به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پهپاد انتحاری کرار به عنوان جدیدترین عضو خانواده این پهپاد پرکاربرد ایرانی در رزمایش پدافند هوایی سال ۱۳۹۸ معرفی شد. هدف از توسعه این نمونه، اجرای عملیات تندخیز (اسکرامبل) به منظور مقابله با اهداف هوایی مهاجم بیان شده است.
پهپاد کرار ساخت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) به طور رسمی در روز صنعت دفاعی در سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. دو مأموریت اصلی این پهپاد در آن زمان، استفاده به عنوان هدف پرنده برای آزمایش سامانههای راداری و پدافندی و اجرای عملیات بمباران هوایی عنوان شد. تا امروز ۴ نسل از پهپاد کرار معرفی شده است که تفاوتهای مختصری در ابعاد و مشخصات پروازی، اما مأموریتهای متنوع دارند. همه انواع پهپاد کرار با استفاده از پرتابگر ریلی و شتاب دهنده سوخت جامد پرتاب شده و شیوه فرود آنها نیز با چتر و کیسه هوا است.
بیشتربخوانید : قابلیتهای شگفتانگیز پهپادهای فوق مدرن ایرانی، از «فطرس» تا «کرار»
خط تولید پهپاد کرار
کرار، پهپادی با بدنه استوانه ای شکل، بال نصب شده در پائین بدنه، یک موتور توربوجت در انتهای بدنه که ورودی هوای آن در بالا قرار گرفته و دم H شکل است. نوک بالهای این پهپاد تا حدودی به صورت منحنی طراحی شده تا از اثر پسای القایی کاسته شود. یک جایگاه زیر بدنه و امکان نصب یک جایگاه زیر هر بال برای حمل محموله خارج بدنه پهپاد کرار در نظر گرفته شده است.
پرتاب کرار در مرحله آغاز پرواز با حال حمل یک بمب ۲۵۰ کیلوگرمی زیر بدنه
طول ۳.۷۵، دهانه بال ۳.۱ و ارتفاع ۱.۵ متر و بیشینه وزن برخاست ۷۵۰ کیلوگرم با قابلیت حمل محموله ۲۵۰ کیلوگرمی از ویژگیهای پهپاد کرار-۳ است. این نمونه به سقف پرواز ۳۵۰۰۰ پا معادل ۱۰۶۷۰ متر، سرعت نهایی ۷۰۰ و سرعت پیمایشی ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و مداومت پروازی ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه دارد. در این نمونه از موتور جت طلوع-۴ با سوخت JP-۴ استفاده شده و جنس بدنه نیز عمدتاً از آلومینیوم است.
برای سایر نمونههای کرار قابلیت پرواز تا ارتفاع ۴۰۰۰۰ پا معادل ۱۲۲۰۰ متر و سرعت نهایی ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. پهپادهای کرار در صورت پرواز با ارتباط مستقیم با ایستگاه مبدأ تا برد ۲۰۰ کیلومتر (کرار-۳) و در صورت پرواز برنامه ریزی شده خودکار بدون نیاز به ارتباط دائم با ایستگاه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارد.
علاوه بر انواع بمبهای سقوط آزاد، بمبهای نقطه زن نظیر یاسین و بالابان نیز از گونههایی از پهپاد کرار قابل پرتاب بوده و در رزمایشهای مختلف به طور عملی به کار گرفته شده اند. در شهریور ۱۳۹۳ گونه رهگیر به نام کرار-۴ رونمایی شد که به گونهای از موشک شهاب ثاقب مجهز شده بود.
نمونههای مشتق شده از شهاب ثاقب مانند شفق در حدود ۷۰ کیلوگرم جرم دارند در حالی که نمونه اولیه ۸۶ کیلوگرمی است. هدف از ارائه کرار-۴، توسعه نمونهای با قابلیت رهگیری هوایی اهداف عنوان شده بود.
موشک شهاب ثاقب یک موشک سطح به هوا است که به دلیل اصالت طراحی مطابق با نیاز درگیری با اهداف هوایی، از قابلیت خوبی برای استفاده به عنوان موشک هوا به هوای برد کوتاه نیز برخوردار است.
در نمونه شفق، موشک شهاب ثاقب به یک جستجوگر اپتیکی مجهز شده است که قابلیت قفل خودکار روی اهداف را در تمام شرایط آب و هوایی دارد. از نظر وزنی، کرار-۴ قابلیت حمل حداقل ۳ موشک شفق را دارد.
کرار-۴ مسلح به یک موشک از خانواده شهاب ثاقب زیر بدنه
کرار-۴ با قابلیت رهگیری هوایی و گشت زنی احتمالاً از نمونه جدیدتر موتور طلوع-۴ با قابلیت تنظیم دقیق رانش استفاده میکند. اما نمونه انتحاری کرار که در رزمایش پدافند هوایی اخیر معرفی شد در واقع حاصل تغییر نمونههای قبلی این پهپاد بوده است. با افزوده شدن سامانههای ناوبری متفاوت و نیز یک جستجوگر اپتیکی به نوک دماغه و البته خط امن داده بین پهپاد و ایستگاههای فرماندهی پدافند هوایی، کرار انتحاری این قابلیت را پیدا کرده است تا به صورت خودکار از محل ذخیره خود که میتواند هر نقطهای در کشور باشد به پرواز در آمده و با دریافت مستقیم اطلاعات هدف، با بهینهترین مسیر اوجگیری، به سمت آن حرکت نماید. کرار انتحاری با اصابت مستقیم یا نزدیک شدن تا فاصله مناسب از هدف، عمل انفجار سرجنگی را به انجام میرساند.
پهپاد کرار-۳ انتحاری شده مجهز شده به یک حسگر اپتیکی در نوک دماغه
به این ترتیب یک پرنده تندخیز (اسکرامبل) برای دفاع نقطهای پدید آمده است که به جای برخاستن از پایگاههای هوایی که تعداد محدودی دارند، میتواند از صدها نقطه در سراسر کشور برای درگیری با اهداف پروازی دشمن اقدام نماید. با توجه به فاصله چند صد کیلومتری بین پایگاههای هوایی کشور با یکدیگر، در صورتی که هواپیماهای گشت هوایی در حال پرواز در کشور در شرایط مسافت مناسب برای درگیری با دشمن نباشند از هواپیماهای شکاری مسلح به موشکهای هوا به هوا و آماده پرواز در پایگاههای هوایی استفاده میشود. اما همین هواپیماها نیز پس از پرواز که مراحل برخاست آن بیشتر از یک پهپاد با سامانه پرتاب راکتی طول میکشد، نیازمند طی زمانی برای رسیدن به محدوده پروازی هدف هستند. البته شکاریهای سرنشین دار تلاش میکنند تا این زمان را با توجه به توان پرواز با سرعت فراصوت به کمترین حد ممکن کاهش دهند.
شروع پرواز کرار با یک موتور شتاب دهنده راکتی
اما هر یک از بیش از 3600 نقطه پدافندی مختلف که در سطح کشور گسترده شده اند و برخی از آنها فواصل اندکی با مرز کشور دارند، می توانند محل ذخیره تعدادی پهپاد رهگیر کرار-4 و پهپاد انتحاری کرار باشند که از نزدیک ترین نقطه پدافندی به محل نفوذ دشمن، بسته به شرایط هدف یا اهداف متخاصم در زمان بسیار کوتاهی پرتاب شده و وارد مرحله درگیری با هدف شوند. با ذکر این نکته که استفاده از هواپیماهای سرنشیندار یا بدون سرنشین در مأموریت دفاع هوایی به صورت تندخیز، کاملاً به صورت هوشمند و براساس شرایط اهداف تعیین می شود، باید گفت که این امر نیاز به پروازهای تندخیز برای تمام اهداف را که تا کنون وجود داشت، از بار کاری شکاری های سرنشیندار و خصوصاً انواع دفاع نقطه ای یعنی میگ-29 کم می کند.
پهپادهای کرار آماده پرواز
در زمینه نحوه درگیری کرار انتحاری با اهداف، سناریوهای مختلفی وجود دارد. برای دسته ای از اهداف با مانورپذیری کم مانند هواپیماهای بزرگ و سنگین ترابری و گشت دریایی، بالگردها، هواپیماهای پشتیبانی نزدیک، پهپادها و موشک های کروز دشمن، با توجه به قابلیت های دینامیکی بالای پهپاد کرار، دست برتر با این پهپاد است. اما در صورت نیاز به درگیری با هواپیماهای جنگنده دشمن در شرایطی که سرعت پروازی آنها امکان درگیری توسط کرار را بدهد، به نظر می رسد سناریوی موفق، حمله غافلگیرانه با تقرب از نیمکره عقبی جنگنده دشمن باشد که البته در نواحی که تحت پوشش آواکس های نیروی متخاصم باشد، این راهکار به چالش کشیده می شود. با این وجود طیف گسترده ای از اهداف گفته شده، در تیررس پهپاد کرار انتحاری خواهند بود که با بهره گیری از جستجوگر اپتیکی حرارتی قابلیت حمله در تمام شرایط شب و روز با دقت بسیار بالا را خواهد داشت.
یک دسته چهار فروندی پهپاد کرار آماده پرواز
تعریف یک مأموریت جدید برای یک محصول موجود و در حال خدمت چه پهپادهای انتحاری علیه اهداف زمینی و چه علیه اهداف هوایی، نمونه راهبرد استفاده حداکثری از قابلیت های موجود در نیروهای مسلح برای رفع طیفی از نیازها با کمترین هزینه و زمان است. با توجه به دانش بسیار بالای متخصصان کشور در زمینه های مرتبط با پهپادها، این بهسازی ها و تعریف مأموریت ها کاملاً بر اساس دانش روز صورت گرفته و پس از آزمایش های مختلف به چرخه عملیاتی نیروهای مسلح افزوده می شود.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
اما ننوشتید آیا این پهباد در صورت لغو ماموریت ، چطوری بر میگر ه به نقطه پرواز ،
یا اینکه قابل برگشت نیست و باید مثل موشک منهدم شود