در قدیم مرسوم بود وقتی خانواده ای به عزا می نشست سعی می کرد برای تازه درگذشته خیرات کند اما امروز عده ای سعی می کنند با تازه درگذشته خود و صرف هزینه های عجیب برای او، خود را خاص نشان دهند.

تجمل گرایی در زندگی پس از مرگبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که برای بازماندگان متوفی بعد از فارغ شدن از رسومات تشیع و تدفین و برگزاری مراسم‌ها مطرح خواهد شد سفارش لوح و یا سنگ‌قبری باشد که بتواند نامی از عزیز آن‌ها را به یادگار بگذارد و با عبور رهگذران فاتحه‌ای نثار کنند، اما قصه این سنگ‌قبر‌ها هم برای خود جالب بوده به‌طوری‌که مسابقه تجمل در اینجا هم به سراغ برخی آمده است.

در همین ایام که بسیاری از مردم با فشار‌های اقتصادی گوناگون دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از هر طرف مسائل گوناگون زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است گاه شاهد افرادی هستیم که اشرافی گری با خون و پوستشان آمیخته‌شده است و به هر ترتیب باید در مسابقه تجمل‌گرایی گوی سبقت را از دیگران ربوده و خود را یک سر و گردن بالاتر از بقیه نشان دهند.

گاه این تجمل‌گرایی در شرایط روزمره زندگی رخ می‌دهد و برخی با خرید ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت به سراغ این مانور تجمل می‌روند و گاه با برگزاری مهمانی‌هایی که شاید گوشه‌ای از آن خوراک چندین خانوار را در یک شهر فراهم کند.

اما موضوع جایی تأسف‌بارتر می‌شود که این سبک از زندگی حتی بعد از مرگ افراد نیز گریبان گیر آن‌ها شده و این میراث را با خود به دنیای باقی نیز خواهند برد، اما غافل از اینکه در آن‌سوی مرز خبری از برگزاری مانور و فخرفروشی نخواهد بود.


برای روشن‌تر شدن این موضوع با محمد ناجی یکی از شاغلان حرفه سنگ‌تراشی و حکاکی سنگ رفتیم تا از کم و کیف این کار باخبر شویم

ناجی گفت: برخی افراد هنگام مراجعه صرفاً به دنبال سنگی هستند که بتواند یادی از عزیز ازدست‌رفته‌شان را ماندگار کرده و بیشتر سعی می‌کنند با قطعه شعری حال و هوای غم خود را به دیگران انتقال دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی در انتخاب سنگ فقط در فکر زیبایی، قیمت و یا برند خاص و صرفاً وارداتی بودن آن هستند.

این سنگ تراش گفت: سنگ قبر‌های با برند‌های خارجی از ۳۰ میلیون تا ۵۰ میلیون قیمت دارد و برخی از صاحبان عزا هر چه قیمت کالا بیشتر باشد بیشتر راغب به خرید می‌شوند.

 


رد پای چشم‌بادامی‌ها در مراسم عزاداری هم دیده می‌شود

 
ناجی گفت: چینی‌ها با حضور در بازار ایران و خرید کم کیفیت‌ترین مواد کارخانه‌های سنگ‌بری ایران، در کشور خود این سنگ‌ها را فرآوری می‌کنند و به اسم کالای خارجی در بازار ایران به فروش می‌رسانند.

با کمک به نیازمندان برای مردگان خیرات کنیم

متأسفانه این ارقام که برای برخی به‌راحتی و تنها برای فخرفروشی صرف می‌شود به‌راحتی می‌تواند زندگی افرادی را تحت تأثیر قرار داده و علاوه بر اینکه نیاز بسیاری از افراد محروم را برآورده کند چراغ راهی برای قبر و سختی‌های پس‌ازآن باشد.

 
منبع: صبح توس

انتهای پیام// م.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار