اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، پارک ملی دریایی دیر نخیلو را به عنوان منطقه حفاظت شده پستانداران دریایی تایید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده‌مند و پارک ملی دریایی دیر نخیلو گفت: در  سال‌های اخیر در سرکشی از جزایر نخیلو، اُم الگُرم و تهمادون، و گزارش‌های محلی، به طور مکرر مشاهداتی از پستانداران دریایی از جمله دلفین گوژپشت اقیانوس هند ثبت شد که انعکاس اخبار و گزارش‌های آن  به اداره کل حفاظت محیط زیست استان موجب شد از سال ۹۳ حساسیت بیشتری در شناسایی و اقدامات حفاظتی در این منطقه ایجاد شود.

نجف جمشیدی افزود: بر همین اساس، موسسه طرح سرزمین با معرفی اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر و علاقه‌مندی پتروشیمی نوری طرحی را با هدف حفاظت از گونه حیات وحش در این استان به عنوان اولین پایش دریایی و پژوهش مستمر بر روی گونه دلفین گوژپشت اقیانوس هند آغاز کرده که به بحث جوامع محلی، آموزش و بررسی تهدیدات پرداخته شده است.

او بیان کرد: در اجرای این طرح تحقیقاتی-حفاظتی که در سال پنجم خود قرار دارد و تاکنون در مجموع ۱۰۱۶ نفر روز ( آموزش ۵۲ روز نفر و ۹۶۴ روزنفر پایش دریایی) در منطقه صورت گرفته است.

رئیس پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده‌مند و پارک ملی دریایی دیر نخیلو افزود: در این طرح، با انجام مطالعات و تحلیل داده‌ها، راه‌هایی برای بهبود عملکرد پروژه و حفظ گونه دلفین گوژپشت صورت گرفته است.

جمشیدی گفت: دلفین گوژپشت اقیانوس هند با نام علمی Sousa plumbea یکی از گونه‌های خانواده دلفین است که پس از بازبینی و بررسی مجدد اطلاعات موجود با توجه به وضعیت کنونی و حساس این گونه از سال ۲۰۱۵ در رده گونه «در معرض خطر انقراض»" در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار گرفته است.

او عنوان کرد: جمعیت این گونه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان ایران نامشخص است و تنها مشاهدات گذشته از این گونه در دو منطقه که به طور دائمی قابل رویت بوده است یکی در استان بوشهر منطقه پارک ملی دیر نخیلو و دیگری در استان خوزستان در خور موسی و البته مشاهدات پراکنده از آب‌های خورخوران و میناب در استان هرمزگان و گواتر در استان سیستان و بلوچستان عنوان شده است.

رئیس پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده‌مند و پارک ملی دریایی دیر نخیلو گفت: کارشناسان انجمن طرح سرزمین در نشستی که اسفند پارسال در شهر سلاله کشور عمان برگزار شد، پنج منطقه را از ایران به عنوان مناطق مهم پستانداران دریایی معرفی کردند که دو منطقه به صورت مشترک با کشور‌های کویت و پاکستان ارائه شد و سه منطقه نیز با نام‌های آب‌های ساحلی نخیلو، جزایر غرب هرمزگان و سواحل شمالی هرمز از ایران مطرح شد.

جشمیدی بیان کرد: از میان مناطق ارائه شده، پارک ملی دیر نخیلو بر اساس پایش‌های صورت گرفته توسط این انجمن در زمینه شناسایی و برآورد جمعیت پستانداران دریایی در پنج سال گذشته و مستندات ارایه شده به عنوان منطقه مهم پستانداران دریایی انتخاب شد، ولی سایر مناطق به دلیل کمبود پایش و اطلاعات به عنوان نامزد برای انتخاب در فهرست انتظار قرار گرفت تا با انجام تحقیقات بیشتر و تکمیل شدن مستندات به عنوان منطقه حفاظت شده پستانداران دریایی انتخاب شوند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.