به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سایت سازمان لیگ، سومین جلسه معاونان فرهنگی باشگاههای لیگ برتری به دعوت حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ با حضور معاونان فرهنگی ۱۲ باشگاه لیگ برتری، غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال، حجت اله بهمنی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ امروز یکشنبه ۸ دی برگزار شد.
در این نشست معاونان فرهنگی باشگاهها ضمن ارایه گزارش فعالیتهای فرهنگی انجام شده در نیم فصل پیشنهادها و راهکارهای خود را برای بهبود فضای فرهنگی در نیم فصل دوم مسابقات ارایه کردند.
غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ضمن بیان اهمیت انجام فعالیتهای فرهنگی در فوتبال از همه باشگاهها درخواست کرد که در این زمینه فعالتر از گذشته عمل کنند.
حجت اله بهمنی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ هم با تاکید بر انجام فعالیتهای فرهنگی در فوتبال اظهار داشت: متاسفانه در گذشته باشگاهها از نظر فرهنگی توجه کمی به مسایل فرهنگی نشان میدادند، اما در سالهای اخیر فرهنگ تبدیل به دغدغه اصلی مدیران ورزش و فوتبال کشور و مدیران باشگاهها شده است. مسئولان فرهنگی نیز باید اقدامهای مناسب فرهنگی را از خودشان آغاز کنند. اقدامهایی مثل راستگویی، صداقت و سایر سجایای اخلاقی را در رفتارشان به نمایش بگذارند.
وی افزود: متاسفانه در نیم فصل اول برخی باشگاهها تا اواسط مسابقات هنوز معاون فرهنگی باشگاه خود را انتخاب و معرفی نکرده بودند، اما این مرتبه خوشحالیم که ۱۲ باشگاه لیگ برتری در این نشست حضوری مثبت و موثر دارند.
عبدالرحیم صفری معاون فرهنگی باشگاه صنعت نفت آبادان اولین نفری بود که در این جلسه صحبت هایش را مطرح کرد و گفت: از سازمان لیگ فوتبال تشکر میکنم که عامل برگزاری این جلسات شده است. ما در باشگاه نفت آبادان در نیم فصل اول همیار هواداران را فعال کرده ایم و با هماهنگی نیروی انتظامی و یگان ویژه ساماندهی روی سکوهای ورزشگاه تختی در آبادان را به همیاران هوادار سپرده ایم. همچنین مناسبتهای مختلف فرهنگی را در طول نیم فصل اول مانند هفته معلولان، روز پزشک و... را گرامی داشتیم.
وی افزود: همیاران هواداران باشگاه نفت آبادان همچنین از هواداران میهمانی که به آبادان میآیند مراقبت و محافظت میکنند. از سویی دیگر باشگاه نفت آبادان آمادگی کامل دارد که کانون بانوان هوادار را هم زیر نظر معاونت فرهنگی باشگاه راه اندازی کند و به بانوان تماشاگر هم خدمت رسانی کنیم. درهای خروج و ورود مخصوص بانوان هم در ورزشگاه تختی آبادان در نظر گرفته ایم.
ساسان سیاح طاهری معاون فرهنگی باشگاه فولاد خوزستان هم صحبت هایش را اینگونه آغاز کرد: از روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ به جهت برگزاری این نشستها تشکر میکنم، اما میخواهم که فاصله برگزاری نشستها کمتر شود و این جلسهها بیشتر برگزار شود. از سویی دیگر ایجاد معاونت فرهنگی در باشگاهها بخصوص باشگاههای صنعتی که چارت تشکیلاتی و اداری مشخصی دارند کار دشواری بود، زیرا تغییر چارت این باشگاههای صنعتی به راحتی امکانپذیر نیست. در نهایت در باشگاه فولاد پست مدیر فرهنگی ایجاد شد که همان وظایف معاونت فرهنگی را انجام میدهد.
وی افزود: انتظار داریم که باشگاهها از مدیران فرهنگی خود حمایت بیشتری انجام بدهند. واحد فرهنگی باشگاهها مشکلات فراوانی دارند و برای دریافت بودجه هم باید چانه زنیهای بسیاری انجام بدهند.
