فرزانه تمرچی، دکترای روان شناسی و استاد دانشگاه خوارزمی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه وقفه بین مراحل آموزشی باعث دور شدن دانش آموزان از فضای تحصیلی میشود، اظهار کرد: همین مسئله باعث میشود تا تمرکز و انگیزه دانش آموزان برای ادامه تحصیل به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند که البته باید جبران شود.
او افزود: یکی از نقشهایی که خانوادهها برای جبران تعطیلات مدارس به علت آلودگی هوا باید ایفا کنند، مهیا کردن محیط مناسب برای مطالعه دانش آموزان است.
تمرچی تاکید کرد: باوجود اهمیت توجه والدین به درس خواندن دانش آموزان، باید بدانند که تذکر دادن به دانش آموزان برای درس خواندن بیش از حد به ویژه در دوره ابتدایی نتیجه نامطلوب و حتی برعکس در پی خواهد داشت.
استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه برخی از والدین تعطیلات آلودگی هوا را مشابه با تعطیلات نوروز میدانند و اقدام به دید و بازدید با اقوام و حتی سفرهای خانوادگی میکنند، افزود: دورکردن دانش آموزان از فضای آموزشی باعث میشود تا رغبت آنها نیز کم و کمتر شود و دیگر تمایلی به درس و کلاس نداشته باشند.
او گفت: بهتر است والدین به جای سفر و مهمانی بیشتر روی درس و تحصیل فرزندان خود متمرکز شوند.
تمرچی یادآوری کرد: همچنین در ایام تعطیلات باید والدین با معلمان در ارتباط باشند تا برنامههای آموزشی و تکالیف درسی به دانش آموزان منتقل شود. این پیگیری والدین موجب میشود تا دانشآموزان به اهمیت این مسئله پی ببرند.
او با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آنلاین در روزهای تعطیلی مدارس میتوانست بخش بزرگی از عقب افتادگی دروس را جبران کند، ادامه داد: الزام دانش آموزان برای شرکت در این کلاسها و اتخاذ روشهای آموزشی مناسب نظیر تمرین و تکرار، پرس و پاسخ و همچنین برگزاری امتحان آن هم به صورت آنلاین دلیلی میشد تا دانش آموزان با دقت به دروس گوش دهند.
بیشتر بخوانید: سونامی تعطیلات مدارس، دودی که به چشم دانشآموزان میرود
او گفت: البته برخی از مدارس از قبل پیش بینی این وضعیت را کرده و قبل از تعطیلات جزوههای مورد نیاز را تهیه و کلاسهای لازم را به صورت آنلاین برگزار کرده اند.
این روانشناس افزود: نباید مسئولیت آموزش دانش آموزان به والدین منتقل شود چرا که علاوه بر شیوه نادرست آموزش دروس توسط آنها به دانش آموزان، خود دانش آموزان نیز توجه درستی به ارائه دروس توسط والدین ندارند.
مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه جبران دروس عقب افتاده با انتقال هجم زیادی از درسها در زمان کم، کار نادرستی است، افزود: دانش آموزان دوره ابتدایی، دامنه تمرکز پایینی دارند و نمیتوانند هجم زیادی از دروس را در زمان محدودی یاد بگیرند.
تمرچی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این شیوه برای دانش آموزان دورههای بالاتر؛ بیثبات و بینتیجه بودن مطالب آموزشی است چراکه در مدت زمان کمی، مطالب بسیار زیادی وارد ذهن میشود و همین موجب فراموشی مطالب خواهد شد.
او تصریح کرد: تحمیل مطالب آموزشی زیاد به دانش آموزان، باعث درس گریزی آنها میشود و این آفتی جدی برای نظام آموزشی کشور خواهد بود.
تمرچی در پایان تاکید کرد: صحبتهای والدین مبنی بر تاثیر منفی آلودگی هوا بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان و صحبت افزایش هجم ارائه دروس بعد از این تعطیلیها، باعث افزایش اضطراب در دانش آموزان خواهد شد. بنابراین والدین باید اضطراب خود را در این مواقع کنترل کرده و آن را به فرزندان خود منتقل نکنند.
انتهای پیام/