فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دوران پرسه زدن های بیهوده در منطقه گذشته است و نیروی دریایی کشورمان با هر حرکت اشتباه دشمن به صورت جدی برخورد می کند.

دوران پرسه زدن‌های بیهوده در منطقه گذشته استبه گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش امشب ۸ دی ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پیام‌ها و بازتاب جهانی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین پرداخت.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه سه قدرت بزرگ آسیا برای اولین بار در منطقه، رزمایش مرکب را انجام دادند گفت: آمریکا و قدرت‌های دیگر انتظار و پیش بینی چنین رزمایشی را در ارتباط با آن‌ها تصور نمی‌کردند، آمریکایی‌ها و غربی‌ها سال‌ها بر روی این منطقه سلطه داشتند و به نوعی استکبار جهانی در این منطقه فشار زیادی را تحمیل کرد و سوار بر این منطقه بودند.

او با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، آمریکا یکی از استراتژیک‌ترین نقاط جهان را از دست داد؛ گفت: مردم ایران عزیز با استقلال کامل حاکمیتی را در منطقه برقرار کردند که تا به امروز برای ملت‌های منطقه و ملت‌های جهان الهام بخش است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه آن‌ها عادت ندارند از این منطقه قدرتی بیرون بیاید که پنجه در پنجه استکبار بیندازد و سیاست‌های آن‌ها را بر نتابد و حرف خود را به صورت مستقل بزند ادامه داد: این قدرت نه تنها حرف مستقلانه را می‌زند بلکه با قدرت‌های بزرگ جهان ائتلاف و رزمایش برقرار می‌کند و این موضوع به نوعی برای آن‌ها باورکردنی و پذیرفتنی نیست.

او با اشاره به اینکه آن‌ها در طول ۴۰سال گذشته در تمام ابعاد تحریم‌هایی را بر ایران اسلامی تحمیل کردند افزود: آن‌ها نه تنها باورشان نمی‌شد که از زیر چنین تحریم‌هایی ملت سربلند بیرون آیند، بلکه چنین ملتی نیروی دریایی قدرتمندی را به وجود می‌آورد و این نیروی دریایی قدرتمند رزمایشی را در دریا شکل می‌دهد، سه قدرت بزرگ آسیایی در کنار هم قرار می‌گیرند و قطعاً این در کنار هم قرار گرفتن توانایی تولید یک روندی را دارد.  لذا کشور‌هایی که روند تولید می‌کنند معمولاً دست بالاتر را دارند و این یکی از نکات مهم است که برای آمریکا و متحدانش احساس درد و ایجاد نگرانی کرده است.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه تا به امروز هر رزمایشی که در منطقه شکل گرفته یا آمریکا برای آن رزمایش برنامه‌ریزی کرده و یا دخالت و حضور ۱۰۰ درصدی در رزمایش داشته است گفت: رزمایش کمربند امنیت دریایی بر روی موضوع امنیت تاکید بسیار زیادی دارد، دزدی دریایی آن چیزی است که به عنوان پدیده شوم و ناخواسته در منطقه وجود دارد، دزدی دریایی خطوط مواصلات دریایی تجارت جهانی را همواره در سالیان گذشته مورد تهدید قرار داده است.

او تصریح کرد: تاکید ما بر روی خلیج عدن، محدوده باب المندب و سواحل سومالی است، در این مناطق در طی سال‌های گذشته شاهد دزدی دریایی بودیم، در موضوع دزدی دریایی در سال ۹۱ تجربه داشتیم و یک شناور تجاری ایرانی توسط دزدان دریایی ربوده شد و فروردین سال ۹۱ بود که عملیات رعد را برای آزادسازی این شناور انجام دادیم و در آنجا تجربه کردیم که عملیات، آزادسازی شناور‌ی که دزدان دریایی و یا هر نیرویی معارض دیگری آن را به تصرف درآورده یکی از موضوعات بسیار مهم است که باید در خصوص آن تمرین شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در این خصوص تمرینی را در برنامه رزمایش پیش‌بینی کرده بودیم و از طریق عملیات دریایی و عملیات آسمانی توسط بالگرد تمرین را انجام دادیم، این کار به خوبی انجام شد و به نوعی تمرین کردیم هر آنچه را که در یک صحنه رزم واقعی ممکن است به وجود آید.

او با اشاره به اینکه وقتی رزمایشی در مجموعه نیرو‌های مسلح یک کشور برگزار می‌شود، رزمایش مشترک گفته می‌شود یعنی نیرو‌های یک کشور آن رزمایش را انجام می‌دهند، اما زمانی که نیرو‌های چند کشور برای انجام یک کار گروهی کنار هم قرار می‌گیرند به آن رزمایش، رزمایش مرکب گفته می‌شود که مرکب از چند کشور است.

امیر دریادار خانزادی اظهار کرد: در این رزمایش زبان بسیار اهمیت پیدا می‌کند به طوری که نیاز به یک زبان مشترک برای انجام کار‌های تاکتیکی داریم، هر یک از کشور‌ها زبان مخصوص خود را داشتند چطور می‌شود پشت مدار‌های مخابراتی واژه‌های تاکتیکی استانداری را به کار برد که برای همه طرف‌ها مفهوم داشته باشد و بدون کوچکترین خطایی واژه‌های تاکتیکی مورد اجرا در آید.

او عنوان کرد: بیگانگانی که در منطقه حضور دارند تلاش می‌کنند تا این کد‌ها را استراق سمع کنند لذا می‌بایستی آن‌ها از این کد‌ها چیزی سر در نیاورند یک سال طول کشید تا همکاران بنده با استفاده از ظرفیت بسیار خوب پیشکسوتان نیروی دریایی کتاب تاکتیکی را که زبان مشترک دارد را طراحی کنند، این کتاب بعد از طراحی در چند رزمایش داخلی نیروی دریایی مورد تمرین قرار گرفت و نتایج خوبی داشت، در این رزمایش برای اولین بار در مراحل طرح ریزی این کتاب مطرح شد که هر یک از طرف‌ها آن را تایید کردند، برای اولین بار در تاریخ ایران اسلامی برای انجام یک عملیات مرکب این کتاب طراحی شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ناوشکن روسی به همراه دو شناور پشتیبان دیگر یکی از پیشرفته‌ترین شناور‌های جنگ ضد زیردریایی است گفت: شناور روسی این توانایی را دارد که هر زیردریایی دیگری را در هر عمقی پیدا، شناسایی، رهگیری و مورد هدف قرار دهد، این شناور تسلیحات و رادار‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار داشت که می‌توانست اهداف را در مسافت‌های دور شناسایی کند.

او با اشاره به اینکه ناوشکن روسی چهار هزار و ۲۰۰ تن وزن دارد افزود: شناور چینی شناور بسیار به روزی بود و از لحاظ وزنی ۷ هزار و ۴۰۰ تن وزن داشت یعنی آن چیزی که در شأن یک رزمایش مرکب در مقیاس جهانی بودرا هر دو کشور روسیه و چین به پای کار آوردند و جمهوری اسلامی ایران هم همه توان لازم را متناسب با ترکیب رزمایش به پای کار آورد و هم نیروی دریایی ارتش و هم نیروی دریایی سپاه برابر سازمان رزمی که طراحی کرده بودیم شناور‌های خودشان را به پای کار آوردند.

خلیج فارس آب‌گیری است که فی نفسه امن است

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه بنا بر موافقت نامه‌ای که برای همکاری نظامی با هر دو کشور داریم توافق کرده‌ایم که این رزمایش به طور سالانه تکرار شود گفت: آمادگی داریم تا کشور‌های منطقه در رزمایش حضور داشته باشند، زیرا کشور‌های منطقه برای ما از اولویت برخوردار است تا به امنیت دست پیدا کنند لذا امنیت دسته جمعی برایمان اهمیت دارد.

او با اشاره به اینکه حوزه‌های ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: از شش حوزه ژئوپلیتیکی سه حوزه دریایی داریم که شامل دریای خزر، منطقه خلیج فارس و دریای عمان می‌شود دریای خزر موضوع منطقه رزمایش نیست البته برای دریای خزر هم برنامه‌ریزی کرده ایم تا با کشور‌های آن منطقه رزمایش دریایی را برای سال آینده داشته باشیم، خلیج فارس آب‌گیری است که فی نفسه امن است یعنی هیچ تهدیدی در این دریا وجود ندارد که بخواهیم یک تمرین دریایی و رزمایشی را در آنجا برنامه‌ریزی کنیم، این منطقه آرامش کامل را دارد لذا دریایی که متناسب با شرایط رزم واقعی باشد منطقه اقیانوس هند و بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ممکن است متناسب با شرایط وسعت منطقه تمرین برای دوره بعدی تغییر پیدا کند،۱۷ هزار کیلومتر مربع وسعت رزمایش بود و قطعاً در رزمایش‌های بعدی متناسب با سازمان رزم و نوع تمرینات پیش بینی شده ممکن است منطقه رزمایش گسترش پیدا کند.

