رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس گفت: دریاچه بزنگان سرخس، پس از سال‌ها خشکسالی بر اثر بارندگی‏‌های امسال جان تازه گرفت.

احیای دریاچه بزنگان با بارندگی‌های امسالبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، موسی غلام‌زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس گفت: دریاچه بزنگان سرخس به دلیل تداوم ۱۸ ساله پدیده خشکسالی از سال‌ها قبل به طور کامل خشک شده بود به طوری که اهالی منطقه از آن نمک برداشت می‌‏کردند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه دریاچه بزنگان پارسال به طور کامل خشک شده بود و از وضعیت خوبی برخوردار نبود، در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست طرحی تعریف کرد که براساس آن آب مازاد کشاورزان روستای بزنگان در خارج از سطح کشت به دریاچه بزنگان انتقال داده شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: در سه ماهه اول امسال به طور مداوم آب از چشمه "سرآسیاب" به داخل دریاچه می‎رفت و موجب زنده شدن دریاچه و خارج شدن از وضعیت خشکسالی شد، ایستگاه‌هایی برای اندازه‎گیری نوسانات آب دریاچه در منطقه وجود ندارد، ولی پیش‌بینی می‎شود ارتفاع آب سه متر بالا آمده باشد.

غلام‌زاده افزود: به رغم اینکه در گذشته بوی تعفن دریاچه آزار دهنده بود، اما اکنون دریاچه بزنگان زنده شده و شاهد امواج آب هستیم و رنگ دریاچه آبی شده، حداکثر عمق متوسط دریاچه حدود ۸ متر است.

دریاچه بزنگان تنها آبگیر طبیعی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری مشهد، ۷۵ کیلومتری جنوب غربی سرخس و ۳.۵ کیلومتری شمال شرق روستای بزنگان به عنوان یکی از زیباترین دریاچه‎های کشور است.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار