آخرین عرشه دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی به منظور نصب در موقعیت خود در خلیج فارس، از شرکت صدرای بوشهر بارگیری شد.

به گزارش گروه استان‌ها باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آخرین عرشه دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی که سکوی ۱۴D نام دارد امروز (شنبه، ۷ دی ۹۸) به منظور انتقال و نصب در موقعیت مخزنی بلوک مشترک گازی ایران و قطر از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران بارگیری شد.

سرپرست سکو‌های C و D طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: سکوی ۱۴D، چهارمین و آخرین عرشه این فاز با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) است که با نصب و راه‌اندازی آن، بخش فراساحل فاز ۱۴ به ظرفیت کامل برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی خواهد رسید.

رضا غریبی با اشاره به پیشرفت ۹۸ درصدی ساخت عرشه دریایی ۱۴D در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر افزود: این سکو، ۲۴۰۰ تن وزن دارد و در صورت مساعد بودن شرایط جوی دریا، بلافاصله پس از عملیات مهاربندی، به وسیله شناور FLB۱۲۴ به دریا حمل، و با جرثقیل HL-۵۰۰۰ در موقعیت خود نصب می‌شود.

او، عملیات ساخت، بارگیری و مهاربندی عرشه اقماری ۱۴D را نتیجه تلاش متخصصان شرکت صدرا و پیمانکاران اجرایی زیرمجموعه با نظارت کامل سیستم‌های کنترل کیفیت و بازرسی کارفرما و شخص ثالث عنوان کرد و ادامه داد: در این سکو ۸۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۳۷ هزار اینچ قطر لوله‌کشی انجام گرفته و همه تجهیزات مکانیکی نصب شده است.

به گفته سرپرست سکو‌های C و D طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، سازه‌های جانبی سکوی دریایی ۱۴D شامل یک پل ارتباطی و یک مشعل به ترتیب با وزن‌های ۲۷۰ و ۱۱۰ تن هستند که ساخت آن‌ها در یارد صدرا به پایان رسیده و به همراه عرشه این طرح به خلیج فارس منتقل می‌شوند.

غریبی، بیان کرد: تلاش شده است  با تأمین و جذب به‌موقع منابع و برقراری انضباط مالی در بودجه‌بندی، راهبری و ارائه طریق به پیمانکار و نیز با برطرف کردن موانع موجود، مسیر دستیابی به تولید زودهنگام و ایمن را هموار سازیم.

بخش دریایی فاز ١۴ پارس جنوبی شامل چهار عرشه (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز است.

طرح توسعه فاز ١۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش، ۴٠٠ تن گوگرد و ٧۵ هزار بشکه میعانات گازی، و سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان در حال اجراست.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.