سرانجام «حسان دیاب» از سوی میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان مکلف به تشکیل دولت شد تا این کشور از بن‌بست سیاسی که سعد الحریری و همفکران سعودی و آمریکایی او دنبال می‌کردند، بیرون آید.

دولت لبنان پس از سال نوی میلادی تشکیل می‌شودبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لبنان در ماه‌های اخیر صحنه اعتراضات مردمی بوده؛ اعتراضاتی که منجر به استعفای «سعد الحریری» از مقام نخست‌وزیری شد تا سرنوشت سیاسی این کشور به گونه‌ای دیگر ترسیم شود، تا آنجا که دولتمردانی برای به دست گرفتن امور کشور به رییس‌جمهوری و پارلمان معرفی شدند (نوّاف سلام، محمد الصفدی)، اما هربار این حریری جوان و بی‌تجربه بود که باوجود استعفای خودش، همچنین مزاحم شکل‌گیری دولت جدید در این کشور می‌شد و می‌گفت یا من یا هیچ‌کس دیگر! اما سرانجام «حسان دیاب» از سوی میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان مکلف به تشکیل دولت شد تا این کشور از بن‌بست سیاسی که سعد الحریری و همفکران سعودی و آمریکایی او دنبال می‌کردند، بیرون آید.

به گفته رسانه‌های لبنانی، دو طرف در جریان این دیدار در خصوص روند تشکیل کابینه آتی کشور بحث و تبادل نظر کردند. این در حالی است که یک منبع نزدیک به میشل عون احتمال داد که تشکیل دولت جدید، بعد از آغاز سال نو میلادی اعلام شود. این منبع تصریح کرد که هنوز لیست اسامی وزرای کابینه آماده نشده است.

با وجود اینکه رییس‌جمهوری لبنان و نخست‌وزیر مکلف این کشور درخصوص روند تشکیل کابینه جدید در کاخ بعبدا رایزنی کردند اما، نخست‌وزیر مستعفی، سعد الحریری خود را بزرگ‌ترین منتفع از شرایط کنونی می‌داند و تلاش می‌کند هر رقیبی را بسوزاند. او فکر می‌کند می‌تواند بر اسب سفید سوار شود در حالی که مسوول اصلی شرایط امروز لبنان خود اوست و دیدگاه اقتصادی الحریری که از دهه ۹۰ شروع شده، عامل درماندگی اقتصادی و شرایط عروس خاورمیانه شده است.

سوء‌استفاده جریان‌های سیاسی
از این روست که لبنان در هفته‌ها و روز‌های اخیر صحنه اعتراضات است و حریری جوان با پیوستن به معترضان قصد ایجاد فتنه‌ای جدید در این کشور ساحلی را دارد؛ گویا عربستان‌سعودی، فرانسه و آمریکا خوابی برای این کشور دیده‌اند که الحریری را به‌عنوان رهبر آن انتخاب و آموزش داده‌اند تا لبنان را دوباره وارد درگیری‌های داخلی کنند و تجربه ناآرامی‌های سال‌های نه‌چندان دورش را دوباره رقم زنند. اعتراضاتی که این روز‌ها به سوء‌استفاده جریان‌های سیاسی در لبنان تبدیل شده، به‌گونه‌ای در حال رقم خوردن است که این روز‌ها شاهد آن هستیم که روند اعتراضات از مسیر اصلی خود خارج و با وجود مخالفت مردم با مسدود‌کردن راه‌ها این سیاست‌های شیطنت‌آمیز منجر به کشته‌شدن دو شهروند لبنانی شده است.

تاکید دیاب بر درخواست معترضان
«حسان دیاب» نخست‌وزیر مکلف لبنان تاکید کرد که به درخواست‌های معترضان لبنانی تعهد کامل دارد. وی در جریان دیدار با یک گروه از نمایندگان معترض افزود: مهم‌ترین مسأله، بازگرداندن اعتماد میان مسوولان و ملت است. مخالفان حق دارند نقش خود را در کشور ایفا کنند. پیش از معترضان لبنانی با حضور در خیابان‌های این کشور خواهان تشکیل دولتی تکنوکرات و توانمند برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی شده بودند.

این گفتمان در حالی شکل گرفت که سیاستمداران لبنانی از اوضاع خطرناک اقتصادی و عدم اعتماد مردم به هیات حاکمه این کشور سخن می‌گویند و برخی معترضان به بانکی در الحمرای بیروت وارد شدند. تردیدی نیست که لبنان در شرایط و مرحله حساسی قرار دارد و این امر هوشیاری و آگاهی بسیار بالایی را می‌طلبد؛ به ویژه آنکه طرف‌های بسیاری در کمین مردم این کشور نشسته‌اند که در رأس آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان عربی آن‌ها همانند عربستان‌سعودی و امارات هستند. شعار‌ها و مسیر‌هایی که امروز توسط لیدر‌ها سرداده می‌شود، با شعار‌های روز‌های اول تفاوت کرده و تظاهرات مردمی به اهرم فشاری برای تحقق منافع بزرگ‌تر در سرنوشت این کشور تبدیل شده است.

