یک مسئول در مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از فروکش کردن موج اول بیماری آنفلوآنزا در این شهرستان خبر داد.

 آنفلوآنزابه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،   بهمن خدادادیان امروز (سوم دی) در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه موج اول شیوع آنفلوانزا در شهرستان کرمانشاه فروکش کرده، گفت: هم اکنون مراحل انتهایی موج اول شیوع آنفلوانزا در شهرستان کرمانشاه را داریم.

او اضافه کرد: خوشبختانه در چهار روز گذشته تعداد بستریان مرتبط با آنفلوانزا در شهرستان کرمانشاه خیلی کم شده و به جرات میتوان گفت موج اول آنفلوآنزا در شهرستان کرمانشاه فروکش کرده است.

خدادادیان ادامه داد: آنفلوآنزای شایع شده در کرمانشاه و دیگر نقاط کشور از نوع H۱N۱ بود که ویروس آن تهاجمی‌تر از انواع دیگر بیماری است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه اپیدمی آنفلوآنزا در شهرستان کرمانشاه نداشتیم، گفت: چندمورد فوتی بر اثر این بیماری داشتیم که همه آن‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند.

کاکاوندی کارشناس آنفلوانزای مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نیز در این نشست از آنفلوآنزا به عنوان یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی یاد کرد و افزود: این بیماری سه نوع B، A و C دارد که نوع A قدرت بیماری زایی بیشتری دارد.

او ادامه داد: ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ خیلی راحت به دیگران منتقل می‌شود و در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، بیماران قلبی، افراد دیالیزی، خانم‌های باردار و... می‌تواند خطرناک باشد.

او اضافه کرد: ویروس H۱N۱ تا چهار درصد احتمال خطر دارد، لذا خیلی بیماری خطرناکی نیست و در حالت معمول بیمار نیازی هم به مراجعه به پزشک ندارد و ظرف چند روز خودبخود بهبودی حاصل می‌شود.

کاکاوندی گفت: از زمان شروع آنفلوانزا از اوایل مهر ۷۹۳ نفر در شهرستان کرمانشاه بستری شدند که از ۱۳۶ نفر نمونه گیری به عمل آمد که نتیجه آزمایش ۶۹ نفر بیش از ۵۰ درصد مثبت بود.

او ادامه داد: ۱۶۳ دانش آموز در شهرستان کرمانشاه به دلیل آنفلوانزا در بیمارستان‌ها بستری شدند که خوشبختانه تمامی این دانش آموزان بهبودی کسب کردند  ۴۱ نفر از افراد بستری شده به دلیل آنفلوانزا زنان باردار بودند که همگی آن‌ها بهبود پیدا کردند.

او  در ادامه رعایت نکات بهداشتی را جهت جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا به شهروندان توصیه کرد و افزود: بیماری از طریق عدم رعایت نکات بهداشتی به سادگی از طریق مخاط چشم، دهان و بینی قابل انتقال است.

او سپس اشاره‌ای هم به علائم شیوع آنفلوانزا داشت و افزود: بیماری با تب شروع و بدن درد، سردرد، سرفه در ادامه پدیدار می‌شود، ضمن اینکه بیماری در کودکان زیر ۱۲ سال ممکن است به صورت علائم گوارشی مثل دل درد، دل پیچه و تهوع شروع شود.

فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه نیز در این نشست خواستار بهره گیری از ظرفیت‌های دانش آموزی برای کنترل آنفلوانزا شد و افزود: در شهرستان کرمانشاه ۱۳۶ هزار دانش آموز داریم که سفیران سلامت در خانواده‌های خود هستند، لذا با آموزش این دانش آموزان برای مقابله با آنفلوانزا می‌توانیم از اپیدمی شدن بیماری در شهرستان در موج دوم آن که احتمال شیوع آن در دوماه آتی دور از انتظار نیست، پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.