طاهری با بیان فعالیتهای فرهنگی باشگاه فولاد عنوان کرد: بهمن یا اسفند امسال میتوانیم میزبان مدیران فرهنگی باشگاهها باشیم تا از نزدیک شاهد فعالیتهای فرهنگی باشگاه فولاد باشند. البته انحلال کانونهای هواداری به نظر عجولانه میآمد، زیرا برخی از مشوقین باشگاهها ریشه دارند و میتوانند روی سکوها کمک حال باشگاهها باشند. از سویی دیگر باشگاه فولاد خوزستان یکی از اولین باشگاههایی بود که کانون بانوان هوادار خود را هم تاسیس و راه اندازی کرد و این آمادگی را هم داریم که کانون بانوان هوادار مان در مسابقات ملی از تیم ملی حمایت کنند.
رضا نادری معاون فرهنگی باشگاه نساجی مازندران نیز اظهار داشت: بهتر است که وظایف معاونتهای فرهنگی باشگاهها به طور دقیق مشخص شود و این وظایف از سوی سازمان لیگ به باشگاهها ابلاغ شود. از سویی دیگر معاونتهای فرهنگی بودجهای برای انجام فعالیتهای مناسب فرهنگی ندارند و دست خالی هم نمیشود کار زیادی انجام داد. از سویی دیگر اگر قرار است کانون بانوان هوادار فعال شود این مساله را اعلام رسمی کنند تا بتوانیم پاسخگوی بانوان هوادار نساجی باشیم و در این زمینه نیز اقدامهای لازم را انجام بدهیم.
وی افزود: هواداران نساجی همواره تیمهای میهمان را مورد تشویق قرار میدهند و حتی به آنها با خواندن متنی خوشامد گویی میکنند. ضمن اینکه به نظرم برای لیدرهای باشگاهها نیز باید اقدامهای مناسبی انجام داد و اقدامهای تشویقی و کلاسهای آموزشی در این زمینه برگزار کنیم.
سید وحید طباطبایی مسئول فرهنگی باشگاه ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: خوب است که فراخوانی برای لیدرها داشته باشیم، زیرا فرهنگ سازی در فوتبال از روی سکوها آغاز میشود. باید کانونهای هواداری سازماندهی مجدد شوند. بخشنامه و دستورالعملهای لازم باید از سوی نهادهای بالادستی مثل سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به باشگاهها ابلاغ شود.
وی افزود: بولتنهای آموزشی از سوی سازمان لیگ فوتبال به باشگاهها ارسال شود تا باشگاهها نیز در این زمینه بتوانند اقدامهای مناسب تری را انجام بدهند. ضمن اینکه باید بگویم رسانهها معمولا کمتر اخبار فعالیتهای فرهنگی را پوشش میدهند و از رسانه ملی توقع میرود که توجه بیشتری به فعالیتهای فرهنگی که بخصوص قبل از شروع مسابقات انجام میشوند را پوشش بدهند.
محسن شکل آبادی معاونت فرهنگی باشگاه سپاهان اصفهان گفت: سه پیشنهاد برای بهتر شدن فعالیتهای فرهنگی باشگاهها دارم اول اینکه مسئولان فرهنگی به تیمها نزدیکتر شوند و و همراه تیم فوتبال باشند. پیشنهاد دوم من این است که ما در باشگاه سپاهان یک درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان را صرف امورخیریه میکنیم. پیشنهادم این است که در قرارداد بازیکنان بند فرهنگی گنجانده شود و در صورتیکه بازیکنی اقدامی مثبت و موثر فرهنگی انجام داد مبالغی به بازیکنان پرداخت شود.
وی افزود: پیشنهاد سوم این است که در مراسم برترینها نیز قهرمان یا پهلوان فرهنگی داشته باشیم. انتخاب این قهرمان فرهنگی فاکتورهای خاص خود را داشته باشد.
زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در این زمینه گفت:ما به دنبال ایجاد یک کوچ فرهنگی (مربی فرهنگی) هستیم معاون فرهنگی در واقع این مربی فرهنگی در تیمهای لیگ برتری خواهد بود. از سویی دیگر وزارت ورزش اعلام کرده باشگاهها مکلف هستند که ۳ درصد از بودجه شان را اختصاص به کار فرهنگی بدهند و معاونتهای فرهنگی این بودجه را از مدیران باشگاهها پیگیر باشند.
حسین خبیری معاون فرهنگی باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: خوشحالم که اقدامهای فرهنگی از لیدرمحور به مدیر محور تغییر پیدا کرده است. از سویی دیگر اینکه بگوییم ۳ درصد از بودجه باشگاه باید به کارهای فرهنگی اختصاص داده شود خوب است، اما ضمانت اجرایی ندارد، زیرا ما منصوب مدیرباشگاه هستیم. بهتر است بخشنامههای فرهنگی به باشگاه ابلاغ شود. از سویی دیگر مدیران باشگاهها باید بدانند که اقدامهای فرهنگی بازخورد مثبتی دارد.
