معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در زمینه تولید مقالات رتبه ۱۵ جهان و رتبه اول منطقه را در سال ۲۰۱۹ کسب کرده است.

ایران رتبه نخست منطقه را در تولید مقالات داردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۲ هزار و ۱۸۲ مقاله در ایران تولید شده است، گفت: در یکسال ۵۵ هزار استناد به این مقالات شده است که شاخص خوبی در سطح جهان محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: در این میان حوزه سلامت و علوم پزشکی سهم ۳۰ درصدی در تولید مقالات و دستاورد‌های علمی کشور دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص ایران از نظر تعداد و انتشارات مقالات و هم چنین ثبت مقالات داغ یا پر استناد نسبت به همه کشور قابل قبول است و اکنون سهم ایران در تولید علم جهان دو درصد است، درحالیکه یک درصد از جمعیت جهان را دارا هستیم.

دکتر ملک زاده با اشاره به فعالیت مراکز رشد و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در کشور، افزود: هم اکنون ۳۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و تاکنون ۳۴۰ محصول دارویی توسط این شرکت‌ها در سطح کشور تولید شده اند.

او با اشاره به رشد نوآوری در کشور از طریق تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: در گذشته رتبه ایران در نوآوری و فناوری ۱۰۶ بوده است که اکنون رتبه ایران در این زمینه به ۶۱ رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در زمینه سلول‌های بنیادی، پیوند کبد، فناوری نانو و پیوند مغز استخوان نیز طی سال‌های گذشته به پیشرفت‌های زیادی دست یافته است و این دستاورد‌های با وجود مشکلات و چالشها، تحریم‌ها و کمبود بودجه حاصل شده است.

او تصریح کرد: بودجه کل تحقیقات کشور سه صدم درصد است، در کره جنوبی این میزان ۴.۵ درصد است.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه ایران در زمینه داروسازی پیشرفت شگرفی داشته است، افزود: در گذشته ۳۰ درصد از دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شد که بدنبال پیشرفت‌های حاصله اکنون این رقم به ۹۵ درصد افزایش یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۳۰۴ محقق و پژوهشگر ایرانی در صدر یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته اند که ۹۰ پژوهشگر از این تعداد مربوط به حوزه سلامت است.

او با اشاره به رشد تولیدات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: سالانه دو هزار مقاله در این دانشگاه تولید می‌شود و اکنون جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحاظ تولید علم بعد از دانشگاه تهران قرار گرفته است.

دکتر ملک زاده ادامه داد:  به طور کلی تاکنون ۱۳ هزار و ۴۱۰ مقاله توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده است که ۱۳۰ هزار استناد به این دانشگاه در سطح جهان شده است و از رشد خوبی برخوردار است.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.