به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، خلیل رنجبر رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان صبح امروز در حاشیه بازدید از کلاسهای مکمل آموزشی دانش آموزان دیرآموز پایه اول دوره ابتدایی مدارس عادی نواحی ۱ و ۲ سنندج گفت: تلفیق دیرآموزان در کلاسهای عادی و انجام مداخلات بهنگام تحول در توسعه آموزشی، پرورشی و حمایتی برای دانش آموزان دیرآموز است.
وی با بیان اینکه این کلاسها از ۲۱ آذرماه جاری شروع وتا پایان اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: تعداد دانش آموزان در این کلاسها حداکثر ۱۰ نفر است ودرروزهای پنج شنبه هرهفته برای دانش آموزان دیرآموز به مدت ۳ ساعت تشکیل میشود.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان بر ارائه محتوای مکمل و تدوین برنامه جامع متناسب با نیازهای آموزشی و روانی دانش آموزان دیر آموز تاکید کرد و گفت بسته تخصصی آموزشی ۳۸ جلسهای ویژه دانش آموزان دیرآموز پایه اول دوره ابتدایی مدارس عادی توسط آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان تهیه وتدوین شده است.
وی اظهارداشت: از سال ۹۵ که برنامه سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی در استان آغاز شده مداخلات بهنگام وبرنامههای آموزشی ارزشمندی برای دیرآموزان با هدف ارتقای تواناییهای یادگیری و ارائه راهکارهای جلوگیری از تکرار پایه برای آنان اجرا شده است.
رنجبرتصریح کرد: یکی از مهمترین چالشها در دوره ابتدایی حضور دانش آموزان دیر آموز در این دوره تحصیلی میباشد که با برنامه ریزیهای اجرایی و تأمین هزینههای جانبی اقداماتی در راستای بهبود کیفیت آموزشی وارائه حمایتهای تکمیلی به این دانش آموزان با هدف تسهیل فرآیند وارتقای ظرفیت یادگیری صورت پذیرفته است.
وی به اهمیت برگزاری کلاسهای جبرانی، مراقبتهای آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز و تعیین سطح تواناییها و ضعفهای آنان اشاره و گفت: دانش آموزان دیر آموز در مقایسه با هم سالان خود در مهارتهای شناختی، روانی و حرکتی ضعیفتر عمل میکنند
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اعلام کرد: مداخلههای اولیه بیانگر یک نظام حمایتی- آموزشی است که میکوشد از نخستین فرصت ممکن پس از شناسایی کودک دارای نیازهای ویژه، کودک و خانواده اش را مورد حمایت، توان بخشی و آموزش قرار دهد.
رنجبراظهارداشت:دانش آمـوزان دیرآمـوز از لحـاظ ظاهـری بـا دانش آمـوزان عـادی تفاوتـی ندارنـد و ماننـد دانش آمـوزان عـادی در مدارس عادی پذیرفتــه میشــوند.
وی افزود:یکی از مؤثرترین را ههای تحقق عدالت اجتماعی تأمین فرصتهای یکسان برای دسترسی عموم افراد جامعه به آموزش وپرورش است، چون این دانش آموزان با هر میزان بهره هوشی پس از پایان تحصیلات به جامعهای وارد میشوند.
انتهای پیام/م