بحرانی که آمریکا و عربستان‌سعودی مسوول آن است
تحلیلگران لبنانی معتقدند که عملیات بستن و مسدودسازی راه‌ها و کشتن مردم لبنان از اهداف و توطئه‌های صهیونیست‌هاست و به دنبال این هستند که این کشور روی آرامش نداشته باشد. بهتر است نیرو‌های امنیتی این کشور قبل از اینکه این کشور به سمت ناآرامی و بی‌ثباتی بیشتر سوق داده شود، با قاطعیت بیشتر کنترل امور را به دست گیرند. اتفاقات امروز لبنان را سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در روز سوم اعتراضات پیش‌بینی و نسبت به آن هشدار داده بود. سید حسن نصرالله که منتقد کناره‌گیری سعد الحریری از قدرت بود، تأکید کرده بود استعفای نخست‌وزیر کشور را با خلأ قدرت و سوء‌استفاده دشمنان مواجه می‌کند.

حال باید دید معرفی «حسن دیاب» به‌عنوان نخست‌وزیر جدید که سعد الحریری نسبت به آن واکنش منفی پیدا کرده است، چه رخداد‌های دیگری رقم خواهد زد. دولت لبنان بعد از سال نوی میلادی تشکیل خواهد شد و این چند روز باقیمانده نیز مانند روز‌های قبل به مشورت و رایزنی دیاب با مقامات و احزاب خواهد گذشت؛ اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که در سایه ملاحظاتی که مطرح شد، اول ساختار دولت آینده لبنان چگونه خواهد بود و بعد از آن چه موضع‌گیری‌هایی در رابطه با آن در داخل و خارج از این کشور انجام خواهد گرفت.

کارشکنی الحریری
فراکسیون الحریری و جعجع عدم مشارکت خود را در این دولت اعلام کرده‌اند؛ بنابراین دولت آینده لبنان با حضور حزب‌الله و متحدان آن تشکیل خواهد شد. موضع منفی احزاب مذکور که قصد شرکت در دولت جدید را ندارند، در برابر حزب‌الله کاملاً بارز و مشهود است؛ بنابراین طبیعی است که این احزاب از همان ابتدا شروع به کارشکنی در مقابل این دولت کنند. علاوه بر آن نباید از موج‌سواری طرف‌های خارجی و در رأس آن‌ها آمریکا که به‌دنبال راهی برای تشدید مداخلات خود در امور مربوط به دولت لبنان است نیز غافل شویم. غرب و آمریکا قطعاً تلاش می‌کنند برای رسیدن به هدف مشترک خود در برابر حزب‌الله از فضای اختلافات احزاب مذکور با اعضای این دولت نهایت استفاده را ببرند.

با وجود دیدگاه‌های خوش‌بینانه در برخی محافل سیاسی لبنان مبنی بر اینکه تشکیل دولت به‌معنای خروج از بحران خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود که فضای اختلافات لبنانی‌ها در دولت به مرحله بعدی آن، البته به‌شکلی متفاوت‌تر نیز کشیده شود. اگر پیش‌بینی‌ها در خصوص ساختار دولت آینده لبنان درست باشد، طرف‌های مقابل این دولت با هدایت خارجی‌ها تلاش می‌کنند تا این دولت را دولت حزب‌الله معرفی کرده و از این مجرا به مخالفت با آن بپردازند؛ بنابراین اگر این مداخلات خارجی و کارشکنی‌های داخلی در برابر تشکیل دولت جدید لبنان همچنان ادامه پیدا کند، ممکن است حسان دیاب احزاب طرفدار خود را قانع کند تا از موضع خود در خصوص تشکیل دولت با مشارکت ملی برگشته و یک دولت اکثریت پارلمانی تشکیل دهد.

اعتراض‌های لبنان از ۲۵مهر آغاز شد و مردم پس از آنکه وضع تعرفه بر برخی بخش‌ها ازجمله بخش‌های مربوط به تماس‌های صوتی رایگان اینترنتی (واتس‌اپ) را برنتابیدند، به خیابان‌ها آمدند. طبق قانون اساسی لبنان، رییس‌جمهوری می‌توانست با استعفای الحریری مخالفت کند یا از وی بخواهد که دست نگه دارد تا دومین استعفای سعد الحریری در دو سال اخیر رخ ندهد. وی در آبان‌۱۳۹۶ نیز یک هفته پس از سفر غیرمنتظره‌اش به عربستان، در شبکه «العربیه» ظاهر شد و با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.

شایان ذکر است لبنان دو ماه است که در اعتراض به وضعیت اقتصادی و وضع تعرفه بر برخی بخش‌ها ازجمله مخابرات، شاهد تظاهرات مردمی است. معترضان به فساد اعتراض دارند و باوجود برکناری دولت الحریری و انتخاب دولت جدید همچنان این اعتراضات ادامه دارد؛ البته به شکل و شیوه‌ای متفاوت‌تر از گذشته، چرا که این‌بار سعد الحریری که از قدرت کناره‌گیری کرده است در اعتراضاتی که بیشتر آن‌ها اجیر شده هستند، حضور می‌یابد و خواستار کنار رفتن حسن دیاب، دولتمرد جدید این کشور از قدرت است.

الحریری در تلاش است تا نقشه‌های شوم متحدان غربی و عبری خود را در این کشور دنبال کند چرا که از علاقه‌مندی مردم به سایر گروه‌های سیاسی لبنان همچون حزب‌الله در هراس هستند؛ گروهی سیاسی که این روز‌ها در جامعه لبنان مقبولیت بیشتری پیدا کرده و حتی علاقه‌مندی مسیحیان نسبت به نیرو‌های مقاومت بیشتر شده است. شاهد این مثال را می‌توان در جشن کریسمس مسیحیان این کشور دید که ارادت خودشان را در مراسم جشن خود به سید حسن نصرالله نشان دادند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار