نشست هم اندیشی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه هشت کشور با حضور استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان و کردستان به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،بهرام فاضلی زاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت : قرابت فرهنگی و اجتماعی در این استان‌ها این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم روی انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک برنامه ریزی داشته باشیم.

او گفت : هرساله در هرکدام از این استان‌ها جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی ملی و بین المللی خوبی برگزار می‌شود که می‌توانیم آن را بصورت مشارکتی و یا دوره‌ای برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: در کنار ارتباط و تعامل فرهنگی که در سطح استانی داریم، می‌توانیم در سطح شهرستانی نیز تعاملاتی را داشته باشیم، برای مثال شهر روانسر با کامیان و هرسین با نورآباد می‌توانند با هم تعاملاتی داشته باشند.

مظفر تیموری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خواستار تشکیل انجمن مفاخر منطقه غرب کشور شد و گفت: با تشکیل این انجمن از مفاخر استان‌های خود پاسداشت خواهیم کرد.

او تدوین نشریه و یا ویژه نامه فرهنگی و هنری منطقه غرب کشور را نیز پیشنهاد داد و گفت: هدف از انتشار این نشریه و یا ویژه نامه انعکاس برنامه‌ها و رویداد‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌های این منطقه خواهد بود.

عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: در کنار قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی در استان‌های منطقه غرب کشور (منطقه هشت)، برخی مسائل دیگر همچون هم مرزی با کشور عراق، تجربه هشت سال دوران دفاع مقدس و میزبانی از زوار اربعین حسینی باعث شده تا این استان‌ها ویژگی‌های مشترک زیادی داشته باشند.

او گفت: هرکدام از این پنج استان، هرساله میزبانی رویداد‌هایی نهادینه شده و فرامنطقه‌ای را برعهده دارند که باید برای تقویت آن‌ها با کمک یکدیگر تلاش کنیم.

این مسئول افزود: به موازات ظرفیت‌های مثبت و زیادی که درحوزه فرهنگی و هنری در این استان‌ها داریم، از دیرباز از یک عقب افتادگی و آسیب‌های اجتماعی نیز رنج می‌بریم که می‌توانیم با مطالبه گری منطقه‌ای اعتبارات بیشتری را برای رفع این مشکلات از مرکز اخذ کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام به وجود ضعف‌های زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر در استان‌های منطقه هشت هم اشاره کرد و گفت: در این استان‌ها پروژه‌هایی نیمه کاره داریم که باید در این زمینه هم اتحاد منطقه‌ای داشته باشیم و اعتباراتی را برای تکمیل آن‌ها بگیریم.

او بااشاره به سیاست‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص کاهش تعداد جشنواره‌ها و رویدادها، افزود: باتوجه به این سیاست، می‌توانیم برخی از جشنواره‌ها مانند جشنواره رضوی و یا جشنواره‌های قرآن و عترت را بصورت منطقه‌ای برگزار کنیم.

احمد حسین فتاحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان خواستار برون سپاری بخشی از فعالیت‌ها و خدمات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های منطقه هشت به بخش خصوصی شد و گفت: می‌توانیم برخی از خدماتی که داریم را در قالب طرح ملی پیشخوان فرهنگ و هنر به بخش خصوصی واگذار کنیم و اولویت را هم به بازنشستگان بدهیم.

او پیشنهاد برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای اقوام را مطرح کرد و افزود: باتوجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی که در منطقه غرب کشور داریم و سیاست‌های کنونی که دشمن برای تفکیک اقوام ایرانی در پیش گرفته، پیشنهاد دارم جشنواره‌های اقوام را بصورت دوره‌ای در استان‌های این منطقه برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به رونق و استقبال خوب مردم غرب کشور از برنامه‌های شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهشی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد باتوجه به اهمیت این برنامه‌ها در این منطقه از کشور، دفتری تحت عتوان دفتر شاهنامه خوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شود و برنامه‌های این حوزه را پوشش دهد.

جلال قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به برخی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان‌های منطقه هشت پرداخت و افزود: از کل اعتبارات فرهنگی کشور تنها یازده و نیم درصد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده می‌شود، اما در مقابل ما باید پاسخگوی ۷۰ تا ۸۰ درصد از مسائل فرهنگی کشور از فرهنگ رانندگی گرفته تا فرهنگ شهروندی و... باشیم.

او گفت: از کل اعتبارات حوزه فرهنگی هم که به این وزارت اختصاص داده می‌شود، ۸۰ درصد برای خود وزارتخانه است و ۲۰ درصد باقی مانده می‌شود سهم استان‌ها است، آن هم اگر کامل تخصیص داده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در ادامه با انتقاد از صفر بودن میزان اختیار عمل استان‌ها در اختصاص یارانه مطبوعات، گفت: یارانه مطبوعات بصورت مرکزی توزیع می‌شود، اما ما در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها باید پاسخگوی مطبوعات و نشریات محلی باشیم.

او گفت: قطعا اگر همین اعتبارات را به استان‌ها اختصاص دهند، بهتر می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

قلعه شاخانی گفت: موسیقی، ادبیات، هنر و... جزیی از میراث فرهنگی مردمان منطقه غرب کشور است و در معرفی این استان‌ها سهم بسزایی دارند، بنابراین باید به اندازه همین سهم اعتبارات استانی بگیریم که متاسفانه اکنون اینچنین نیست.

هادی شیرمحمدی معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان باتاکید براینکه استان‌های منطقه هشت مشکلات مشترکی در حوزه فرهنگ و هنر دارند، گفت: برای حل این مشکلات باید همفکری و همراهی داشته باشیم و پیگیر برنامه‌هایی که داریم، باشیم.

او برلزوم توجه به اقتصاد فرهنگ نیز در این استان‌ها تاکید کرد و گفت: باید نشست‌های تخصصی در حوزه موسیقی، تئاتر و ... داشته باشیم و بصورت تخصصی برنامه‌هایمان را پیش ببریم.

داشتن شعار سال منطقه‌ای و بروزرسانی آموزش فعالان حوزه فرهنگ و هنر از دیگر پیشنهاد معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این نشست بود.

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.