ادامه خواهیم داد.»

پیش‌تر گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اعلام کرد پکن بسیار نگران تشکیل نیروی فضایی آمریکاست و این نیرو برای امنیت و صلح در فضا مخاطره‌آمیز است.

شوانگ در این خصوص گفت: «اقدامات آمریکا نقض جدی اجماع بین المللی در مورد استفاده صلح آمیز از فضا، تضعیف تعادل و ثبات استراتژیک جهانی و تهدید مستقیم برای صلح و امنیت فضای بیرونی است.» او در ادامه تاکید کرد که پکن به شدت مخالف تشکیل شاخه ششم ارتش آمریکاست.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۴ ۰۳ دی ۱۳۹۸
از عهد رنسانس تا عصر ترامپیسم بر هیئت حاکمه آمریکا و متحدان اروپائیش ثابت شد که دیگر مردم در عصر2000 بیدارند و تن به بردگی و اشغال خاکشان نمیدهند دیگر ملتها و حکومتها براحتی باج نمیدهند بنابراین به ماوراء زمین باید تسلط پیدا کنند روی زمین دیگر جائی نمانده که قتل و کشتار و......نکرده باشند بنابراین به فضا روی آوردند و برای اشغال سیارات و کرات و فضای نامتناهی پناه برده اند ولی سوال اساسی این است آمریکا روی زمین هر کجا که وارد شده کشتار و قتل و غارت و حمام خون براه انداخته حالا با نفوذ ارتشش در فضا آیا؟ فضای نامتناهی و جو از دست آمریکا و ارتش سنتکامش روی آسودگی و آرامش را خواهد دید؟؟؟
آخرین اخبار