دوران پرسه زدن های بیهوده در منطقه گذشته است

او با اشاره به اینکه این رزمایش نمایش قدرت و اقتدار بود گفت: کشور‌های مرکب در این رزمایش از ظرفیتی که یک نیروی دریایی بتواند دریا را در ابعاد زیر سطح، دریا و آسمان به نفع خود مورد بهره‌برداری قرار دهد استفاده کردند و رقیب را از استفاده از آن منع کردند لذا این موضوع را در رزمایش به طور کامل تمرین کردیم و منطقه را تحت کنترل گرفتیم و تمرینات را به طور کامل اجرا کردیم، حتی در برنامه‌ها با تاخیر زمانی مواجه نبودیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ائتلاف نمایشی برخی کشور‌ها در خلیج فارس گفت:​ این ائتلاف، نمایشی است و موضوعیت ندارد، زیرا در خلیج فارس ناامنی وجود ندارد و این کار آن‌ها هدر دادن سرمایه‌ها است. از سوی دیگر دوران پرسه زدن های بیهوده در منطقه هم گذشته است و نیروی دریایی کشورمان با هر حرکت اشتباه دشمن به صورت جدی برخورد می‌کند.

او افزود: برابر برنامه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، تا پایان سال حتما رزمایش‌هایی را در پیش داریم که نیروی دریایی هم بخش مهمی از آن‌ها خواهد بود.

امیر دریادار خانزادی عنوان کرد: در زمینه رزمایش‌های مرکب هم، برابر تعهدی که در قبال اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی اقیانوس هند داریم و اکنون هم مسئولیت ریاست دوره‌ای آن اجلاس را بر عهده داریم، هم زمان ریاست کارگروه امنیت دریایی آن اجلاس هم برعهده ایران است که در قالب آن، رزمایشی را در منطقه اقیانوس هند، اجرا خواهیم کرد.

او ادامه داد: در این کارگروه ۱۵ کشور عضو هستند و تاکنون چند کشور اعلام کردند شناور‌های خود را اعزام می‌کنند و طرح ریزی رزمایش به طور کامل انجام شده است و تعدادی زیادی کشور از سراسر جهان علاقمندند در این رزمایش به عنوان ناظر حضور داشته باشند حتی یکی از کشور‌ها که به دریا دسترسی ندارد اعلام کرد که علاقمند است در این رزمایش شرکت داشته باشد.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه در زمینه ساخت تجهیزات مشکلی نداریم و دانش، زیرساخت و فناوری‌های آن در کشورمان وجود داردگفت: هیچ محدودیت مالی و اعتباری هم برای ساخت این تجهیزات نداریم.

او با بیان اینکه ناوگان تجاری دریایی ایران در آب‌های بین المللی در امنیت کامل است افزود: در موضوع جبل الطارق، هیچ وقت تصور نمی‌کردیم شناوری که با رعایت همه قوانین بین المللی در دریای آزاد، دریانوردی می‌کند مورد تعرض و دزدی و راهزنی دریایی انگلیس قرار بگیرد، قطعاً اگر این حادثه بخواهد تکرار شود پاسخ محکمی را دریافت می‌کنند.

بهره برداری از ناوشکن دنا در بهمن ماه 

امیر دریادار خانزادی افزود: دریای سرخ در ماه‌های گذشته ناامن بود به همین علت برای عبور ایمن شناورهایمان، در ماه‌های گذشته، اسکورت مستقیم انجام دادیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: برابر وعده‌ای که وزارت دفاع داده است برای بهمن، پیش بینی الحاق ناوشکن دنا را به ناوگان نیروی دریایی در بندر عباس داریم و همزمان ناو مین شکار چبومی نیروی دریایی در بندر عباس، ملحق  خواهد شد.

او با اشاره به ماموریت‌های بین المللی نیروی دریایی گفت: یکی از ماموریت‌های دور دریانوردی که در سال آینده انجام می‌شود، بازدید از بنادر کشور روسیه است که دعوتنامه آن رسیده است و متناسب با برنامه ریزی و ابلاغیه‌ای که از طرف ستاد دریافت می‌کنیم برای این ماموریت، برنامه ریزی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۸
شما که می گفتید اگه ما نفت نفروشیم نمی ذاریم کس دیگه ای نفت بفروشه پس چی شد ؟ این بود اقتدار شما!!!!!
آخرین اخبار