مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از راه اندازی بوم بازار در ۱۴ روستای استان خبر داد.

راه اندازی بوم بازار در ۱۴ روستای خراسان جنوبیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، شیبانی مدیریت هماهنگی و ترویج کشاورزی گفت: این مدیریت به عنوان متولی امر توانمندسازی و آموزش بهره برداران به منظور دستیابی به کشاورزی پایدار در حال خدمت رسانی به جامعه روستایی و عشایری است.

او، افزایش ضریب نفوذ دانش و مهارت در واحد‌های بهره برداری، استقرار مدیریت دانش و تولید رسانه‌های ترویجی، توانمندسازی اشتغال محور زنان و جوانان روستایی و عشایری، سامان دهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه عاملین ترویج و آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی بخش کشاورزی را از جمله اهداف و راهبرد‌های این بخش عنوان کرد.

افزایش ۱۲۰ درصدی اعتبارات

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مهمترین کار سازمان در این بخش آموزش بهره برداران است، بیان کرد: بر این اساس هر ساله نیازسنجی آموزشی از مخاطبان انجام و یک تقویم آموزشی تهیه می‌شود.

شیبانی با اشاره به اینکه در سال جاری تعهد سازمان برگزاری ۳۱ هزار و ۷۳ نفر روز کلاس اموزشی بوده است، بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ هزار و ۷۱۵ نفر روز کلاس آموزشی برگزار شده است.

او اضافه کرد: ۱۳ درصد آموزش‌های ارائه شده در بخش زراعت، ۱۲ درصد مربوط به بخش آب و خاک، ۲۵ درصد باغبانی، ۱۲ درصد در بخش دام و طیور، شش درصد دامپزشکی، ۹ درصد حفظ نباتات و پنج درصد در بخش شیلات است.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اختصاص دو میلیارد و ۵۹۱ میلیون تومان اعتبار به این حوزه در سال جاری خبر داد و گفت: امسال این اعتبارات نزدیک به ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

شیبانی اضافه کرد: با توجه به سیاست جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی هر ساله ۱۰۰ درصد این اعتبارات محقق می‌شود.

افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری با اجرای طرح پهنه بندی

او با اشاره به ابلاغ طرح نظام نوین ترویج و پهنه بندی عرصه‌های کشاورزی از سال ۹۵، بیان کرد: با اجرای این طرح برای هر پهنه یک مروج پهنه تعیین شد که در حال حاضر ۱۲۵ مروج پهنه مشغول به فعالیت هستند.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با اجرای این پهنه بندی ضریب نفوذ دانش و فناوری در واحد‌های تولیدی و کشاورزی به طور چشمگیری افزایش داشته است.

شیبانی ادامه داد: مروجین می‌توانند با تهیه آمار و اطلاعات پهنه و همچنین شناسایی مشکلات کشاورزان و ارجاع به بخش‌های تحقیقاتی و اشاعه نتایج حاصل از آن با برنامه ریزی منطبق بر نیاز‌ها زمینه انتقال دانش، اطلاع رسانی، مشاوره، آموزش و توانمندسازی بهره برداران را فراهم کنند.

او، حمایت از صندوق‌های خرد زنان روستایی را یکی دیگر از اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: در راستای فروش محصولات این تعاونی‌ها تاکنون در ۱۴ بوم بازار راه اندازی شده که نقش زیادی در اشتغال زنان روستایی داشته است.

شیبانی، برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، اجرای طرح‌های تحقیقی ترویجی، سایت‌های الگویی، سایت محصولات سالم، کانون‌های یادگیری، اطلاع رسانی به بهره برداران از طریق تولیدات سمعی و بصری و شناسایی و انتخاب تولید کنندگان برتر را از جمله اقدامات دیگر این سازمان در راستای ترویج و آموزش کشاورزان دانست.

علامت استاندارد برای ۴ محصول کشاورزی خراسان جنوبی

کارشناس مسئول امور زنان مدیریت ترویج و آموزش جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست اظهار داشت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت بهره برداران بخش کشاورزی زنان روستایی هستند و ۲۰ درصد این جمعیت را خانم‌های روستایی تشکیل می‌دهند کارشناسان جهاد کشاورزی برای افزایش و ارتقا دانش این افراد آموزش‌ها و فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

 میرزایی با بیان اینکه از ۱۰۰ محصولی که در کشور استاندارد سازی شده سهم استان چهار محصول است، افزود: خیار گلخانه‌ای در خوسف، نعنا فلفی در طبس، زعفران در فردوس و زرشک در بیرجند استاندارد سازی شده است.

او  عنوان کرد: در چهار شهرستان توسط همکاران و زیر نظر اداره استاندارد، از کاشت، داشت و برداشت تا بسته بندی و فرآوری این محصولات انجام می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه گواهی انطباق این محصولات گرفته شده وتا دی ماه علامت استاندارد آن گرفته می‌شود، گفت: محصولات به بازار عرضه و صادرات به سایر استان‌ها و کشور‌ها نیز در دست اقدام است.

او از راه اندازی ۲۱۸ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی خبر داد و بیان داشت: بیش از هشت هزار زن روستایی عضو این صندوق‌ها هستند.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.