خورشید گرفتگی در آسمان بوشهر

امروز خورشید در بوشهر نیز مانند دیگر نقاط کشور در حالی طلوع کرد که ماه قسمتی از آن را پوشانده بود.

خورشید گرفتگی در آسمان بوشهررئیس انجمن نجوم استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: خورشید گرفتگی در بوشهر همزمان با طلوع خورشید آغاز شد و اوج آن ساعت ۷:۰۸ دقیقه رخ داد.

حسن باغبانی با اشاره به اینکه این خورشید گرفتگی حلقوی جزیی بوده است، افزود: خورشید گرفتگی حلقوی  از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی (گرینویچ) از شرق شبه جزیره عربستان آغاز شده و با گذشتن از کشورهای قطر، امارات و عمان، وارد اقیانوس هند می‌شود، جنوب شبه قاره هند و سریلانکا در ادامه مسیر خورشید گرفتگی قرار دارند؛ سپس مسیر نوار گرفتگی وارد کشور مالزی می شود و طولانی‌ترین خورشید گرفتگی حلقوی به مدت ۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه در این کشور رخ می‌دهد.

او ادامه داد: خورشید گرفتگی جزیی یعنی اینکه سایه ماه کامل قرص خورشید را نمی‌پوشاند به طوری که حلقه‌ای از نور خورشید می‌شود.

رئیس انجمن نجوم استان بوشهر بیان کرد: آغاز خورشید گرفتگی با طلوع آفتاب در بوشهر باعث ایجاد منظره‌ای منحصر به فرد در بوشهر شد و اگر چه باید از دیدن این پدیده با چشم غیر مسلح پرهیز شود، اما در لحظه آغاز این پدیده با توجه به رطوبت موجود در شهر بوشهر امکان دیدن آن  با چشم غیرمسلح وجود داشت.

باغبانی گفت: بوشهر یکی از نقاطی از کشور است که میزان گرفتگی خورشید در آن خوب بود و شاهد گرفتگی ۸۶ درصدی خورشید بودیم و
این پدیده حدود ساعت ۸:۴۰ به پایان رسید .

او،  با اشاره به استقبال علاقه مندان به نجوم از رصد این پدیده بیان کرد: این خورشید گرفتگی در نقاط مختلف استان رخ داد و به همین منظور برنامه رصد آن در شهر‌هایی مانند بوشهر، آبپخش، گناوه، خورموج، شبانکاره، سعدآباد و خارگ، اجرا شد و مردم  با مراجعه به محل رصد، این پدیده را با ابزارهای لازم دیدند.

رئیس انجمن نجوم استان بوشهر بیان کرد: انجمن نجوم با ۱۷ دفتری که در استان دارد آماده میزبانی از علاقه‌مندان به کاوش در آسمان است.

هنگام وقوع پدیده خورشید گرفتگی خواندن نماز آیات واجب است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.