مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر گفت: مسئله مهم ما امروز نه تعداد ناشران که لزوم وجود ناشران فعال و پویاست.

مسئله ی مهم در تعداد ناشران نیست  فرصت احداث انتشاراتی از افراد دریغ نشود

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امکان احداث انتشارات یک فرصت محسوب می شود، گفت: کثرت ناشران موجب شکسته شدن انحصار عده معدودی از ناشران می شود؛ البته نمی‌توان گفت جامعه ما به تعداد کثیر ناشران نیاز دارد. مسئله مهم ما امروز نه تعداد ناشران که لزوم وجود ناشران فعال و پویاست.

وی افزود: مشکل امروز صنعت نشر ما این است که در این آشفته بازار بسیاری از ناشران از چاپ کتاب دست برداشته‌اند. اگر شاهد رونق کار تمامی ناشران نیستیم، علتش را باید در درجه اول در وضعیت پریشان بازار کتاب جستجو کرد. متاسفانه در سال‌های اخیر عده‌ای به خیال اینکه کسب مجوز نشر و عنوان ناشر برای آن‌ها مقام و مرتبه‌ای ایجاد می‌کند، وارد این عرصه شدند.

شرفشاهی اظهار کرد: در این بین هستند افرادی که مجوز نشر را با هدف خودنمایی و یا سوءاستفاده‌هایی مثل رانت‌های خاص، دریافت کاغذ دولتی و فروش آن در بازار سیاه و ... کسب می کنند. اگر کارنامه ناشران سوء استفاده کننده را بررسی کنید، می‌بینید چه تعداد کتاب چاپ کرده اند؛ برای اخذ مجوز‌های دیگر اقدام کردند یا اینکه دنبال گرفتن ملزومات فیلم و زینک و تهیه کاغذ دولتی بودند. این مسائل می‌تواند روشن کند انگیزه حقیقی یک شخص از دریافت مجوز نشر چه بوده است. همینطور که عنوان ناشر می‌تواند اعتباری به فرد بدهد، اگر فعالیت مثبت و روشنی نداشته باشد می‌تواند علیه او استفاده شود و همه او را به عنوان سوء استفاده کننده در عرصه نشر بشناسند.

او با اشاره به اینکه ممانعت از ایجاد انتشاراتی به دلیل مسائل مختلف مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد، بیان کرد: هر پدیده‌ای علیرغم محسنات معایبی هم دارد؛ باید آزادی در این زمینه وجود داشته باشد و فرصت فعالیت در صنعت نشر را از دیگران دریغ نکنیم. در چهل سال پس از انقلاب اسلامی شاهد به میدان آمدن ناشران خوبی بودیم که آثار خوبی منتشر و به وضعیت کتابخوانی کشور کمک کردند؛ چه بسا اگر این فرصت از بسیاری از این عزیزان دریغ می‌شد جامعه از وجود چنین ناشران خوبی محروم می‌شد.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر تصریح کرد: با وجود همه محسنات اما باید مکانیسمی هم برای اعطای مجوز راه‌اندازی انتشارات تعریف کرد؛ این مکانیسم باید بررسی تعداد کتاب‌های چاپ شده ناشر باشد؛ کسی که دو کتاب در چهل سال فعالیتش منتشر می‌کند، ناشر نیست و فقط دنبال دریافت وام و سهمیه کاغذ بوده است. الان افراد زیادی هستند که در صف اول دریافت سهمیه‌های صنعت نشر بودند، اما کتابی منتشر نکرده اند. اگر این مسائل به طور دقیق بررسی شود، صداقت و اصالت ناشر راستین مشخص می‌شود. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار