معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: چاقی زمینه ابتلا به دیابت را تا دو برابر افزایش می‌دهد که باید در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

چاقی زمینه ابتلا به دیابت را تا دو برابر افزایش می‌دهدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بازدید از مرکز پایش سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: بر اساس مطالعات کوهورت، بیماری دیابت در کشور رشد چشمیگیری داشته است و در برخی از استان‌های کشور حدود نیمی از افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته اند.

او با بیان اینکه در سال ۱۹۷۰ پنج میلیون نفر از بانوان و ۶ میلیون نفر از مردان ایرانی مبتلا به دیابت بودند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ درصد جمعیت ایران مبتلا به دیابت هستند و روند ابتلا به این بیماری به طور چشمگیری در حال افزایش است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تغییر شرایط اقتصادی، کاهش تحرک و فعالیت بدنی، سبک تغذیه، کاهش وزن در دوران کودکی و چاقی را از جمله عوامل زمینه ساز ابتلا به دیابت برشمرد و گفت: چاقی زمینه ابتلا به دیابت را تا دو برابر افزایش می‌دهد که باید در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

دکتر ملک زاده با اشاره اینکه بر اساس مطالعه کوهورت استان فارس، به طور تقریبی ۳۲ درصد از افراد مورد بررسی (ده هزار نفر) قند خون بالای ۱۰۰ و در مرحله پره دیابت و ۱۲ درصد مبتلا به دیابت هستند، افزود: این بدان معناست که تا ۱۵ سال آینده یک سوم این جمعیت به دیابت مبتلا می‌شوند و اگر بخواهیم در مقیاس ملی به آن توجه کنیم در آینده یک چهارم تمام ایرانی‌ها به این بیماری مبتلا خواهند بود.

او با بیان اینکه با ادامه این روند تا چند سال آینده نظام سلامت تحت تاثیر بیماری دیابت قرار خواهد گرفت تصریح کرد: در حال حاضر ۲۱ درصد یزدی ها، ۲۰ درصد رفسنجانی ها، ۱۹ درصد اهوازی‌ها و ۱۶ درصد مازندرانی‌ها مبتلا به دیابت هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بر اساس مطالعات کوهورت ۴۶ درصد از جمعیت استان مازندران در مرحله پره دیابت قرار دارند و در برخی استان‌های دیگر نیز شرایط بدین گونه است، گفت: به طور قطع در آینده شاهد مشکلات بهداشتی ناشی از بیماری دیابت برای نظام سلامت خواهیم بود و این درحالی است که این بیماری با رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی، کاهش وزن و تحرک بدنی کاملا قابل پیشگیری است.

دکتر ملک زاده با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی بر جلوگیری از افزوده شدن به جمعیت دیابت تاکید دارد، ادامه داد: در حال حاضر برای پیشگیری از بیماری دیابت گایدلاین‌هایی در کشور‌های اروپایی و آمریکایی طراحی شده است و تمامی مراکز آموزشی و اداری موظف به رعایت آن شده اند.

او کاهش مصرف مواد شیرینی را از مهمترین راهکار‌ها در پیشگیری از بیماری دیابت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مصرف شکر در کشور بیش از میانگین و استاندارد‌های جهانی است و باید از روش‌های جایگزین برای کنترل این مسئله استفاده کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هدف اصلی مطالعات کوهورت برنامه ریزی در راستای ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماری هاست، گفت: در سه دهه گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی در سطح سلامت، سواد و کاهش نابرابر‌ها در کشور صورت گرفته است، اما با وجود این اقدامات باید در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها تلاش کنیم.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.