یک وکیل دادگستری گفت:حد حمایت قانونی از مطالبه مهریه را تا میزان ۱۱۰ سکه است و مطالبه میزان بیشتر از آن منوط به توانایی مالی زوج است.

زینب مبشری مشاور حقوقی و وکیل دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،گفت: مهریه مهمترین حقوق مالی  زن است که به موجب عقد ازدواج به او تعلق می‌گیرد.

او ادامه داد: به استناد ماده ۱۰۸۲  قانون مدنی: " به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. " همانگونه که از این ماده مشخص می‌شود، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد، زن مالک مهر می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی این مالکیت را بگیرد.

این وکیل دادگستری بیان کرد: هرچند که در عمل، بسیار اتفاق می‌افتد که زن موقع طلاق طلب مهریه می‌کند، اما او از زمان عقد و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه را مطالبه کند، مسائلی همچون ارتکاب جرم حتی رابطه نامشروع، نشوز زن یا تمکین نکردن و یا هر عمل دیگری از جانب زن، نه تنها مانع از استحقاق زن نسبت به مهریه نیست، حتی بنا بر ماده ١٠٨۵قانون مدنی زن می‌تواند تا زمانی که مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقام شوهر دارد امتناع کند.


مبشری اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده که در سال ۹۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسید، حد حمایت قانونی از مطالبه مهریه را تا میزان ۱۱۰ سکه اعلام کرد و مطالبه میزان بیشتر از آن را منوط به ملائت زوج دانست که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

او افزود: بر خلاف تصورات عامه ماده ٢٢قانون حمایت خانواده به هیچ عنوان به این معنا نیست که مهریه می‌بایست تا سقف ١١٠سکه تعیین یا تا ١١٠سکه آن قابل قبول و مطالبه است بلکه تفاوت صرفا در این است که در مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه نیازی به اثبات زن مبنی بر توانایی مالی شوهر نیست در این مرحله مرد باید خودش در دادگاه ناتوانی مالی اش را در پرداخت مهریه اثبات کند.

این مشاور حقوقی گفت: در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه زن باید به دادگاه اثبات کند که همسرش توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد. این اثبات تنها از طریق معرفی اموال منقول و غیر منقول زوج به دادگاه امکان پذیر است.

مبشری ادامه داد: زمانی که زن ثابت کند مرد توانایی مالی در پرداخت مهریه تعیین شده را دارد زوج ملزم به پرداخت مهریه خواهد شد.

او در پایان بیان کرد: در قانون جدید مهریه، معیار ملائت زوج و مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه است که دادگاه فرض را بر این گذاشته که زوج توان پرداخت دارد (چه به صورت نقد، اقساط)؛ بنابراین اگر زوج درمهریه تا ۱۱۰ سکه از پرداخت امتناع نماید، زوجه می‌تواند حکم جلب او را بگیرد.
 
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: عدلیه ، مهریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بدون نام
۱۸:۳۱ ۰۹ دی ۱۳۹۸
خدمت شما وکیل محترم از حد قانونی صحبت کردید. تو دادگاه بذاری ده تا پیش پرداخت و سااالی دو سکه مرد همش اعتراض میزنه وادعای ناتوانی دارد ایا به نظر شما همین ادعای نداشتن مردان را بی تعهد ننموده ایا حقوق زن پایمال شده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۳ دی ۱۳۹۸
یه‌زمانی‌میگفتن‌۱۱۰سکه‌قابل‌مطالبه‌است‌که‌سکه‌دونه‌ای‌۸۰۰هزارتومان‌بودنه‌الان‌که‌سکه‌شده‌۵/۰۰۰/۰۰۰ملیون‌تومان.