استاندار مازندران گفت: اتحادیه اقتصادی اورآسیا ظرفیت‌های خوبی برای ورود کالا‌های ایرانی به خصوص مازندرانی را به این بازار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احمد حسین زادگان استاندار مازندران در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: ستاد راهبری اورآسیا در مازندران تشکیل می‌شود تا با اولویت به موضوع نگاه کند و بصورت یک نهاد تخصصی در راستای بهره گیری همه جانبه و عملی از این فرصت اقتصادی تجاری، ابعاد مختلف موضوع را دنبال کند.

او افزود: اتحادیه اقتصادی اورآسیا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی برای ورود کالا‌های ایرانی به خصوص مازندرانی به این بازار دارد و برقراری تعرفه ترجیحی فرصت مناسبی است تا بتوانیم ورود بیشتری به این بازار داشته باشیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه کشور‌هایی که از این فرصت و تعرفه‌های مطرح درست استفاده کنند بیشتر از این ظرفیت بهره می‌برند، گفت: تشکیل ستاد راهبری اورآسیا برای آشنایی بهتر و ورود آگاهانه تجار و صادرکنندگان مازنی به این بازار فعالیت می‌کند و تمام دستگاه‌های دولتی باید در کنار بخش خصوصی برای برداشتن موانع صادرات و ورود محکم به این بازار وارد گود شوند.

حسین زادگان با اشاره به آمار صادرات ایران به کشور‌های اورآسیا و واردات از این کشور‌ها پس از برقراری تعرفه ترجیحی، افزود: در شرایط فعلی تراز بازرگانی ما با این کشور‌ها با گذشت حدود دو ماه از برقراری این تعرفه نشان می‌دهد که همچنان ورود ما به این بازار جدی نشده است.

او با بیان این که تفاهمنامه‌های بسیاری را با کشور‌های مختلف منعقد کردیم و ظرفیت‌ها و مزیت‌های بازار‌های هدف در اتحادیه اورآسیا را می‌شناسیم، گفت: باید بصورت جدی تری در حوزه صادرات وارد شویم و از تجربه کسانی که در این منطقه کار کردند، استفاده کنیم.

استاندار مازندران افزود: برقراری تعرفه ترجیحی برای صادرات و واردات بین کشور‌های عضو اتحادیه اورآسیا برای کشوری می‌تواند انتفاع بیشتر داشته باشدکه صادرات خود را در شرایط موجود به کشور‌های عضو افزایش دهد.

او گفت: بررسی اولیه نشان می‌دهد که بازار کشور‌های عضو اتحادیه اورآسیا بیشترین نیازشان به محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی است و استان مازندران در این ارتباط دست بالا را نسبت به سایر استان‌های کشور در تولید این محصولات دارد.

حسین زادگان افزود: برای تسهیل در صادرات کالا به کشور‌های عضو اتحادیه اورآسیا رایزنی برای برقراری پرواز با برخی از کشور‌های عضو این اتحادیه از جمله اکتائو قزاقستان و باکو در آذربایجان با دو شرکت هواپیمایی وارش و ماهان انجام شد.

استاندار مازندران گفت: این شرکت‌های هواپیمایی آمادگی خود را برای برقراری پرواز خارجی با کشور‌هایی که درخواست بیشتری وجود دارد را اعلام کردند و برقراری این پرواز‌ها می‌تواند کمک خوبی برای تجار و بازرگانان ما برای سفر به این کشور‌ها و تسهیل در امر صادرات باشد.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.