وی افزود: اگر هم قرار است ورود بانوان در مسابقات لیگ برتر اجرایی شود این مساله را زودتر به باشگاهها اعلام و ابلاغ کنند تا قبل از دقیقه ۹۰ بتوانیم کارها را به طور مناسب ساماندهی کنیم.
میرحسن محمودپور معاون فرهنگی باشگاه ماشین سازی تبریز ضمن بیان فعالیتها فرهنگی این باشگاه هم اظهار داشت: درصورتیکه از تکنولوژی کمک داور ویدئویی استفاده کنیم جو ورزشگاهها به میزان زیادی بهتر خواهد شد. زیرا بخش زیادی از فحاشی تماشاگران مربوط به اشتباهات داوران در مسابقات فوتبال است.
حامد طلوعی معوان فرهنگی باشگاه تراکتورسازی تبریز هم اظهار داشت:برای فرهنگ سازی در فوتبال باید ابتدا فرهنگ شناسی کنیم و مختصات هواداران باشگاههای مختلف را هم باید بدانیم تا بتوانیم به درستی در این زمینه برنامه ریزی کنیم.
سیروس حیدری معاون فرهنگی باشگاه نفت مسجدسلیمان ضمن بیان فعالیتهای فرهنگی این باشگاه گفت: ورزشگاه خانگی تیم نفت مسجدسلمیان به نام شهید بهنام محمدی ۱۳ ساله است؛ بنابراین در کارهای فرهنگی باید همه مدیران باشگاهها و فوتبال پاک دست باشند و به صورت شفاف مسایل را بیان کنند.
مسعود سنجری پاریزی معاون فرهنگی باشگاه گل گهرسیرجان اظهار داشت: بخش فرهنگی باشگاه ما بیش از ۳ درصد از بودجه باشگاه را در اختیار دارد و تمامی مناسبتها و اقدامهای فرهنگی را هم در زمان مسابقات لیگ برتر و هم در طول هفته انجام میدهیم. از سویی دیگر این آمادگی را داریم که میزبان معاونتهای فرهنگی باشگاهها در سیرجان باشیم.
وی افزود: فقط انتظار داریم که اقدامهای فرهنگی در متن فوتبال قرار بگیرند نه در حاشیه و پیوست. باید بتوانیم که فرهنگ مناسب را در بطن فوتبال نهادینه کنیم.
افسانه حسن زاده مسئول فرهنگی و تربیتی باشگاه سایپا تهران اظهار داشت: آنطور که من متوجه شدم فرهنگ سازی در فوتبال مختص تماشاگران و لیدرها شده است. در حالیکه باشگاهها میتوانند اقدامهای فرهنگی را با کار روی بازیکنان خودشان آغاز کنند. در این زمینه ما اقدامهای مثبت و موثری در باشگاه سایپا انجام داده ایم. حتی برای بازیکنان تیمهای پایه خودمان اقدامهای تربیتی و فرهنگی مثبتی را آغاز کرده ایم که با استقبال همه بازیکنان مواجه شده است.
وی افزود: برای برخی بازیکنان تیمهای پایه اقدامهای فرهنگی نظیر کتاب خوانی، حضور در سینما و تئاتر و... انجام داده ایم البته به شرطی که بازیکنان اصول فرهنگی و تربیتی سادهای مثل پرتاب نکردن بطری آب و... را حتی در تمرینهای تیم رعایت کنند.
امیر مهدی نفر معاون فرهنگی باشگاه پیکان تهران هم اظهار داشت: بخش اعظم مشکلات فرهنگی فوتبال به دلیل این است که تعریف جامع و کاملی از فرهنگ در فوتبال نداریم. باید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در بخش فرهنگی باشگاهها نیز اقدامهای الزام آوری را انجام بدهند. همانطوری که در بخش صدور پروانه حرفهای باشگاهها چنین اقدامهایی انجام شد.
در پایان اعلام شد: ۴ باشگاه استقلال، شهر خودرو، شاهین شهرداری بوشهر و پارس جنوبی که نمایندهای در این نشست فرهنگی نداشتند مورد سوال قرار بگییرند که چرا نماینده باشگاههای آنها در این جلسه حاضر نشده اند.
انتهای پیام/