رییس اداره بهزیستی چابهار گفت: ۲ هزار نفر از معلولان، کودکان یتیم، خانواد‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست این شهرستان در نوبت و انتظار حمایت اداره بهزیستی قرار دارند.

۲ هزار نفر نیازمند در انتظار حمایت بهزیستی چابهار هستندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حسن تاوانه رییس اداره بهزیستی چابهار اظهار داشت: امیدواریم با حمایت‌های مسوولان استانی و کشوری و زیرپوشش قرار دادن افراد نیازمند و واجدشرایط مشکلات افراد محروم مرتفع شود.

او  افزود: هم اینک چهار هزار و ۲۱۵ معلول از انواع معلولیت‌های ناشی از ازدواج‌های فامیلی، تصادفات و اختلالات ژنتیکی، هزار و ۳۷ خانوار نیازمند و بی‌سرپرست، ۲۳۰ کودک خیابانی و کار، هزار و ۱۳۱ دانش آموز بازمانده از تحصیل، ۲ هزار و ۵۷۶ نفر دانش‌آموز مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و ۵۹ دانشجو معلول زیرپوشش بهزیستی چابهار هستند.

رییس اداره بهزیستی چابهار بیان کرد: ۷۰ هزار نفر حاشیه نشین، ۶۳ نفر کارتن خواب و هفت هزار و ۶۸۱ نفر معتاد به موادمخدر نیز در این شهرستان نیازمند توجه و حمایت لازم هستند.

او گفت: برای پیشگیری از معلولیت‌ها اجرای طرح غربالگری ناشنوایی و نصب و راه اندازی دستگاه مورد نیاز آن در زایشگاه بیمارستان امام علی (ع) چابهار ضروری است.

تاوانه ادامه داد: اجرای طرح تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال و از همه مهمتر اجرای طرح پیشگیری از معلولیت توسط معلمان و مربیان، طرح سی بی آر و روستایی و اف بی ار و همچنین خدمات توانبخشی می‌تواند در پرداخت هزینه کمک بزرگی به خانواده‌ها باشد.

رییس اداره بهزیستی چابهار تصریح کرد: متناسب سازی محیط و خودرو، پرداخت هزینه درمان و ایاب‌وذهاب، هزینه کاشت حلزون و پرداخت شهریه معلولان، ارتز و پرتز، کمک‌های موردی َضروری زندگی و اشتغال و آماده سازی شغلی، توزیع سمعک، وسایل کمک توانبخشی و معافیت سربازی از جمله درخواست‌های جامعه معلولان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: کارفرمایانی که معلولان را بکارگیری کنند علاوه بر اجر معنوی از تسهیلات ویژه بهره‌مند می‌شوند.

تاوانه اضافه کرد: باتوجه به موقعیت شهرستان تنها سه تا چهار اداره برای تردد معلولان از نظر رفت و آمد، سرویس بهداشتی و رمپ ورودی ادارات با ویلچر متناسب سازی شده که از همه مدیران چابهار درخواست می‌شود نسبت به مناسب سازی محیط اقدام کنند.

او بیان کرد: هم اینک ۷۵ روستامهد، سه مرکز ترک اعتیاد، سه مرکز مشاوره، ۲ شلتر مردان و زنان، یک موبایل سنتر و باشگاه مثبت به بیماران ایذر و اچ‌ای وی، یک مرکز ماذون درمانی، یک مرکز کاهش آسیب درمان اورژانس اجتماعی، ۶ موسسه غیردولتی، یک خانه مهر، ۲ بهزیستی دولتی یک بهزیستی خصوصی، سه پایگاه سلامت اجتماعی در این شهرستان خدمات لازم را به افراد زیرپوشش و واجد شرایط ارائه می‌کنند.

رییس بهزیستی چابهار اظهار داشت: همچنین یک مرکز کودکان ذهنی زیر ۱۴سال، یک مرکز حرفه آموزی معلولان بالای ۱۵سال، ۲ شرکت تعاونی زنان، ۲ گروه همیار زنان، ۲ انجمن نابینایان و ناشنوایان نیز در حال ارائه خدمات به جامعه هدف هستند.

وی بر مناسب سازی محیط و احداث سرویس بهداشتی، ایجادرمپ آسانسور و بالابر و همچنین بکارگیری جامعه هدف و جذب باقی مانده افراد پشت نوبت، صدور مجوز ترک اعتیاد ماده ۱۶ (ترک اعتیاد با هزینه دولتی) و بیماران روانی مزمن و حرفه اموزی دختران بالای ۱۵سال، مرکز نگهداری کودکان ذهنی زیر ۱۴سال و مرکز نگهداری بیماران ضایع نخاعی تاکید کرد.

تاوانه گفت: تخصیص اعتبار برای جذب افراد پشت نوبت، یارانه برای ایجاد مرکز بیماران روانی مزمن و مرکز حرفه آموزی معلولان بالای ۱۵ سال و ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی و توانمندسازی آنان و زنان و جامعه هدف در قالب تعاونی اشتغال بصورت بلاعوض، ایجادیک موبایل سنتر جدید، راه اندازی ۵۰ روستا مهد کودک روستایی جدید و پنج پایگاه خدمات اجتماعی، واگذاری پرونده‌های پشت نوبت تحت اموراجتماعی به بخش غیردولتی، تامین اعتبار بودجه خاص برای آگاه‌سازی پیشگیری و همچنین اقدام عملی ادارات بزرگ به وظیفه مسوولیت اجتماعی شان از جمله نیاز‌های این شهرستان است.

رییس اداره بهزیستی چابهار تصریح کرد: در نظر گرفتن اعتبارات ویژه برای چابهار، جذب نیروی انسانی متخصص با توجه به چارت سازمانی و ارتقا اداره به معاونت اداره کل بهزیستی با توجه به حجم بالای آسیب‌ها و فاصله ۷۶۱ کیلومتری از مرکز استان از مطالبه‌های مردم و مسوولان است که نیاز خاص به حمایت و توجه دارد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار